Annons

Cyber rear D7i kraftigt!

Produkter
(logga in för att koppla)
larsaz skrev:
Använde du dig av en profil?

Jag gjorde en egen, av den där bilden. analyserade bruset som fanns och skapade en egen profil.

Men jag använde programmets inställda profil för att ta bort allt brus, tror den hette "remove all noise" eller nåt.

Ser det mysko ut..?

Svårt att säga. Ser lite glasartat ut, detta blir när man reducerar för hårt.

För att optimera en profil så ska du dra hem en testkarta från hemsidan, fota av den på skärmen eller från papper med fokus på oändligt, klämm sedan in diat/negget i din skanner & skanna av den. Det är viktigt att du skannar med oskärpa, alltså helt ur focus.

Det sista är jag inte säker på eftersom jag gjort profiler till min digikamera. Om skannern ligger i fokus så känner NI av kornet i filmen också, vet inte hur detta yttrar sig sedan eftersom den bara ska känna av brus.

När du fått in bilden i datorn så kan du i NI göra en profil som är exakt för din skanner.

Det kan även finnas färdiga profiler för din skannermodell på hemsidan, dessa är dock hemgjorda & kan ha växlande kvalitet.

Larsa

Denna bild är tagen på fri hand 1/10 sek vid 800 Asa med D7i. Det är ett utsnitt ur bilden som sedan är förminskat. NI lämpar sig bäst med D7i upp till 200 Asa, möjligtvis 400 men är som synes även användbart till 800 Asa om man inte ska göra för stora kopior.

Oreducerad

Bilagor

• marcus.jpg
    marcus.jpg
    45.6 KB · Visningar: 176
iofs, min bild var ett utsnitt i 100% av en bild på 5000x3000 pixels, så det ser ruskigt bra och skarpt ut om man fyller bilden på skärmen.

Frågan är hur det blir när man fixar papperskopior.

Testa några olika motiv & kolla.

Jag föreslår dock att du ordnar en riktig profil, att utifrån varje bild ställa in allt blir enligt mina erfarenheter mycket ojämnt från bild till bild.

Om du dessutom köper programmet & ska batcha många bilder så är ju profiler ett måste, önskar att jag haft neat image när jag skannade dia...

Carl & Larsa, tack för era uttömmande svar. Precis det svar jag letade efter.

Men nu blev jag nyfiken på vad ni snackade om Minolta Dimage ScanDual III. Menar ni att ni bägge har en sådan? Och att det är mycket bättre för att scanna in bilder? Eller att man kan göra det ni gjorde med bilderna i ett mjukvaruprogram såsom NI?

Senast ändrad:
Lionheart skrev:

Men nu blev jag nyfiken på vad ni snackade om Minolta Dimage ScanDual III. Menar ni att ni bägge har en sådan? Och att det är mycket bättre för att scanna in bilder? Eller att man kan göra det ni gjorde med bilderna i ett mjukvaruprogram såsom NI?

Jag har haft en scandual II, föregångaren alltså. När jag hade den så hade jag dock inte NI.

NI passar både till skannade bilder & till bilder från digitalkameror.

Jag använder idag D7i & NI, min exempelbild är tagen med D7i vid högsta känslighet då dom flesta kameror i denna klass brusar MYCKET. Bilden är sedan brusreducerad i NI.

Carls bild är skannad & brusreducerad i NI.

NI ska också gå att använda till att reducera filmkorn, hur detta ska göras vet jag dock ej.

Larsa

larsaz skrev:

Carls bild är skannad & brusreducerad i NI.

NI ska också gå att använda till att reducera filmkorn, hur detta ska göras vet jag dock ej.

Larsa

Min bild ovan är scannad med Minolta ScanDual III och brusreducerad med NI. Tack vare den höga upplösningen och det lilla utsnittet är det filmkornet som jag har tagit bort i bilden ovan, därför ser bilden så otroligt bra ut i 100%!

Jo Carl, du har helt klart reducerat korn men även en del brus antar jag, även en skanner genererar ju lite brus.

larsaz skrev:
Jo Carl, du har helt klart reducerat korn men även en del brus antar jag, även en skanner genererar ju lite brus.

Exakt. Kanske lite för mkt, men å andra sidan så ser det ju verkligen bäst ut när man kollar på den bilden i 100%.

ANNONS
Götaplatsens Foto