Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dåligt fixerade negativ, gul ton.

Produkter
(logga in för att koppla)

Goupil

Aktiv medlem
Hej.
Jag har nyligen fått hjälp med att mäta densiteten på mina negativ. Då fick jag höra att de var svagt gultonade mot mitten av remsan och att detta skulle bero på för dålig fixering/för dåligt fix.

Detta är lite förbryllande då jag trodde att jag fixerade på ett riktigt sätt, och jag kan inte komma på vad jag gör för fel:

1. Jag använde helt nytt fix. (Kodak Polymax)
2. Jag fixerade i ca 2,5 ggr klarningstiden (vilken var ca 50s, alltså sammanlagt ca 2min o 30s.)
3. Alla redskap var rena.
4. Fixet var ca 21 grader C.
5. Jag sköljde noga mellan framkalning och fix.
6. Jag använde ej HCA.

Hjälp.
 
Jag kan ju också tillägga att jag agiterade den första minuten, därefter var 30:eek:nde s.
I patersondosa, standardmodell, mellanformatsrulle.

Alltså, någon som har några idéer?
 
Senast ändrad:
För att ytterligare förtydliga vad jag menar så bifogar jag också en bild jag fått, en scannad bild av negativet. Kontrasten är ökad i PS för att felet skall bli tydligare.
 

Bilagor

  • negativ2.jpg
    negativ2.jpg
    38.8 KB · Visningar: 287
Tror ändå att filmen är för dåligt fixerad. Enligt instruktionerna för Polymax (som är samma som Unifix) ska film fixeras 5-10 min i spädning 1+4. Är det en T-max film bör man fixera längre än för traditionell film. Jag tror att de tider som anges är ganska bra för T-Max filmer.
 
Kan man alltså bara fixera om en film fast det gått ett tag? Har ett par filmer som jag tror har badat i lite för gammalt fix, är det bara att köra dom igen alltså?
 
Jag såg först nu att det stod 5-10min på flaskan. Det fanns liksom inte i min föreställningsvärld... =)
Så för vissa fix så gäller inte "3x klarningstiden"? Jag trodde detta var hugget i sten...

Jag har till och med hört att filmen inte ens skall fixeras så länge, utan snarare dubbla klarningstiden. (Minns inte varför, men för lång fixering kunde förstöra filmen)

Att fixa om filmen behövs inte, det var en testfilm jag körde, så det är bättre att göra om testerna. (Det var ju delvis sånt här jag ville få bekräftelse på, så jag är bara nöjd att problemet har uppdagats.)

Nils: Tmax-filmer är inte aktuellt, utan jag kör Tri-X 400 för tillfället. Men alltså, spannet 5-10min är ju ganska stort. Hur vet man var i denna tidsrymd man bör ligga? Har inte ork att prova ut korrekt fixertid genom att skicka iväg mina negativ för densitetsmätning i typ 3-4 omgångar...

Finns det någon risk med att fixera för länge? Vad är det som kan hända?

Låt säga att jag har en klarningstid på en minut med helt nyblandat fix, är det då fem minuter som gäller? Det skulle alltså innebära fem ggr klarningstiden, och för en klarningstid på två minuter är det alltså 10 minuters fixering?


Det verkar skumt, för jag brukar få en klarningstid på strax under 1 minut med både polymax och andra fixerare, men trots detta skall alltså filmer fixeras längre i Polymax än i exv. Rapid fixer?
Det står inget vettigt på Kodaks hemsida.

Alltså, är det någon som vet vad som kan hända vid för lång fixering, och vad är för lång fixering med kodak polymax? Gäller 5ggr klarningstiden?
 
Du kan tryggt köra vidare med dubbla klarningstiden.

Jag tror ditt problem beror på för låg aktivitet i agiteringen.
Kanske, egentligen borde negativen vara klara efter en minut eftersom klarningstiden låg på 50 sekunder.

Men någotning kan ha gått fel i hanterandet förståss, faktorer som är okända.

Kontrollerade du klarningstiden med samma film?
Missades tiden på något sätt?
Rörde du om frenetiskt när du testade tiden men agiterade lita halvslött med den riktiga filmen?
Och så vidare.

Men du är rätt ute, klarningstiden är det som avgör och att dubbla den är korrekt.
 
Att fixera för länge är ingen fara med ett någorlunda färskt fix.

Ett par minuter för länge kommer inte bleka bort någonting från filmen.

Är fixet gammalt finns risk för att svårlösta ämnen sätter sig hårdare i gelatinet.
Jag vet naturligtvis inte detta av egen forskning men litar på experter som Runo Kohlbeck och andra, som har till yrke att syssla med bilders hållbarhet.

Många fixerar långa tider, men det har vanligen att göra med att man har svårt för att få bort den rosa färgen som blir kvar med Tmax-filmer.

Själv använder jag HCA och förvätning istället.
Den rosa färgen försvinner av:
Lång fixtid.
HCA.
Varmare bad (jag kör med 24°)
Dubbla fixbad.
Förvätning.
 
Det klart att jag rörde nog om mer när jag testade klarningstiden, än när jag skakade dosan... Men kan agiteringen verkligen göra så mycket vid just fixeringen?
Som jag skrev så agiterade jag hela första minuten, och sedan var 30s. Det kanske är lite för slött, jag kan ju mycket väl agitera oavbrutet för att vara på säkra sidan.

Finns det någon risk med att fixera något längre än dubbla klarningstiden?

Det här med klarningstiden är också lite lurigt, man vill ju inte gärna slänga upp en fixblöt provremsa på ljusbordet liksom. Nä, men jag tycker det är svårt att veta när filmen är HELT klar.
 
Jag använder genomskinligt litermått för att mäta upp vätskorna.
När jag testar filmbiten är det bara att hålla litermåttet mot en lampa så syns det tydligt när plasten är klar, utan hinna eller flammig yta.
 
När jag framkallar Tri-X och fixerar i Unifix (samma som Polymax) kör jag 3½-4 min i fixet med spädning 1+4. Jag har alltid färskt fix. Jag agiterar första halvminuten gemom att vända dosan helt upp och ner flera gånger och därefter genom att vända den 3 ggr varja halvminut.
 
Har inte råd att blanda nytt fix varje gång. Men jag kommer nog köra på dubbla klarningstiden och så agitera utav helvete.

Nä, men mer än vad jag gjorde innan i varje fall.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto