Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dåligt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

mikep

Aktiv medlem
Hej. När jag plåtar i solljus med min digitalkamera Olympus C-4000z blir det inte bra. Jag brukar unvika att ta bilder i solljus, men vissa familjebilder vill man ju ta oavsett ljus. Högdagrar blir lätt utfrätta och skuggor får dålig teckning. I mer molnigt ljus eller annat befintligt ljus inomhus blir bilderna så väldigt mycket bättre. Kan man lösa det med hjälp av någon sorts kontrastfilter?

Ett grå-filter ger dig den effekt du vill ha... Vilka modeller du skall ha vet jag dessvärre inte men det finns där säkert nån annan på fs som vet...

Jag har en Olympus c-720 uz (ganska lik din). Jag har för vana att åtminstånde prova att underexponera ett steg eller två på i stort sett alla bilder tagna utomhus. Det har hjälpt upp en hel del bilder. Prova får du se! =)

Om motivet tillåter det så kan du använda blixt, det sänker kontrasten i bilden och det mörka blir lite ljusare.
Ett gråfilter stoppar ljuset lika mycket över hela bilden och hjälper inte.
Ett avtonat gråfilter kan hjälpa om du har ett motiv med olika ljusa fält" t.ex ljus himmel över en mörk skog.

Många bilder blir också hjälpa av att man ljusar upp skuggpartierna efteråt, digitalare är väldigt bra på att fånga information i skuggorna. Jag har flertalet gånger exponerat efter himlen och sedan tagit fram lågdagrarna i photoshop. Informationen på överexponering är klart sämre än film då man helt enkelt maxar sensorn.

ANNONS
Götaplatsens Foto