Annons

Döda pixlar Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Torda

Aktiv medlem
är det någon som är bra på hur det fungerar med döda pixlar. Jag har tidigare inte märkt något av detta förräns jag fotograferade barnen då de låg och sov (slutartid mellan 6 och 15 sekunder). Jag ser på bilderna att jag har 7-8 döda (blandade röda, gröna och blå) pixlar. Är detta normalt?? En kamera för knappt 20 lakan borde väl vara befriad från dessa fenomen, eller???
 

michap

Aktiv medlem
Lekmannasvar: Så vitt jag förstår så är det något man får räkna med.

Finnes det "brusreduceringsfunktion" på 10D:n? Det finns på min D100 och den tar hand om sådana fenomen.
/Micha
 

Jeppe

Aktiv medlem
Nej.. Det finns på alla digitalkameror och inträffar, precis som du själv säger, bara vid längre tider.
 

Jeppe

Aktiv medlem
michap skrev:
Lekmannasvar: Så vitt jag förstår så är det något man får räkna med.

Finnes det "brusreduceringsfunktion" på 10D:n? Det finns på min D100 och den tar hand om sådana fenomen.
/Micha
Brusredusceringsfunktionen tar inte hand om döda pixlar.. bara om bruset
 

michap

Aktiv medlem
Med tanke på att det fenomen vi disskuterar bara (?) uppkommer vid längre slutartider, så kanske det inte handlar om döda pixlar? Eller?
Med min D100 så är det rejäl skillnad med brusreducering av/på, när det gäller längre slutartider.
Eller kan nämnda brusreducering även ta hand om nämnda pixlar?
/Micha
 

Torda

Aktiv medlem
Tack för Era snabba svar. Nu kan jag lugnt fotografera vidare. För övrigt så var det på RAW-filerna dessa fenomen uppenbarade sig, men när jag konverterat med C1, så syns ingenting.
 

PhotoJoe

Aktiv medlem
PIXELDÖD på EOS 10D!

Jag har en röd liten, liten fläck på alla mina bilder jag tagit idag, den röda lilla pricken syns bara om det är en mörkare till svart bakgrund. Har kollat alla tidigare bilder och där fanns fläcken INTE med. Gissar starkt på att det handlar om pixeldöd. Kameran är bara två veckor gammal. Ska man acceptera sånt här? *suck*
Hade samma fel på min gamla Canon IXUS. :-/

Väntar på svar från Canon, de bör ju höra av sig på måndag. Ingen idé att höra av sig till Cyberphoto, de skickar en ändå bara vidare till Canon eftersom det är en garantifråga, eller hur?

Nån som har drabbats av samma fenomen (läs: fel)?

//Joseph
 

müsli

Avslutat medlemskap
Vad är Canons policy?
Har dom definierat vad som är acceptabel nivå/antal etc?

Tillverkare av LCD-skärmar definierar ju vad som är acceptabel nivå för att varje exemplar ska släppas ut på marknaden, dvs max antal döda pixlar etc.
Se t ex Dustins lista med tillverkares policy.
 

PhotoJoe

Aktiv medlem
Nu snackar vi inte om nån LCD-skärm, vi talar om kamerans CMOS-sensor! Jag får en röd liten prick på BILDERNA! En väsentlig skillnad i sammanhanget!

//Joseph
 

müsli

Avslutat medlemskap
Glock skrev:
Nu snackar vi inte om nån LCD-skärm, vi talar om kamerans CMOS-sensor! Jag får en röd liten prick på BILDERNA! En väsentlig skillnad i sammanhanget!

//Joseph
(garv) jo, skillnaden är väsentlig mellan platta skärmar och bildsensorer.
Jag menar bara att tillverkarna av digitala kameror borde kunna redovisa sin policy. Om du läser mitt inlägg ser du kanske att jag ställde en fråga.
Trådens ämne är döda pixlar, inte din röda prick.
 

