Annons

Dåliga bilder, analog kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Får jag bara försynt fråga vad du menar med "ej knivskarpt som jag förväntade mig av en Canon A1" och "eftersom en Canon A1 ska ge en helt annan typ av kvalitet"?

Det borde väl inte kunna vara nån skillnad på varken skärpa eller annan kvalitet beroende på kamerahuset med en analog kamera? Förutsatt att det exponeras korrekt. Resten hänger ju på film och optik. Jag har haft en hel massa analoga Canon och aldrig sett nån skillnad beroende på kamerahuset...
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Får jag bara försynt fråga vad du menar med "ej knivskarpt som jag förväntade mig av en Canon A1" och "eftersom en Canon A1 ska ge en helt annan typ av kvalitet"?

Det borde väl inte kunna vara nån skillnad på varken skärpa eller annan kvalitet beroende på kamerahuset med en analog kamera? Förutsatt att det exponeras korrekt. Resten hänger ju på film och optik. Jag har haft en hel massa analoga Canon och aldrig sett nån skillnad beroende på kamerahuset...
Förutsatt att du inte har ljusläckage, filmplanet är ojämnt, bajonetten är som den ska osv så ska kamerahuset inte göra någon skillnad nej. Så problemet ligger med största sannolikhet i optiken.

Tycker fotona postade ser helt normala ut om de var tagna med en äldre zoom på en kamera med lite enklare ljusmätare.
 

Martin F

Aktiv medlem
Förutsatt att du inte har ljusläckage, filmplanet är ojämnt, bajonetten är som den ska osv så ska kamerahuset inte göra någon skillnad nej. Så problemet ligger med största sannolikhet i optiken.

Tycker fotona postade ser helt normala ut om de var tagna med en äldre zoom på en kamera med lite enklare ljusmätare.
Sen ligger ju väldigt mycket i hur bilderna har scannats för att visa oss här i den digitala världen. Att scanna underexponerade dia är inte helt lätt.
 

Makten

Aktiv medlem
Det enda uppenbart konstiga är att kontrasten är väldigt hög för att vara från negativ film. Det kan beror på att filmen är underexponerad och man därför har varit tvungen att "pressa" filerna från skannern, vilket också möjligen sker automatiskt. Du kan tyvärr inte avgöra om exponeringen är korrekt utan att kolla på själva negativen.
 

Sabud

Aktiv medlem
Mycket prat om Canon A1 och knivskarpa bilder.
Det blir lika skarpt med de flesta andra liknande filmkameror med jämförbar normaloptik. Jag köpte min A1 med 50/1,4 ny 1979 och har den kvar efter en full genomgång för 15 år sedan. I slutet av 60-talet hade jag en rysk Zenit 3M som tog minst lika skarpa bilder (svartvitt) . Jag gissar att TS kamera med optik är i behov av en rejäl översyn som jag antar aldrig är utförd. Genomgång och åtgärder av min A1 kostade 3000:- (Werner LP-foto)

/Stephan
 
ANNONS