Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crimson Prefix-tjänst

Produkter
(logga in för att koppla)

jtkarlsson

Aktiv medlem
Någon som har koll på vad som är bäst för beställning via Crimson Prefix?
Ska man sikta på att göra bilderna för den upplösning som aktuell maskin har?

Säg att jag har en 3000x200 bild som jag vill ha ut i 30x20 cm format.
Skickar jag den oförändrad blir det 254 dpi.
Vad gör Crimson´s maskin med bilden då?
Interpolerar dom den till 300 dpi, eller hur funkar det?
Är det bäöst att själv interpolera till 30x20 cm i 300 dpi?

/Thomas

Deras maskin interpolerar upp den automatiskt.

Men vill du ha full kontroll så gör du bilden färdig själv i den storlek du önskar i 300dpi eftersom det är bäst att skärpa upp bilden sist i editeringen.

Jag gör alltid mina bilder exakt i den storlek jag vill ha efter vilken maskin Crimson använder, det enda dom då gör är att skriva ut bilden.

Du vet väl att du kan få bilden i vilken storlek som helst med Prefixtjänsten, du betalar per mm.

Det är det som är den stora fördelen med Prefix eftersom man inte behöver cropa bilden till ett fast mått.

Själv skriver jag ut mest i 290x192mm (nära A4) då det formatet passar ytstorleken på min sensor utan cropning.

kent.

Senast ändrad:
Zoso skrev:
Deras maskin interpolerar upp den automatiskt.

Men vill du ha full kontroll så gör du bilden färdig själv i den storlek du önskar i 300dpi eftersom det är bäst att skärpa upp bilden sist i editeringen.

Jag gör alltid mina bilder exakt i den storlek jag vill ha efter vilken maskin Crimson använder, det enda dom då gör är att skriva ut bilden.

Du vet väl att du kan få bilden i vilken storlek som helst med Prefixtjänsten, du betalar per mm.

Det är det som är den stora fördelen med Prefix eftersom man inte behöver cropa bilden till ett fast mått.

Själv skriver jag ut mest i 290x192mm (nära A4) då det formatet passar ytstorleken på min sensor utan cropning.

kent.

Tittar man på upplösningen för Akvarellpapper och Canvas så är de ju väldigt höga.
1440 och 720 dpi.
Hur gör man då?

OK, har läst på lite.
Tänkte inte på att bläckstråleskrivare ritar upp en pixel med ett antal dots.
Är det någon vedertagen standard att man delar skrivarens dpi med 8, för att få lämplig ppi för indatat?

Hur fungerar de andra maskinerna hos crimson?
Motsvarar en dot en pixel, om ni förstår vad jag menar?

/Thomas

jtkarlsson skrev:
Tänkte inte på att bläckstråleskrivare ritar upp en pixel med ett antal dots.
Är det någon vedertagen standard att man delar skrivarens dpi med 8, för att få lämplig ppi för indatat?

Hur fungerar de andra maskinerna hos crimson?
Motsvarar en dot en pixel, om ni förstår vad jag menar?

En bläckstråleskrivare använder ett antal punkter för att bygga upp en rasterpunkt. Eftersom dagens skrivare använder både variabel storlek på punkten och kan använda ljusa färger, krävs det inte en lika stort antal punkter för att skapa en tillräckligt stor variation i valörskalan. Det medför att vi ofta kan använda regeln om att dela med 8, men på höga upplösningar, som om mman skriver ut på 2880 dpi eller 5760 dpi, lika gärna kan dela med t ex 16.

Jag brukar också ta hänsyn till det papper jag skriver ut på. Har jag ett blankt, slätt material, då använder jag 360 ppi som bildupplösning för en utskrift på en Epson-skrivare. Men matta material, då kan jag gå ner till 240 eller 180 ppi och det är svårt att se skillnaden.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto