Annons

CS2 & Adobe bridge? Frågor...

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Jag har nyligen införskaffat CS2 & har tänkt att använda Adobe Bridge till sortering av mina bilder.

Till en början så kommer jag, p.g.a. dåligt hårddiskutrymme, att bränna mina bilder till DVD ganska så omgående & då undrar jag:

Kan jag på något sätt efter att jag bränt bilderna till DVD radera dem från hårddisken men ändå ha kvar thumbnailsen i datorn för att lätt kunna söka bilder & utröna vilken skiva dom ligger på?

I så fall hur?

Sedan så undrar jag varför jag, i CS2 inte kan spara i Jpeg när jag väljer "save as"? Är jag tvingad att använda "save for web" eller är det någon inställning jag missat.

//Larsa

.Z. skrev:
Sedan så undrar jag varför jag, i CS2 inte kan spara i Jpeg när jag väljer "save as"? Är jag tvingad att använda "save for web" eller är det någon inställning jag missat.

//Larsa

Förtydligande till ovanstående: Detta gäller alltså när originalfilen är i TIFF.

//Larsa

Angående tumbnails vet jag inte då jag kör CS, men
tiff filen måste vara 8 bitar inte 16. Ändra detta innan du ska spara, gå in menyn bild/ läge/klicka på 8bitar.

Dick.

Angående tumbnails vet jag inte då jag kör CS, men
tiff filen måste vara 8 bitar inte 16. Ändra detta innan du ska spara, gå in menyn bild/ läge/klicka på 8bitar.

Dick.

Om du vill hålla dig till Adobe så är det nog funktioner som bara finns i Photoshop Album och Photoshop Elements.

Benzky skrev:
Om du vill hålla dig till Adobe så är det nog funktioner som bara finns i Photoshop Album och Photoshop Elements.

Ok. Alltså inte i Adobe bridge då?

Om nu detta inte funkar i Bridge, vad rekommenderar ni då för program för det jag efterfrågar (behöver inte vara Adobe)?

//Larsa

.Z. skrev:
Om nu detta inte funkar i Bridge, vad rekommenderar ni då för program för det jag efterfrågar (behöver inte vara Adobe)?
Jag vet inte något om Bridge, beställde min kopia av CS2 idag och får väl se när den levereras.

Jag har dock använt iMatch för min katalogisering. Det jag tycker är trevligt med iMatch är förutom att den håller reda på bilder som ligger på tex CD/DVD också att man kan "rita" en bild och den hittar likartade träffar. Har hjälpt mig vid några tillfällen faktiskt. Nackdel är att den inte finns till Mac OS X, nu när jag kör två system.

ANNONS
Götaplatsens Foto