Annons

Dåliga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Deamonic

Ny medlem
Hej!

Detta är mitt första inlägg, så jag börjar väl med att säga hej till alla fotografer! :)

Jag har en fråga jag inte riktigt vet var jag ska posta, men jag chansar på detta forum så får väl någon mod. flytta på tråden om det blev fel.

Jag har ett problem med mina exponeringar. Jag har en Canon Eos 500D med Canon EF-S 55-250MM F/4-5.6 IS och Canon EF 50MM 1.8 II gluggar.

Jag tycker korten jag tar blir, liksom, "mjölkiga". Det är så svårt att förklara, men det är som om jag inte har fokus någonstans och att det är dåliga färger samt att dom är ganska brusiga även fast jag kör med ISO200/100.

När jag plåtar porträtt med 50MM gluggen blir det ok. Men så fort jag plåtar lite naturbilder så blir bilderna, enligt mig, skit.

Jag kör inte med Bildstabilisator ( om jag vet att slutartiderna tillåter och om jag plåtar med stativ, och det är inte skakningsoskärpa som är problemet.). Plåtar nästan aldrig med ISO över 400. Plåtar alltid med .RAW.
När jag försöker få lite skärpedjup i bilden så blir det som om det inte är skärpa någonstans.
Jag har testat att exprimenterat med dom få AF-punkter 500D;n erbjuder, men utan framgång. Jag kör även med Manuell fokus när tillfälle ges, men tycker fortfarande inte bilderna blir skarpa.

Nu till frågan. Är objektiven/kameran undermålig? eller gör jag något fel ?

Om jag skulle köpa en 5d markII eller 7d, skulle jag märka skillnad? får väl köpa ett nytt tele då markII;an inte fungerar ihop med EFS objektiv, om jag uppfattat saken rätt ?
 
På din beskrivning låter det mest som en fråga om hur (och med vad) du bearbetar raw-filerna. Bildexempel skulle nog annars underlätta tolkningen av din beskrivning.
 
Ett sätt att få ett visst grepp om var problemet igger är att låta kameran skapa jpeg + raw och jämföra

Om jpegfilerna ser 'bättre ut' är det nog din bearbetning som behöver bearbetas
 
Ett sätt att få ett visst grepp om var problemet igger är att låta kameran skapa jpeg + raw och jämföra

Om jpegfilerna ser 'bättre ut' är det nog din bearbetning som behöver bearbetas

Det glömde jag kanske nämna, att jpeg-bilder är likadana som RAW-bilderna. Och bilderna är "dåliga" redan innan jag har bearbetat dem.
 
Du måste ge ett bildexempel. Och det bör vara ett utsnitt som visar 100%, eller länka till en jpg.

Ett test är att ställa skärpan manuellt i Live View då du kan förstora bilden när du ställer skärpa så du vet att den är exakt. Om det då forfarande är en oskarp bild så är det fel på kameran ( bak eller framfokus ) eller så har du för stora krav på vad du anser skärpa ska vara. Det är just det vi inte kan avgöra bara på ord från dig.
 
Ett test är att ställa skärpan manuellt i Live View då du kan förstora bilden när du ställer skärpa så du vet att den är exakt. Om det då forfarande är en oskarp bild så är det fel på kameran ( bak eller framfokus ) [...]

Fram- och bakfokus trodde jag var en egenskap hos autofokussystemet, och den är väl urkopplad i ditt exempel, väl?

Per.
 
Fram- och bakfokus trodde jag var en egenskap hos autofokussystemet, och den är väl urkopplad i ditt exempel, väl?

Per.

Ja, lätt hjärnsläpp från min sida =) Sorry.

Dock kunde det vara bra att jämföra skärpan i de bilder han tagit tidigare som upplevts undermäliga skärpemässigt, med något som garanterat är så skarpt som kameran kan ta, och se om det är nån skillnad.
 
ANNONS