Annons

Crumpler Pretty Boy XXXL vs The Daily XL

Produkter
(logga in för att koppla)

boppen

Aktiv medlem
Hallå!

Ovanstående väskor spelar väl inte riktigt i samma division, varken till pris eller storlek men det är ändå någon av dem jag vill ha nu när jag ska köpa ny.

Angåede The Daily XL så har jag ju sett att den är stor, den lär ju rymma det jag vill få plats med och så, men angående Pretty Boy XXXL finns det ju inte så mycket info.
Är det nån som har den som kan berätta vad man får plats med? Jag vill ju gärna kunna stoppa ned kameran med objektiv (hur stort objektiv kan man ha på?) Och få plats med ytterligare några objektiv, blixt, laddare etc ... Får man plats med det i en XXXL?

Jag tar tackamt emot all inforamtion, oavsett vad det gäller, kanske borde jag kika på nån annan väska istället?

/Lars

Hej Lars

Lite jämförande bilder från en Daily XL
http://www.cambags.com/reviews/showproduct.php/product/404/sort/2/cat/16/page/1

Hittade dessa mått med
Daily XL Inside: 35x24x16cm
Pretty Boy Size XXXL Inside: 30x18x14cm (WxHxD)

Jag har själv en äldre modell som heter Tallee (medium modellen tror jag). Är oerhört nöjd med väskan. Tyvärr verkar den inte säljas längre.
http://www.cambags.com/canon/300d_10_20d/shoulder/crumpler_tallee_desc.htm

I den ryms på ett ungefär 3 objektiv undertill (den tar inte alltför långa objektiv) och 1-2 i över facket tillsammans med kamera och monterat (ej för långt) objektiv.

Bästa rådet är att försöka se väskorna i verkligheten. Svårt att skapa sig en uppfattning av dessa bilder.

Senast ändrad:
Tack för länken, ska ta och kika på det där, jo helst skulle man ju vilja fingra lite på väskorna, och då gärna ha med sig kameran också ... Det har väl en affär i sthlm, så man får väl ta och försöka ta sig dit!

Alltså The Daily-väskan ser ju mycket högre (/djupare) ut, det är nog sex viktiga centimetrar. Och det är ju en fördel om man vill stoppa ned en kamera med objektiv på (tvärtemot vad Crumpler tycker - de verkar ju besatta av att objektiven ska av innan kameran ska ned i väskan).

Jag är ju sugen på The Daily-väskan men den är ju typ dubbelt så dyr :-(

The daily XL är en riktigt schysst väska, Jag har burit den med min Sigma SD10 med 12-24 (ganska stort) på, en extern blixt (löst bredvid) och 2st mindre objektiv, Plus min 15"wide MBP med laddare och grejer till all utrsutning.

Det blir tungt och jag skulle inte villja få plats med mer, då skulle jag satsa på en ryggsäck som inte förstör ryggen helt.

En kompis testade men klarade inte av få ner en D200 med batterigrepp och 70-200 2.8 och i övrigt samma grejer så det finns en gräns.

Det bästa med den är dock att den funkar som enbart eller en kombination av laptopväska, skolväska och kameraväska och den ser lagom diskret och snygg ut. Den blir lite tjock fulllastad, men det är ju ganska uppenbart.

Mvh Mårten

Jag tror det, det var ett stort åbäke med VR iallfall. Och han försökte trycka ner det monterat på kameran, med objektivet neråt. Jag minns inte exakt hur allt var stuvat men jag tror att det skulle ha kunnat gå om man inte haft en dator i väskan också, det är inte så kul att pressa med våld och riskera buckla en split ny MacBook pro.

Han tyckte hursomhelst att det blev för tajt så han köpte en billig vanlig sportbag, vadderade den med ett liggunderlag och fick en cool väska som tar extremt mycket utrsutning till en bråkdel av priset för en såpass stor dedikerad väska. Ett litet annat tips bara.

Jag har en Daily XL som jag är grymt nöjd med! Oftast används den bara som skolväska med laptop i, det funkar den kanon till. Men om man ska iväg med kameran så är det bara att slänga i insatsen och den funkar fortfarande lika bra. Dessutom är den riktigt snygg tycker jag, och praktisk. Facket på framsidan rymmer hur mycket som helst känns det som.

I kamera insatsen har jag "klämt" ner:
Canon 30D
70-200 f.4
300 USM f.4
Tamron 17-50 f. 2.8
430ex Speedlight
Batterier, filter, putsduk och lite sånt smått och gått

Får dessutom i min 15.4 tums dator då, men då är det fullt. Det är även väldigt fullt utan den. Saken är att det går fortfarande bra att lägga sin jacka under locket ovanför kameran! :) Dvs den rymmer rätt mycket enligt mig. I helgen hade jag inte med stora telet och då kunde jag lägga ett litet manfrotto stativ under locket istället.

Har däremot ingen erfarenhet av den andra väskan.

Kom på att jag har en Daily L och inte XL, det borde nog fortfarande hjälpa dig att bilda en vettig uppfattning om XL varianten.

mvh
Mårten

Lade en beställning på en The Daily XL (svart/grå) nu, de fanns i lager så den borde ju dyka upp til veckan!

Nu så har jag fått min The Daily XL. Riktigt trevlig! Vad "stabil" den var med fotoinnanmätet i, grejern man har i känns ju riktigt skyddade!

ANNONS
Götaplatsens Foto