Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Crimson & photoshop setup???

Produkter
(logga in för att koppla)

motionsync

Aktiv medlem
Då jag är på väg att skriva ut några bilder via Crimsons Lab (Poster service) jag vill fråga om min Photoshop är korrect inställt.

är dem instalninga korrect?

sen har jag ett fråga om Gamut-warning funktion
Om jag använda den funtion tappar mina bilder kontrast.

Jag ringde till Crimson & dem sade till mej att jag ska inte använda Gamut-warning då det är bara för tryck i traditionel set

Vad tycker ni?

tack
Lambis

Bilagor

• adobe-color.jpg
    adobe-color.jpg
    29.4 KB · Visningar: 832
Jodå, det ser ut som det ska. Nämnas bör dock att den andra rutan är ovesäntlig, såvida du inte ska använda dig av funktionen "auto color", vilket är synnerligen olämpligt.

Vad du gör är alltså att du förhandsgranskar bilden med crimsons profil (proofing), så du ser (ungefär) hur bilden kommer att se ut på papper. Då kan du justera bilden så att den (efter utskrift) kommer att se ut som du vill. Stänger du sen av proofing så kommer bilden att se anorlunda ut på din skärm, men den kommer att bli rätt i utskrift.

Dock så krävs det att man har en kalibrerad skärm för att det ska stämma perfekt.

tack cristoffer

jag har ett kalibrerat skärm.. with Eye One...

det med Gamut-warning funktion fattar jag inte... ska man använd den eller inte?

Jag förstår inte vad du menar med att bilden tappar kontrast om du använder den.

Vad gamut-warning gör är att den markerar ytor i bilden som är "out of gamut", altså ytor som har färger som inte kan tryckas/printas. Funktionen ändrar altså ingenting i bilden, den bara visar dig vad du bör korrigera. Vad jag vet så går den funktionen lika bra att använda när man ska skicka bilderna till crimson, eftersom den använder crimsons soft-proof-profil.

Här är ett exempel, bilden är beskuren kraftigt.

Så här ser det ut på skärmen:

Bilagor

• outofgamut1.jpg
    outofgamut1.jpg
    45.2 KB · Visningar: 745
Då kan jag direkt se vad på bilden som inte ryms i crimsons profil, altså vad som inte kan skrivas ut på papper, och se till att korrigera det innan jag skickar filen till crimson.

Exact Christoffer

Jag har gjörd det på samma sätt men när jag korrigera mina bilder så att jag har inte gamut warning bilder tappar i kontrast

Kanske jag gjöra det på fell sätt.

STRANGE att Crimson rekomenderade till mej att inte använda gamut warning då det är bara för TRYCK & dem trycker inte bilder på traditionel sätt...

Lambis

I know my Swedish is a mess...

I think i know what i have done wrong.. I have try to corect the gamut warning trough via Contrast and not trough the color palette. Stupid me..

Mostly are the underwater Greens that are the problem...

But still is strange that Crimsson tell me that there is no need to use gamut warning...

lambis

Oh yeah, that decreases the over all contrast in the image, but you have do do a great adjustment to bring the out-of-gamut colors into gamut.

I usually use adjustment layer->curves, when I do such adjustments. Then I analyze what color needs to be reduced. In my example image it was the red that needed to be reduced. So then I select (in curves toolbox) the color I want to adjust, and then I use the color picker to find out where on the curve I need to reduce the color.

Try that method. If you want me to further explain how, just tell me :)

btw, don't worry about your swedish, but if you rather use English, that's ok for me :)

Christoffer

Tack . jag tesdade & det gå bra att fixa men min bild tappar i contrast & färg...

Kolla på den bild..Nästan hella bild är out-of-gamut

men jag vill, när jag print it komma så när som jag kan på original...

Bilagor

• crete04apnea810-copy.jpg
    crete04apnea810-copy.jpg
    11.4 KB · Visningar: 672
motionsync skrev:
Christoffer

Tack . jag tesdade & det gå bra att fixa men min bild tappar i contrast & färg...

Kolla på den bild..Nästan hella bild är out-of-gamut

men jag vill, när jag print it komma så när som jag kan på original...

Fast visst så tappar den färg och kontrast, det är det som är problemet. I.o.m. att monitorn kan visa fler färger än vad pappret klarar av så måste man reducera färgerna.

Egentligen är hela fotograferingskedjan en enda lång kedja av färgreduktioner:

I verkligheten finns fler färger än vad kameran klarar av att registrera. Kameran i sin tur klarar av att registrera fler färger än vad monitorn klarar av att visa (förrutom en skärm från Eizo som kan visa hela adobeRGB), och monitorn klarar av att visa fler färger än vad man kan skriva ut på papper.

att reducera färg är trick.. men att förtahrande har sin bild är svår.. jag skicka via email samma bild .. då kan du se hur det är.

Problemet är att i UW photo oftas Blå & grön & nästan hell ruta är med den färg. ska man ändra mycket så är bilden versört...

Lambis

Jo, den där var inte lätt! Problemet är också det att lambdan har svårare med just grön och blå.

Ändå har jag lyckats fått ett hyffsat resultat tycker jag. Det drar lite mer åt cyan än vad orginalet gör (med crimsons profil aktiverad), speciellt straxt under dykaren. Men Generellt sett så tycker jag att det blev ganska bra. All gamut-warning är inte borta, men det är så lite kvar så det är inget att bry sig om.

Jag mailar dig filen och förklarar lite hur jag har gjort, så får vi se vad du tycker.

Det var inte :) Men det Bild är extrem.....
nästan hella bild är out of gamunt :)

Men tack jag fick bilden. Perfect nu wett jag vad ska skulle gjöra nästa gång....

Jag schikade ocskå ett email.
Tack igen att Du vissade mej hur man gjöra det...

Om jag få igen problem men bild ska jag kontakta dej ;-)

Lambis

Inga problem! Glad att kunna vara till hjälp!

För all del, tveka inte att kontakta mig igen om du behöver hjälp!

Kan nån vänlig själ förklara för mig vad detta betyder när man gör en "proof setup" med Crimsons profil:

"Simulate: Paper White
Ink Black"

Se även bifogad bild.

Ska jag bocka för rutan: Use black point compensation?

Ska jag bocka för rutan "Paper white"?

Bilagor

• proof.gif
    proof.gif
    20 KB · Visningar: 170
jag pratade med Crimson i dag och man ska tydligen inte bocka för några av rutorna...

Kan tillägga att jag hämtade ut 3 kopior i A4-storlek från Crimson i dag. Jag var väldigt nöjd med resultatet. Jag använde mig av Adobe RGB som färgprofil.

Nästa gång ska jag be om att få utskrivet, i storlek 70 x 50, på PVC och med laminat över...

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto