Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CPA2 & agitering av svartvit film

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag står nu inför mitt första försök att framkalla film i min CPA2 som jag lyckades inhandla av en privatperson för ett par månader sedan.

Min först tanke var att framkalla färgfilm i den, men efter lite funderande så tänkte jag att varför inte framkalla även mina svartvita rullar i den, så slipper jag stå å blaska och vända för hand.

Men....jag funderar över den konstanta agiteringen som blir i CPA2´n, går den att ställa in så att den bara vänder runt ngn gång per minut eller är det så att man inte kommer undan den konstanta rörelsen i den? Jag har inte blivit klokare av att läsa bruksanvisningen heller, därför frågar jag nu här...med lite tur är det ngn räv här som har efterenhet av just CPA2 & svartvit film.

Varför den konstanta agiteringen oroar mig är ju att skulle jag stå å ruska dosan manuellt så torde jag ju få filmer med ett korn utan dess like och förmodligen också en sjusärdeles ökning av kontrasten (vilket kanske kan vara snyggt ibland,men inte alltid), så då CPA2´n agiterar konstant borde ju resultatet vara detsamma...eller?

Jag har läst någonstans att man kan testa med att förblöta filmen i maskinen 15 minuter i 20 grader alternativt minska framkallningstiden med 15%...men kan det verkligen väga upp agiteringen?

Nu tycker ni säkert: "men testa för bövelen istället för att sitta här å tramsa fram en forumtråd"..men faktum är att jag gärna vill ha liiite kött på benen innan jag drar igång. Sedan om jag inte får ngt svar här...ja då får jag väl ge mig ner å testa
 
Testa för bövelen istället för att sitta här å tramsa ;-)

Konstant agitering skall funka fint, förutsatt tillräcklig förkortning av tiden. En bonus är också att du med tempererat bad och konstant agitering får en mer repeterbar process än med handvändning. Jag har en CPE, men har ännu inte kört svartvitt i den. Allt jag läst intygar dock att det är en mycket bra metod. Du lär dock få räkna med att ta fram nya tider genom tester, men det är ju inte så bökigt.

Framkallare som X-tol har ju tider för såväl handagitering som rotation i databladen. Där hittar du nog lämpliga utgångspunkter för egna tester. Men hugg inte i med en viktig riktigt film det första du gör.
 
Hej Cathrine !

Jag har själv JOBO, mest för att framkalla( film) C-41 och E6.Att göra kopior har jag andra maskiner för.
Du skriver att du läst att "förblöta film under 15 minuter i maskinen". När man framkallar C-41 och E 6 kör man en Pre-Warm/ förvärmning under 5 minuter i detta fall 38 grader. Jag har uppfattat det som så att detta även gäller B&W film i 20 grader.Sköljningen av film är nog i så fall mer ett problem. Här gälle det för C-41 och E-6 att ha rätt temperatur (35 -38 grader) och tillsätta bra vätmedel.
Samma sak bör då gälla vid B&W framkallning.

Vad gäller agiteringen så sköter maskinen det själv och det bör inte vara något problem.Det som man behöver vara noga med är tiden.
Om du går in på http://www.jobo-usa.com/ klickar vidare till "service Analog" kommer du till tider m.m.
Såg också att det på fotosidan har skrivits om detta, sök på : Jobo CPA2, hur funkar den ?

Mvh
Rolf
 
I Black & White Photography, nr44, testas CPE-2 av Frances Schultz. Hon skriver att om man tycker att filmerna blir för kontrastrika, så kan man framkalla kortare tid. Börja med 15% kortare än vanligt. Hon kör ingen pre-soak.

Vad kostar dessa maskiner? E-6 för hand är inte så kul, märkte jag i somras :)
 
Tack för era svar, det är alltid lättare när man står inför ngt nytt om man kan få lite tips och råd...å jag är alltid extremt harig inför att testa nya saker :)

Bra tips om x-tol, det kände jag faktiskt inte till..tack för det Jim, jag ska genast läsa på om Xtol.

Rolf: Jag har varit in på Jobo´s hemsida men jag måste ha missat den biten du tipsar om, jag skall kolla igen. Det vore ju kalasbra med lite info om tider å sånt.

Jag har också hört mig för lite mer om detta med "pre-soak" och det verkar som om det är lite si och så med huruvida man "bör" förblöta. Jag antar att man får testa sig fram även med det och svartvitt är ju lite mer förlåtande när det gäller temperaturen :). Men när man processar färg, DÅ får man nog vara mer noga.

Skölja filmen tänkte jag göra som jag gör när jag framkallar för hand, med slang ner i dosan..jag tror det är enklast, iaf med svartvitt.

