Glaset är boven
Jag har råkat ut för samma sak som frågeställaren. Jag ramade in alla mina diapositiv under 70-talet, för så sa man då att man skulle göra. Jag använde mest det då dominerande märket, Agfa, men också GePe. Efter c:a 10 år märkte jag att det på GePe-ramarnas glas hade bildats något som påminde om små rimfrostkristaller. Det motsvarar alltså de nålar som syns på fotot ovan. Dessa fanns inte på Agfas ramar. När man visade ett monterat dia i projektor och fokuserade på glaset, inte på diat(!), så kunde man se att de verkade som om de smälte, men de rann aldrig och ändrade nätt och jämt form. Jag vet inte vad det var, men känner mig helt övertygad om att det kommer från GePe:s glas. Att GePe blånekar och säger sig aldrig ha hört talas om fenomenent, är nog bara undanflykter. Enbart fukt kan det ju knappast vara, även om jag misstänker att vatten är inblandat på något sätt.
Nu har det visat sig att Agfas ramar inte heller är bra. De får inte denna typ av nålar, utan i stället en grå hinna, som delvis avdunstar när man visar bilden länge. Hinnan sitter både på utsidan och insidan av glaset, så förklaringen som fabrikanterna älskar att ge, att det skulle bero på att själva filmen varit fuktig, håller inte. Jag torkade av alla glas innan jag monterade diafilmerna (det tog tid, ja) så varken den grå hinnan eller kristallerna är något som fanns med från fabriken.
Varken Agfas eller GePes glas var anti-Newton-behandlade på det sätt som de moderna ramarna är, dvs att glaset i den vita ramen ser lätt blästrat ut. Peter C:s problem har ingenting med detta att göra.
Glas förändras med tiden, det är välkänt. Vi har ärvda dricksglas som också fått rimfrostliknande utfällningar på sig, trots att de står snustorrt. Glas kan också vara sammansatt på en mängd olika sätt.
Jag har för länge sedan slutat rama in mina diapositiv i glas. Det blir dyrt, det tar tid och när problemen ovan visar sig är det definitivt inget nöje att titta på korten. Nackdelen med oglasad montering är att bilderna "poppar" och det kan vara svårt att få skärpa på hela bildytan samtidigt. Det rent mekansika skyddet är naturligtvis sämre också.
Jag skulle rekommendera dig som är tveksam till inglasning att bara glasa in de diapositiv som du använder i bildspel, föredrag o.dyl. och låta resten vara glaslöst. Glasade ramar är definitivt ingen bra långtidsförvaring.
L-G