Annons

Crimsons analoga tjänster ofattbart dyra!

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Jag har tidigare utnyttjat Crimson för utskrifter av digitala bilder. Det har funkat överlag bra och kvalitét på utskrifterna är alltid utmärkt. Det är endast tjockleken på papperet som jag tycker är lite väl tunt, det blir väldigt fladdrigt med stora utskrifter. Men det har avhandlats i tidigare trådar, så jag går över till min egentliga sak istället.

Förra helgen skickade jag tre analoga rullar för framkallning (jodå, det blir lite analogt emellanåt). Då erfarenheten av Crimson på den digitala sidan varit så positivt och de har hyfsade priser, så skickade jag de tre filrullarna också till Crimson. Jag beställde framkallning och 10x15 kopior plus digitala filer av bilderna.

Fatta att jag blev förstummad när jag läste faktura specen som följde med bilderna. 220 kr +moms PER FILM! Så tre rullar kostar alltså 825 kronor! Dock får jag 20% rabatt för att jag väntade 4 dagar. Hurra! :( Dessutom var bilderna grådaskiga och himlen utfrätt... och den digitala inskanningen var totalt onödig: det går inte att ladda hem bilderna från deras webbsida, man kan bara be dem bränna bilderna på en CD-skiva för att skickas hem. Och ingenstans står det vad det kostar. Vilket förmodligen är multum även det.

Ja, ja, jag har mig själv att skylla; det stod inget pris på fotopåsen de skickat tidigare till mig och jag bemödade mig inte till datorn för att kontrollera priset på deras webbsajt. Men detta var garanterat sista gången jag framkallade analoga bilder hos Crimson! :( Anledningen till mitt inlägg är att jag vill varna andra för att inte gå på samma nit.
 
Att det är bedrövligt dyrt håller jag verkligen med om, tjejen skickade efter 5 rullar för någon månad sen, inte igen! Bildkvaliteten va visserligen den bästa vi fått, men priset, SHIT!

Dock fick vi bilderna på en skiva kostnadsfritt?
 
Häpp, å jag som just skickat in en rulle från min 10 åriga sons kamera, bara för att Crimsons fotopåse var den enda jag hade hemma.. Nåja, det var ju bara en rulle.

Har tidigare skickat en rulle Kodak Plus-X 125, men jag lär fortsätta framkalla själv eftersom jag tyckte att de "lyckades" få lika stora korn på Plus-X som jag får på Tri-X 400. Rullen med svartvitt kopierades på samma färgpapper som andra färg-bilder eftersom jag inte gjorde några speciella val.

Är det någon vet om man kan få svartvitt på svartvitt papper hos Crimson?
 
Eeros skrev:
Fatta att jag blev förstummad när jag läste faktura specen som följde med bilderna. 220 kr +moms PER FILM!

I rättvisans namn är väl alla labb dyra med framkallning av svartvit film. Det är väl bara med rullar som framkallas enligt C-41 som är "normala" i pris.
 
Framgår ju inte iofs om det är svartvitt eller färg. Om det är svartvitt så skulle jag säga att det är rätt billigt. Är det färg så är det lite mycket men utveckling vi lär få vänja oss vid. Antalet filmrullar som framkalls minskar hela tiden vilket leder till att priset per rulle stiger. Idag är det nog ytterst få firmor som lär investera i en ny filmframkallare när den gammla rasar och på sikt kommer det antagligen bara finnas en eller två i hela sverige.

Det är ytterst få labb som har framkallningsmaskiner för svartvitt vilket leder till mycket manuellt arbete. Arbete som vilken normal vinstdrivande verksamhet som helst vill ha betalt för. Kommer man sen till skanning av svartvita neg så tar det också längre tid pga av damm, vilket firman återigen vill ha betalt för.

Slutligen är det kanske så att Crimson inte finner lönsamt att hålla på med analogt längre och därav sätter ett högt pris. En indikation på hur stort deras intresse för analogt är.

Mvh
Maverick
 
Va?

Jag har nyttjat Crimson fram till i höstas för just framkallning och scanning för web-nedladdning av negativ färgfilm, och har fått det för vad jag anser en rimlig summa pengar. I storleksordningen 130:- per rulle, vilket visserligen är dyyyrt för färgnegativ, men kvalitétsskillnaden mot en 39:--framkallning i kombination med scanningen har jag ansett vara rimlig.

Har de slutat med de tjänsterna helt?
 
