Annons

Crimson - "autokorrigering för digitalkameror"

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
När man laddar upp bilder på Crimsons tjänst Frontweb Express, så kan man välja att ge bilderna "autokorrigering för digitalkameror".

Vad tusan innebär detta? Jag har en hårdvarukalibrerad monitor och har laddat ner crimsons profil för "proof setup", behöver jag verkligen ngn extra korrigering då?

Snälla upplys mig gärna, för nu skall jag framkalla 30 stycken A4, jag vill ju inte gärna få dem förstörda...

-Catherine- skrev:
När man laddar upp bilder på Crimsons tjänst Frontweb Express, så kan man välja att ge bilderna "autokorrigering för digitalkameror".

Vad tusan innebär detta? Jag har en hårdvarukalibrerad monitor och har laddat ner crimsons profil för "proof setup", behöver jag verkligen ngn extra korrigering då?

Snälla upplys mig gärna, för nu skall jag framkalla 30 stycken A4, jag vill ju inte gärna få dem förstörda...

Du skall INTE välja autokorrigering om du efterbehandlat dem själv. Detta alternativ är för bilder direkt ur kameran, och då görs en viss nivåjustering och kontrastjustering för att få mer sting i bilderna. Du skall alltså välja läge NORMAL när du skickar bilderna!

-Catherine- skrev:

Tänk också på att A4 inte är riktigt A4 hos Crimson utan aningen större.

Måtten hittade jag i följande tråd:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=51555

9x13 (89x127 mm)
10x13 (100x127 mm)
10x15 (100x152 mm)
11x15 (110x152 mm)
13x18 (127x180 mm)
13x19 (127x190 mm)
18x25 (180x254 mm)
20x30 (202x305 mm)
21x30 (210x305 mm)
24x30 (240x305 mm)