Janne: Tack för tipset om artikeln i B&W Photagraphy, jag ska genast se om jag kan komma över tidningen och läsa artikeln, det kan ju vara mkt intressant, CPE2 är ju i princip samma maskin som den jag har om än med lite mer finesser :)

Angående priset på CPA2; jag köpte min begagnad av en privatperson och fick betala 2000kr totalt inklusive frakt från Malmö upp till mig. Det tycker jag var klart överkomligt eftersom frakten gick på en rejäl slant, maskinen är ju inte direkt en lättviktare :)

Sen har jag kompletterat med ett par olika dosor och lite annat smått & gott. Dessa delar beställde jag från England (minns inte butiken, men jag kan kolla upp det om intresse finns)

Tack igen för att ni tog er tid att tipsa mig, det uppskattas mkt. Nu skall jag samla ihop den info jag fått och ge mig ner i mitt alldeles nybyggda och mysiga mörkrum för att testa...jag återkommer med resultat framöver :)
 
E-6 för hand är inte så kul...

Hej Jonne!
Du frågar om vad dessa maskiner kostar. Ja,på detta har jag inget bra svar. Men det är som så att alla Jobo maskiner har olika "nivåer", alltså lite vad dom skall användas till. Jag ger dig rådet att gå in på den länk som jag gav tidigare. Där finns bra bilder och beskrivning på alla Jobo maskiner. Om du tänker att framkalla i E6 så bör du nog skaffa en maskin med lift. Det underlättar när du skall genomföra dom olika momenten i E6 (och även C-41). Detta oberoende om du använder E6 för "3-bads"- eller "6-bads"- kemi.Att gå till nästa moment i exakt tid är det som avgör reslutatet på framkallningen av filmen.
Vad gäller E6 kemi så säljer Photax enbart 3-bad idag. Själv använder jag mig av 6-bad, som jag tycker ger bra mycket bättre resulat. Denna kemi köper jag i Tyskland eller Frankrike.Från England kan man inte köpa någon kemi idag p.g.a "terror hotet".
Kemin har inte så "lång" livslängd. Så om du eventuellt framkallar några E6 i månaden blir det lite dyrt per film.

Rolf
 
Skölja filmen tänkte jag göra som jag gör när jag framkallar för hand, med slang ner

Hej Cathrine!

Du skriver: "Skölja filmen tänkte jag göra som jag gör när jag framkallar för hand, med slang ner i dosan..jag tror det är enklast, iaf med svartvitt."

Använder du Jobo skall du absolut inte göra detta.Du skall låta dosan med filmen ,utan vatten i, rotera i det tempererade vattnet i 5 minuter.För att sedan gå över till dom olika momenten.
Vad gäller framkallningstider så är det beroende på vilken film som skall framkallas. Du skall nog läsa tillverkarnas uppgifter eller lyssna med tex Photax.

Rolf
 
Re: Skölja filmen tänkte jag göra som jag gör när jag framkallar för hand, med slang

millhouse skrev:
Hej Cathrine!

Du skriver: "Skölja filmen tänkte jag göra som jag gör när jag framkallar för hand, med slang ner i dosan..jag tror det är enklast, iaf med svartvitt."

Använder du Jobo skall du absolut inte göra detta.Du skall låta dosan med filmen ,utan vatten i, rotera i det tempererade vattnet i 5 minuter.För att sedan gå över till dom olika momenten.

Kan jag inte skölja filmen som vanligt menar du? Alltså efter fixeringen..framkallning, stopp & fix görs givetvis i Jobo´n, men jag tänkte det skulle vara enklare att skölja i diskho´n istället för att byta sköljvatten i flera omgångar i Jobo´n.

Rotera filmen i tom dosa gör man väl innan framkallaren hälls i?
 
skölja filmen

Hej Cathrine!
Vad jag förstår så har du en CPA2 utan lift och då kanske det blir lika bra att genomföra sköljning så som du säger. Själv tycker jag att det är smidigare att skölja med "hjälp" av maskinen.Jag har ökat antalet sköljningar i maskin mer än vad du finner på Jobo´s hemsida. Det som alltid är problem är att hålla en jämn temperatur på sköljvattnet. Här "går" många bort sig om du förstår mig rätt. Jag har som jag skrev alltid vätmedel som tillsätts i sista sköljbadet och tar bort ytspänningen och statisk elektricitet.Sedan använder jag inte massa olika saker för att "torka" av filmen. Utan jag "ruskar" av filmen och hänger den i mitt torkskåp.
Men allt detta vet du ju säkert redan.

Rolf
 
I mina instruktioner för C41-framkallning (Tetenal och Amaloco) är det inte så noga med temperaturen för sköljvattnet: 30-40 °C. Efter sköljningen är det stabilisator som gäller och då i 20-30°C. Vad jag har förstått från vissa experter (Ron Mowrey) är att man inte ska skölja filmen efter stabilisatorn, det försämrar hållbarheten markant.

Det kan ju skilja mellan mina "hemframkallningskit" och "riktig" C41-kemi, dock.
 
