Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CS4 uppgradering från USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

lapg

Aktiv medlem
När jag införskaffade mig CS3 så har jag för mig att jag laddade ner denna från den amerikanska siten för att det var/är så pass mycket billigare även då.

Nu när jag försöker uppgradera till CS4 så går det inte. Någon annan som varit med om samma som jag? Man kan ju tjäna några tusen på detta och det är ju inte att förkasta.

Men jag lyckas som sagt inte få till det. När jag kommer till kassan så säger den att det kontot jag är inloggad med redan finns registrerat som ett svenskt konto och därför går det inte. Och om jag då försöker göra ett nytt konto istället så vill den att jag väljer land och där finns ju absolut inte sverige att välja.

Jag tänker ladda ner programvaran.

Några tips?

Så funkar Adobes licensregler. Har du köpt en USA-licens, måste du även köpa uppgraderingen därifrån, och det får du inte göra från EU. Läser du det finstilta i din CS3-licens står där säkert något om att den inte får exporteras (eller nåt i den stilen).

Är du bosatt i EU får du inte köpa en USA-licens, så jag tror tyvärr du kommer att få svårt att få tag på en legal uppgradering.

Så funkar Adobes licensregler. Har du köpt en USA-licens, måste du även köpa uppgraderingen därifrån, och det får du inte göra från EU. Läser du det finstilta i din CS3-licens står där säkert något om att den inte får exporteras (eller nåt i den stilen).

Är du bosatt i EU får du inte köpa en USA-licens, så jag tror tyvärr du kommer att få svårt att få tag på en legal uppgradering.

Men då är det ju märkligt att jag kunde göra det när jag köpte min CS3 för 1 år sedan, eller? Men visst, nu börjar jag bli tveksam om det verkligen var så.... Får kanske slå Adobe en signal!

/ Lena

Senast ändrad:

Adobe hjälper då inte till att utrota illegala nedladdningar om man inte ens kan skaffa sig en legal uppgradering till en programvara som man faktiskt har köpt.

Det där är inte sant och frågan har varit uppe tidigare:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=93372

Korrekt, men du tjänar inget på att köpa en uppgradering från USA. Priset från B&H är $198,95+$51,20 för frakt. Till det kommer 25% moms, har för mig programvaror från USA är tullfria, men med en dollarkurs på runt 7,75 kr blir det dyrare än om du köper uppgraderingen från den svenska websiten. Jag betalade 2202 kr för engelsk nerladdningsversion av CS4.

Jag fick inte köpa en CS3 eller CS4 från Adobes webbshop när jag försökte, då jag kommer från ett EU-land. På kartongen till min CS4 står det att den INTE får säljas i USA eller centralasien (vad det nu är).

Från Sverige går det inte att köpa en uppgradering som fungerar med amerikansk CS4 såvitt jag vet, men herr Möllerström kanske har bättre besked?

Ring gärna Adobe och fråga - de är nog de som bäst kan svara på frågan.

Senast ändrad:
Korrekt, men du tjänar inget på att köpa en uppgradering från USA. Priset från B&H är $198,95+$51,20 för frakt. Till det kommer 25% moms, har för mig programvaror från USA är tullfria, men med en dollarkurs på runt 7,75 kr blir det dyrare än om du köper uppgraderingen från den svenska websiten. Jag betalade 2202 kr för engelsk nerladdningsversion av CS4.

Inte nog med att man inte tjänar något på att köpa från USA - man får dessutom inte uppgradera till en EU-version när den väl kommer. Du skrev att det inte var sant i ett tidigare inlägg, men visa gärna hur det KAN bli sant ...

/afe

Jag fick inte köpa en CS3 eller CS4 från Adobes webbshop när jag försökte, då jag kommer från ett EU-land. På kartongen till min CS4 står det att den INTE får säljas i USA eller centralasien (vad det nu är).

Från Sverige går det inte att köpa en uppgradering som fungerar med amerikansk CS4 såvitt jag vet, men herr Möllerström kanske har bättre besked?

Ring gärna Adobe och fråga - de är nog de som bäst kan svara på frågan.

Inte nog med att man inte tjänar något på att köpa från USA - man får dessutom inte uppgradera till en EU-version när den väl kommer. Du skrev att det inte var sant i ett tidigare inlägg, men visa gärna hur det KAN bli sant ...

Vad är det du jiddrar om? Jag länkade till en äldre diskussion för att du skulle förstå vad frågan handlade om. Är det någonting i den diskussionen du vill att jag eller någon annan ska förtydliga för dig så att du bättre förstår vad som skrivs där?

Har du problem att förstå skillnaden mellan att ett stort globalt företag styr sina försäljningsintäkter till olika regioner via egna säljkanaler och vad som tillåts/inte tillåts i licensvillkoren?

Ladda ner licensvillkoren och läs, det är många sidor, men det går nog om du försöker. De finns på svenska också om det underlättar för dig att förstå vad där står.

Du kan också gå in på Adobes svenska uppgraderingssida och läsa i klartext vad som går att uppgradera:

"Uppgraderingsbehörighet: uppgraderingen kräver att du under installationen anger serienumret för den äldre produkten - för samma plattform och samma språk som den uppgradering du ska installera. Produkter som ingår i en Suite (svit) kan inte uppgraderas separat."

Utöver detta så går det att uppgradera PS Extended CS3 till PS CS4 (Läs John Nack's Adobe blog), en Mac-version till en PC-version eller vice versa om man kontaktar Adobe och betalar ett något högre pris för den hanteringen.

Försöker du uppgradera från engelska till svenska får du däremot problem eftersom Adobe vill ha bra betalt för kostnaden att översätta programmet.

Jag har precis uppgraderat min uppgraderade USA-version av CS3 till CS4 via den svenska siten, så ja, du är helt ute och cyklar - men det vet du ju redan - därav sarkasmerna.

Vad är det du jiddrar om? Jag länkade till en äldre diskussion för att du skulle förstå vad frågan handlade om. Är det någonting i den diskussionen du vill att jag eller någon annan ska förtydliga för dig så att du bättre förstår vad som skrivs där?

Jag hade förstått det som att det inte var möjligt att använda ett amerikanskt serienummer när man gör uppgraderingen till ett europeiskt CS4, man jag var uppenbarligen ute och cyklade där.

/afe

ANNONS
Götaplatsens Foto