Annons

Cosina 100mm/3,5 macro

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCool

Aktiv medlem
Är detta objektiv bra?
Jag är inte proffsfotograf men kräver ändå hyffsad kvalité på det jag använder.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Nix...Grejen med macro är ju att de bör vara hyffsat skarpa. Det kan vi väl vara överens om?

Cosinat fick 2.8 i MTF värde...vilket är dåligt på en fast glugg.

Sigmas EX 105 fick 4.1
Canons EF 50 fick 4.4
Tamrons SP 90 fick 4.3
Tokinas AT-X 100 fick 3.9

Så nej.. det är ingen höjdare...så kräver du lite mer kvalité bör du nog satsa på något av ovanstående. Priser från 4000:- och uppåt..
 

Loj

Aktiv medlem
Helt OK!

Gluggen är absolut inte dålig - den har bra skärpa även vid stor bländare, vilket även tyska tester (Fotomagzin) visar.
Jag använder den så gott som dagligen (min favoritglugg) och drar upp bilderna en hel del. Funkar great!

Men precis som Jesper nämner kan det inte mäta sig med "bjässarna" från Tamron, Sigma m.m. som å andra sidan är mer än dubbelt så dyra.
[Tamron 4595:- hos Scandinavian, Cosina (=Soligor) 1950:- hos Cyberphoto]

Om den extra skärpa som dessa ger är värd prisskillnaden för din del kan bara du svara på.

Bäst är att prova den i praktiken. Först då kan du avgöra om den känns bra och dess prestanda uppfyller dina krav. Att bara gå på hör- och läsesägen kan vara lite vanskligt (även om det tyvärr är alltför vanligt) - speciellt om det rör sig om ett antal tusen kronor.

Jag bor mellan Karlstad och Filipstad i Värmland. Om du bor i närheten och har Canon, får du gärna testa gluggen!

mvh Janne
 
Senast ändrad:

Loj

Aktiv medlem
Glömde lägga till: Tamron & c:eek: går ända ned till avbildningsskala 1:1. Det gör inte Cosina, den går "bara" till 1:2. En försättslins följer med som möjliggör 1:1. Lite extra skruvande...

mvh Janne
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jan har ju testat den, vilket då jag inte har utan går efter tester och mtf värden när jag bedömer om en glugg kan motsvara mina förväntningar.

Att Tyska Fotomagazin säger att den uppvisar stor skärpa är dock inget ovanligt. Soligor är ett Tyskt märke och a det verkar faktiskt som de ibland inte kan klanka ned på en egen produkt.T.ex. deras 100-400..som både photodo och FOTO har sågat rejält (liksom ett antal andra internationella) medans Fotomagazin gav den toppbetyg...

Hursomhelst är det bäst att göra som Jan säger, att prova den först. Sen kan man ju alltid samla på sig recensioner från nätet, vilket iofs. kan vara vanskligt. Det är ju som alltid en subjektiv bedömning som man gör.

I slutändan är det ju endå ens egna krav som spelar in och då kan ju all världens recensioner kvitta. Om du testar den och du är nöjd med vad den uppvisar så är det ju jättebra.

Själv kan jag reta mig när man köpt ett objektiv som inte motsvarar mina förväntningar..

Mvh

Jeppe
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
Jag köpte ett Cosina AF 100/3,5 Macro till min Nikon för ett tag sedan. Det första jag gjorde var att returnera den igen. Det var den plastigaste glugg jag någonsin stött på, och känslan var totalt genomusel. Och försättslinsen var ingen höjdare den heller... om du frågar mig :)

/Joakim
 

DaCool

Aktiv medlem
Okej.

Tyvärr bor jag i stockholm... så det blir nog inte till att åka iväg. Menmen..

Här är det oxå nån som säger att den känns plastig (joakim). Men jag tror inte några objektiv i den här prisklassen inte är plastiga (eller har jag fel???).
 

Linmajon

Aktiv medlem
Visst kan (och bör, inte måste) man lära av andras erfarenheter. Det finns massor på ex. nätet att hämta, både bra och mindre bra information.
Problemet är förstås att väga och bedöma all information och ställa allt mot pris och egna krav.
Skriver många att ex. objektivet är plastigt och att motljusskyddet lossnar ska man förstås inte räkna med annat. Vissa kan leva med bristerna, andra inte.
 
ANNONS