Framkalla svv

När jag körde en liknande maskin så gjorde jag så här. Det var för övrigt alltid Tri-X och D76 som gällde... funkade ju bra och blev snyggt...
Jag exponerade efter 200 Iso och körde ganska kort framkallning.

När du kör D-76 kan du nog dra ned rekommenderad tid 1-2 minuter om du kör 200 ISO på tri-X tex.

Jag körde 20grader eller vad som var lämpligt efter rumstemperaturen.

Ingen förblötning, men lät den laddade dosan snurra en stund medan jag mätte upp kemin så dosan han anpassa sig..

Därefter D-76 i om jag minns rätt 5.5-6.5 min någonting.
Stoppbad
Fix
Sköljde i maskinen.
fylllde med vatten, 10 varv.
nytt vatten 20, varv
nytt vatten 40 varv.

Tog loss dosan, sköljde 5min till i dosan.
Därefter filmen i vätmnedel (ha aldrig vätmedel så det kommer i kontakt med dosor och spiraler, svårt att få bort och kan göra grejerna klibbiga)

Jag körde oxå förnyelselösning på D-76 tilsatte ca 25ml D-76R per framkallad rulle och toppade med vatten om det behövdes för att hålla nivån i dunken (5L)

Hade alltid väldigt jämnt och lättkopierat.

Kör lite tester ochj kolla...
ser neggen tunna ut, utan teckning i skuggorna, exponera mera. Kopierar du på mjukt papper för att få normalt omfång, korta framkallningstiden. Hårt papper för normalresultat förläng framkallningstiden... typ..

/b
 
Re: skölja filmen

millhouse skrev:
Hej Cathrine!
Vad jag förstår så har du en CPA2 utan lift och då kanske det blir lika bra att genomföra sköljning så som du säger. Själv tycker jag att det är smidigare att skölja med "hjälp" av maskinen.Jag har ökat antalet sköljningar i maskin mer än vad du finner på Jobo´s hemsida. Det som alltid är problem är att hålla en jämn temperatur på sköljvattnet. Här "går" många bort sig om du förstår mig rätt. Jag har som jag skrev alltid vätmedel som tillsätts i sista sköljbadet och tar bort ytspänningen och statisk elektricitet.Sedan använder jag inte massa olika saker för att "torka" av filmen. Utan jag "ruskar" av filmen och hänger den i mitt torkskåp.
Men allt detta vet du ju säkert redan.

Rolf

Jo, jag har lift på min maskin...så då är det kanske enklare att sköta sköljningen i maskinen dårå...hmm...jag får testa mig fram.
Tack för tipsen!
 
timeUnit skrev:
I mina instruktioner för C41-framkallning (Tetenal och Amaloco) är det inte så noga med temperaturen för sköljvattnet: 30-40 °C. Efter sköljningen är det stabilisator som gäller och då i 20-30°C. Vad jag har förstått från vissa experter (Ron Mowrey) är att man inte ska skölja filmen efter stabilisatorn, det försämrar hållbarheten markant.

Det kan ju skilja mellan mina "hemframkallningskit" och "riktig" C41-kemi, dock.

Jag har köpt Tetenal Colortec C-41 Kit från Photax, men jag har inte testat att framkalla ännu så jag vet faktiskt inte om det är samma förfarande på den kamin jag har som med din..jag ska kolla upp det så återkommer jag :)
 
Re: Framkalla svv

Bertil Lindgren skrev:
När jag körde en liknande maskin så gjorde jag så här. Det var för övrigt alltid Tri-X och D76 som gällde... funkade ju bra och blev snyggt...
Jag exponerade efter 200 Iso och körde ganska kort framkallning.

När du kör D-76 kan du nog dra ned rekommenderad tid 1-2 minuter om du kör 200 ISO på tri-X tex.

/b

Jag har tri-x som jag ska framkalla, men de är exponerade som vanligt, dvs iso 400. Jag ska testa att köra med D76, för det har jag hemma, eller om jag kör Xtol...får se hur det blir...

Jag ska resa bort över helgen, men när jag kommer hem skal jag testa lite olika alternativ på framkallaning.
 
Jag använder själv en Jobo för svartvitt. Vitsen som jag uppskattar att man får en exakt repeterbar process. Beträffande sköljning skall den ske i maskinen om man har lift, annars blir inte maskinen rengjord. (fixrester kvar i rören när du häller i framkallaren nästa gång, kul!) Sista steget med vätmedel görs utanför maskinen. Tips: Om du vill framkalla vid 20 grader så kan temperaturen stiga genom motorns och pumpens förlustvärme. Fyll en halvliters PET-flaska med vatten, ställ i frysen över natten och använd sedan flaskan som temperaturmoderator i ett av flaskfacken. Lägg inte is direkt i mantelvattnet, pumpen pajar.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto