Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dålig fokus = låst avtryck!

Produkter
(logga in för att koppla)

tomten_alle

Aktiv medlem
Hej, min d40 vägrar ta en bild om fokuslampan inte lyser. Det blir ofta problem när jag komponerar om efter fokuseringen. har dessa inställningar:
Manuel exponering
spotmätning
af-c på af-on knappen

så af-l går ju inte! Hur har nikon tänkt här igentligen?

Ställ om till slutarprioritet istället för AF-prioritet. Minns inte var i menyerna det finns, men förslagsvis under kamerafliken.

Man ställer om mellan AF och MF på vänstersidan av objektivet (om Nikon objektiv)

Bilagor

• a9956296dcf30b6f94c2bea3351b27d3.jpg
    a9956296dcf30b6f94c2bea3351b27d3.jpg
    3.7 KB · Visningar: 685
tomten_alle skrev:
Hej, min d40 vägrar ta en bild om fokuslampan inte lyser. Det blir ofta problem när jag komponerar om efter fokuseringen. har dessa inställningar:
Manuel exponering
spotmätning
af-c på af-on knappen

så af-l går ju inte! Hur har nikon tänkt här igentligen?
Du får inte släppa avtryckaren efter fokuseringen.
Så fort du då trycker ner avtryckren försöker den ju fokusera på nytt.

Re: Re: dålig fokus = låst avtryck!

larsev skrev:
Du får inte släppa avtryckaren efter fokuseringen.
Så fort du då trycker ner avtryckren försöker den ju fokusera på nytt.

Nja.. Nu har Alexander inte AF på avtryckaren utan på AF-knappen på baksidan..

Dessutom har han kameran inställd på AF-C

Problemet som du har Alexander, är att du inte kan ha AF-prioritet inställt. Du måste välja slutarprioritet, så att kameran kan ta bild även om Af är ur fokus (fast det egentligen då inte är)

Jeppe skrev:
Ställ om till slutarprioritet istället för AF-prioritet. Minns inte var i menyerna det finns, men förslagsvis under kamerafliken.
Det låter ju som att det är problemet. Nu har jag kikat i menyerna (med full csm-meny) men inte hittat något. Har även kikat i manualen, går detta bara på dyrare hus?

Hmmm.. Okej.. Det här är nackdelen med att testa många olika kameror.. D40 har ingen sådan inställning. Det verkar som om det har blivit lite fel där med AF-C på AF-ON när det gäller D40...

När kameran är inställd på AF-C så brukar det väl vara slutarprioritet, och för AF-S AF-prioritet? Kan det vara så att kameran är inställd för AF-S?

Det går inte framåt. Supporten förstår inte vad jag pratar om och säger att jag ska köra manuel fokus. Det är bara att gilla läget, d70 och uppåt kan ändra af/slutar-prioritet.

Aton_ skrev:
Om man skall komponera om bilden efter AF-lås kan man väl inte köra med AF-C??
Nej, det är det som är problemet. De dyrare kamerorna låter dig ta en bild när som helst och bryr sig inte om fokusen, d40/x, d50, d60 låser avtrycker om af -punkten inte är i fokus.

Men varför köra med AF-C om bilden skall omkomponeras? Då byter ju kameran kontinuerligt fokusområde.

Aton_ skrev:
Men varför köra med AF-C om bilden skall omkomponeras? Då byter ju kameran kontinuerligt fokusområde.
Där har du faktiskt en poäng. Men det är fortfarande ett problem i många situationer, te.x om det är mörkt, sport och andra svårfokuserade tillfällen, då kan man missa bilder, vilket är väldigt irriterande! Men af-s löser mina problem vid stillastående objekt.

Det verkar som det är dags för dig att ta steget upp till ett mer avanserat hus, D40 är väl inte tänkt att användas mer seriöst :)

/kent

Aton_ skrev:

Genom att ha "tumfokusering" kan man snabbt komponera om bilden och trycka av utan att fokus ändrar sig. Skillnaden mot att ha AF-S, låsa med avtryckaren och komponera om är stor, beroende på hur man arbetar. Har du AF-C på avtryckaren kan du inte komponera om utan att förändra fokus. Således kan du ha konternuerlig AF utan att behöva bry dig om fokus när du trycker av.

Bokeh skrev:
Det verkar som det är dags för dig att ta steget upp till ett mer avanserat hus, D40 är väl inte tänkt att användas mer seriöst :)

/kent
Nja, jag köpte kameran i juli förra året så det känns inte riktigt aktuellt. Och man får ett objektiv som heter duga för de 10 000 kronorna som d80 kostar.

ANNONS
Götaplatsens Foto