Annons

CR2 och fotoprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

kollind

Ny medlem
Hej
Jag vet inte om den här frågan platsar på detta forum, då den verkar ganska basal i jämförelse. men det värsta som kan hända är ju en avvisning eller hänvisning :)

Jag är väldigt ny vad gäller digitalt fotografi. Har tidigare fotat med analog system och digital kompakt (för dokumentation i för kameran ogynnsamma förhållanden)

Jag använder en Canon Eos350D och började fota i dess RAW-format (.CR2). inget fel i detta förrän jag försöker överföra bilderna från kameran då jag, efter att ha skaffat diverse olika program med stöd för Raw, inser att alla dessa program förinställer bilden ganska extremt innan den låter mig behandla bilden. Mitt problem här är att jag skulle vilja använda inställningarna från fototillfället som utgångspunkten i min redigering, vilket jag verkligen inte lyckats med.
Hoppas på hjälp :)

Är det inte så att du enbart får aktuella inställningar från kameran i RAW-formatet medan om du fotar i JPG så får du en tolkad bild som gått igenom kamerans bildbehandlingsfilter eller cyklar jag nu?

/Kim

Jag har ingen aning om vem som cyklar var men både i förhandsvisningen på kameran OCH bildbehandlingsprogrammen (innan de laddat färdigt bilderna) visar färger etc så som de var vid bildtillfället...

Canons egen programvara Digital Photo Proffesional (DPP) är det du söker.

Där får du fram din råbild och kan välja precis samma bildstilar som du har i kameran.

Om du ändrat tex skärpa till något annat än original, är jag dock inte säker på att det följer med in i DPP.
Däremot är det samma inställningar i DPP som i kameran, så om du ställt upp tex skärpan till 7 ställer du bara in det i DPP också. Det är alltså exakt samma värden i DPP som i kameran.

I tex photoshops camera raw (ACR) följer inte allt med. Det som följer med (har jag för mig) är i princip vitbalansen, men färger och kontrast är bara obehandlade rådata.

Lightroom 2 har också Canons stilar förinstallerade i deras senate ACR.
Antar att förinställningarna även är tillgängliga i Elements och Photoshop CS*

/Rommél

Inte för att ställa till det, men egentligen vill du ha Canons ZoomBrowser (som är kopplat till Raw Image Task).

Raw Image Task behandlar bilden precis som kameran gör.

DPP ger dig inte exakt samma bild.

Prova får du se! Ta en bild i Raw+Jpeg och framkalla råfilen (utan att ändra några inställningar) i både DPP och Zoombrowser/RIT. Jämför resultaten med JPEG-bilden som kameran tog.

ANNONS
Götaplatsens Foto