Låter konstigt med det priset, använder mig av crimson och får priserna som jag kopierat in här nedan från deras hemsida.
Mina bilder laddas upp på Frontweb pro, där måste man sedan skapa zip fil av bilderna innan man laddar ned dom.
Bäst att kontakta dom för det verkar ju vara orimligt pris som du fått betala

Råkopior - Daxkopior - Internet - från 135-film


Råkopior 8x12 cm inkl framkallning och Internet
120:-
Daxkopior 10x15 cm inkl framkallning och Internet
130:-
Råkopior 13x18 cm inkl framkallning och Internet
150:-
Daxkopior A5 (15x21 cm) inkl framkallning och Internet
170:-
Kontaktkarta 24x30 cm inkl framkallning och Internet
110:-
Endast Internet 8 MB inkl framkallning
90:-
Endast Internet 13 MB inkl framkallning
135:-
Endast Internet 20 MB inkl framkallning
180:-
Endast Internet innebär att bilderna levereras till den egna Frontweb Pro-sidan för nedladdning. Alla bilder till webben är sparade i Jpeg-format. Bilderna kan beställas sparade i okomprimerad Tiff brända på CD. Storleken i Megabyte innebär den inskannade mängden data, 8 bitars färgdjup i RGB.
 
archangel skrev:
Endast Internet innebär att bilderna levereras till den egna Frontweb Pro-sidan
Jag brukar köra "Endast Internet" och då får jag dem på webben men faktiskt också på en CD (jpg-filer) tillsammans med neggen när de dimper ner i brevlådan.

Jämfört med att lämna in en svartvit rulle på vilket labb som helst och be dem scanna bilderna i "högupplösning" (dvs oftast rätt låg upplösning) tycker jag Crimson är ruskigt bra och prisvärda. Dessutom är det lätt att beställa enstaka papperskopior direkt från det webb-baserade gränssnittet.
 
Hmmm, allt det här i tråden om svartvitt är nog mitt "fel" eftersom jag sas. förde det på tal. Ja, att svartvit framkallning kan vara dyrare är fullt förståeligt, jag skickade bara en provrulle och har inte direkt något att anmärka om det svartvita framkallningspriset (vad nu priset var, har inte fakturan direkt tillgänglig).

När jag skickade rullen från min sons kamera så reflekterade jag aldrig över priset, jag hade först tänkt lägga rullen i en fotopåse till ett billigt "dussinlabb", dock så hade "datumstämpeln" på påsen sas. passerat sitt "bäst-före-datum", därför tog jag en Crimson-påse. Bilderna borde komma nu i veckan, jag skall försöka att komma ihåg att återkomma i denna tråd om vad priset blev.
 
jag betalar 90kr per rulle..

45kr framkallning
45kr scanning

+bilderna på skiva

ganska lagom om ni frågar mig.

sen om jag har några guldkorn som jag vill ha på papper så fixar jag utskrift hos crimson på bara de bilderna..

eventuellt att jag scannar en bildruta i hÖÖÖg upplösning och har lite kul med detaljer.

ska för övrigt in till crimson idag och hämta 3 rullar som har legat där i över en månad :S
 
MITT FEL! JAG TAR TILLBAKA ALLT!

Det är inte så att Crimson har oskäliga priser, det var jag som hade beställt fel! Istället för att beställa normal inskanning, hade jag valt det dyraste alternativet som används när man ska göra verkligen STORA utskrifter. Därav följde att prset också blev väsentliugen högre än vad det skulle ha blivit annars.

Således tar jag tillbaka mitt påstående att Crimsons analoga tjänster skulle vara ofattbart dyra, det är de inte alls. Istället erbjuder de framkallning och normal inskanning till absolut vettiga priser, jag tror det var 90 kr sammanlagt. Det är inskanningen av högsta kvalitet som orsakade prispåslaget på min faktura. Jag ber Crimson om ursäkt för de olägenheter mitt tidigare inlägg har orsakat. Och all heder åt de för deras kunniga och snabba svar på mina email, där de noga förklarat allt.
 
Skulle nog iaf vilja påstå att digitaliseringstjänster är dyara i Sverige

Ref:
1/21/2009
Prices for services
Film Processing
E6 35mm $8.25 Mounted or Un-mounted, included 2 line imprint.

E6 120 $6.50
E6 220 $9.75
C41 35mm $5.50
C41 120 $5.50
C41 220 $8.00
B&W 35mm $5.50
B&W 120 $5.50
B&W 220 $8.00
Scans @ the time of processing
3339x5035 Pixels
Enhanced scan $11.95 / roll 35mm & 120, double for 220.
These are the scans Ken Rockwell refers to in his article.

2048x3072 Pixels
Budget scan $5.49 / roll 35mm & 120, double for 220
Mail film and instructions to:
North Coast Photo Imaging & Frame
Attention: Bonnie
5451 Avenida Encinas Ste D
Carlsbad CA 92008
USA
760.931.6809 phone
[email protected]
 
ANNONS