Annons

Då var man Canon ägare igen !

Produkter
(logga in för att koppla)

Zoso

Aktiv medlem
Äntligen så har jag hittat guldklumpen, jag har sökt över hela världen i månader efter en Canon F1n old i bra skick, och jag hittade den 5 mil ifrån där jag bor, en -79'a :)

Jag hade ett Canon F1 system i mellan 1977-79 och det var en väldigt stor investering på den tiden, men annat kom i mellan som bilar, motorcyklar samt brudar som gjorde att jag blev tvungen att sälja prylarna, det har jag ångrat bittert sedan dess.

Men nu har jag en F1'a med MF-motrodrive samt en 100mm FD f/2.8 S.S.C glugg i Mint Condition köpt för en struntsumma, prylarna har inte gått mer en drygt 80 rullar :)

Gissa om jag är lycklig nu :)

/kent

Grattis!
Visst är det kul när man letar länge och väl efter en sak och sedan hittar man det på "cykelavstånd".

Grattis Kent!

Jag letar oxå min ungdoms Canoner. F1 från 1972 och AE-1 från 1976. Men håppas att finna dom i användbar skick. Då är det lite risky att köpa på distans.
Har en F1:a på gång från kamerahandlare i USA, garanterad Mint Cond., men ingen garanti på garantien......

Värre är det att hitta en tjej från den tiden....i Mint Condition :)
mvh Erik J

Välkommen till F1 skaran...

Det här är min godbit! Den är också en mint men den står mest lugnt och stilla i kameraskåpet numera...

Bilagor

• f1-new-front.jpg
    f1-new-front.jpg
    28.8 KB · Visningar: 1,438
Re: Välkommen till F1 skaran...

kreatören skrev:
Det här är min godbit! Den är också en mint men den står mest lugnt och stilla i kameraskåpet numera...

Där kommer väl min att hamna också, men jag skall prova den med lite svartvitt först :)

Vad än du gör sälj inte den där godbiten, inte på minst 10 år i allafall, den F1'an lär bli väldigt efterfrågad i framtiden, speciellt när den är i så underbart skíck, fantastiskt att det finns special edition kameror i det skicket i landet, var rädd om den.

Hmmmmm. såg först nu att 100 glugen har olja på bladen och att den inte funkar på minsta bländaren, men det får man väl ta eftersom jag fick den så billigt, jag har redan ett 135 /f2.5 FD S.C i mint på gång på e-bay, jag hade den gluggen på -70talet också, underbar Bokehe vill jag minnas.

/kent

Senast ändrad:
F1:an är en underbar kamera, fast de kan inte ha sålt många av den i slutet av dess livscykel - den kostade ju nästan 20kkr för huset då ...

Grattis till en suverän kamera. Nästan lite synd att den inte kommer att användas så mycket, men det blir ju lätt så :)

Hmmm.

Hade oxå en F1N under några år, runt 1984 tror jag att det var. Sålde den och en massa gluggar för att köpa en Minolta Dynax 7000i när Canon bytte fattning. Hade ingen större lust att bygga upp ett nytt system kring EF fattningen när jag redan hade ett för FD och kände mig rätt sviken av Canon. Gissa om jag känner mig dum nu.

Har oxå tittat lite efter en F1N för att bara få känna på kvaliteten men inser väl att den lär bara hamna i kameraskåpet med mina 35mm kameror från Nikon.

Hur som helst så ett jättegrattis till dig. Känns skönt att det finnas idioter som oss som bara köper för att det känns bra. Allt behöver inte räknas hem.

Mankan

En sak som man märker direkt är vad löjliga dom nya Dslr kamerorna är i jämförelse med dessa tanks till kameror, F1'an kan man ju slå ihjäl folk med :)

Här kan man snacka om byggkvalitet, troligtvis så får vi aldrig se något liknande igen, jag menar, vem kommer att vara intresserad efter en proffisionell Dslr om 30 år ?

Jag har nyss sålt min D2Hs och visst var det en suverän kamera på alla sätt, men jag har svårt att tro att dagens ungdom kommer sukta efter den om 28 år.

/kent

Mankan G skrev:
Hmmm.

Hade oxå en F1N under några år, runt 1984 tror jag att det var. Sålde den och en massa gluggar för att köpa en Minolta Dynax 7000i när Canon bytte fattning. Hade ingen större lust att bygga upp ett nytt system kring EF fattningen när jag redan hade ett för FD och kände mig rätt sviken av Canon. Gissa om jag känner mig dum nu.

Har oxå tittat lite efter en F1N för att bara få känna på kvaliteten men inser väl att den lär bara hamna i kameraskåpet med mina 35mm kameror från Nikon.

Hur som helst så ett jättegrattis till dig. Känns skönt att det finnas idioter som oss som bara köper för att det känns bra. Allt behöver inte räknas hem.

Mankan

Jo man är väl lite galen :)

Men det är ingen F1-New jag köpt, utan en F1 old, den sista serien fick tillägget "n" och den slutade tillverkas efter 1979 om jag minns rätt.

Ni som är intresserad av äldre kameror har mycket godis att läsa här...

http://www.mir.com.my/rb/photography/entry.htm

/kent

Jag gav 3500:- för rubbet, kamera + motor + 35/f3.5 samt 100/f2.8, det är ju som man skäms....., nu var ju 100 gluggen inte helt ok, men det finns ju andra för en spottstyver...

Undrar vad dessa kameror är värda om ytterligare 10-20 år i Mint Condition ?

Min son är väl intresserad :)

/kent

Re: Grattis Kent!

fujicanon skrev:
Jag letar oxå min ungdoms Canoner. F1 från 1972 och AE-1 från 1976. Men håppas att finna dom i användbar skick. Då är det lite risky att köpa på distans.
Har en F1:a på gång från kamerahandlare i USA, garanterad Mint Cond., men ingen garanti på garantien......

Värre är det att hitta en tjej från den tiden....i Mint Condition :)
mvh Erik J

Här har du ett fint ex, tänkte köpa den själv innan jag hittade den jag köpte, min är i liknande skick, det är inte ofta som det finns liknande ex på marknaden, slå till vet jag, man lever ju bara en gång :)

http://cgi.ebay.com/SUPERB-Canon-F-...QQihZ018QQcategoryZ107919QQrdZ1QQcmdZViewItem

/kent

Senast ändrad:
Det här är ju vansinnigt roligt :)

Har just lagt bud på ett FD 24/f2.8 S.S.C, FD 50/f1.4 S.S.C samt ett FD 135/f2.5 S.C, alla i mint condition för sammanlagt 383 dollar :)

/kent.

Makten skrev:
Ohhh, det var en vacker kamera! Låt oss se bild på din pjäs;-)

Det kommer Martin, men du får vänta tills min syrra kommer hem från Thailand, hon har lånat min D200'a, men jag kan inte säga jag saknar den nu ;)

Jag tror du skulle älska gamla analoga kameror Martin, jag har en känsla utav att just du skulle skina som en sol om du fick känna på en Canon F1 eller en Nikon F2 :)

/kent.

Re: Hehe...

fujicanon skrev:
Ökade din länkade F1:a med 100$ till 400, men blev överbjuden av innlagda maxbud. Får avvakta och "klinka till" i sista minuten. Drygt 3 dar kvar.
Sällan fin ex. är det i.v.f.
Vad tycker du om F1n han har då?
http://cgi.ebay.com/SUPERB-Canon-NE...yZ107919QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
/Erik J

Mmmmm Härliga ex han har, men för mig personligen så är bara F1 old av intresse, det har väl att göra med att man hade en sådan själv i sin ungdom, F1-New är ju helt klart en bättre kamera, men det är väl alla Pro-Kameror från -80 och framåt.

Jag tycker du skall slå till rejält om det är just en sådan modell du är ute efter, som sagt man lever bara en gång, och hur många fler tillfällen tror du att du får ?

Låt höra hur det går, det vore väl roligt om det finns fler F1'or i mint Condition i landet.

För mig var det känslan att få äga det man hade i sin ungdom, fan jag är kär igen... ;)

Just för tillfället så rankar jag F1'an högre än D200'an :)

/kent

Senast ändrad:
Smittsamt.

Jag har mailat om ett tillbud på F1N+MotorDrive + FD35-105/3.5. Borde gå för en pris lika med 400DKit...och den kann man ju inte slå ihjäl folk med....

Det finns andra; men mer tväksamma.
/Erik J

Re: Smittsamt.

fujicanon skrev:
Jag har mailat om ett tillbud på F1N+MotorDrive + FD35-105/3.5. Borde gå för en pris lika med 400DKit...och den kann man ju inte slå ihjäl folk med....

Det finns andra; men mer tväksamma.
/Erik J

Ha ha ha !

Jag har vunnit mina auktioner på e-bay, snart kommer det ett FD 24/f2.8 S.S.C, FD 50/1.4 S.S.C samt ett FD 135/f2.5 S.C i Mint Condition på posten :)

Kostnaden för alla tre är mindre än för en hyffsad digital tredjeparts zoom :)

/kent

Ibland finns det ju lååånga vita telen att köpa billigt också - det kanske vore nåt för samlingen?

ANNONS
Götaplatsens Foto