Damocles

Aktiv medlem
För skärmar kan allting mellan 3 och 10 pixlar gälla som gräns. Med även dom bättre skärmarna som har 1280x1024 har ju bara ca 1.3MP... så ska man använda samma princip så är det
typ upp till 50 "döda" pixlar då.... ;)

Tror inte dom använder samma formel, men både hot pixels och dead pixels är nåt man får räkna med när det gällar digitalkameror. Oavsett om dom kostar 20k, eller 2k. Speciellt eftersom dom då också ofta uppkommer efter hand och inte vid tillverkningen.
 

PhotoJoe

Aktiv medlem
När jag fick samma fel på min gamla IXUS så skulle jag fått CCD-sensorn i den utbytt. Så jag tror nog att de byter ut CMOS-sensorn i 10D utan problem. Har inte sett nån policy om detta från Canon, men jag trro det hör till kutym att de byter ut dem. För det är ganska besvärande, speciellt om man har tagit tusentals bilder, då måste man i efterhand klona bort den där röda (eller vilken färg den nu har) pricken. Ganska tidsödande och onödigt. Tror aldrig en yrkesfotograf skulle acceptera nåt annat än utbyte av sensor.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Re: PIXELDÖD på EOS 10D!

Glock skrev:
...Gissar starkt på att det handlar om pixeldöd.
Pixeldöd?? Det är ju en CMOS-krets. Kan pixlar bara 'dö' utan vidare? Isåfall skulle ju varenda processor krascha direkt om en transistor skulle strejka!!?? Kan någon bringa klarhet i ämnet?
 

PhotoJoe

Aktiv medlem
Kolla in bilden här och bedöm själv!

Jag har tagit en bild utan objektiv, med skyddsplattan på och delförstorat den röda pricken. Bara för att få en så svart bakgrund som möjligt utan externt ljus under exponeringen.

Det saknas blå och grön info i den pixeln, så mycket kan ni väl ändå hålla med om? Annars hade den ju varit svart som omgivningen.

//Joseph
 

Bilagor

Lotus

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Pixeldöd?? Det är ju en CMOS-krets. Kan pixlar bara 'dö' utan vidare? Isåfall skulle ju varenda processor krascha direkt om en transistor skulle strejka!!?? Kan någon bringa klarhet i ämnet?
Jag är ute på lite djup vatten nu, rätta mig gärna. Jag sysslar normalt med maskinteknik...inte halvledarteknik.

Men jag gör ett försök...

Man kan inte direkt jämföra en CMOS microprocessor och en CMOS bildsensor. CMOS är i detta fall (bildsensor) främst en tillverkningsteknik. Till skillnad från CCD-sensorer kan man tillverka CMOS-bildsensorer i vanliga halvledarfabriker på vanliga wafers (sådana runda blanka skivor) som sen skärs upp till separata bildsensorchip och placeras i kretskapslar. Billigt, enkelt och lätt att massproducera.

CMOS sensorn och CCD-sensorn fångar ljuset på ungefär samma sätt med hjälp av celler som omvandlar ljus till elektroner. Men sen skiljer själva avläsningen av den ackumulerade laddningen i bildcellen och konverteringen till elektriska signaler sig åt.

Mycket förenklat, CMOS använder flera transistorer i varje bildcell för att läsa av laddningen och sen transportera signalen vidare. I en CCD-sensor transporteras värdet på laddningen i bildcellen av själva sensorn till sidan av den där en Analog/Digital-omvandlare gör om varje bildcells (pixel) elekriska värde till ett digitalt värde.
Hoppas jag inte är för luddig...

Här är min teori (eller gissning) om döda pixlar....
När en pixel dör eller ger konstiga färger, vilket den kan göra både på en CCD sensor och en CMOS, så är det i regel själva bildcellen som konvertar ljuset som är paj, inte nödvändigtvis transistorerna i CMOSen...men nu gissar jag bara.
Hoppas nån annan här på fotosidan har ett mer exakt svar...

Kanske lite off-topic....men men


/Danne
 

Linmajon

Aktiv medlem
...hmmm, det jag undrade egentligen är om komponenter kan dö så lätt på en kiselbricka. Som bekant innehåller en vanlig, simpel (nåja) CPU runt 40 miljoner transistorer...om EN dör kan hela kretsen strejka. Mitt internminne på 512Mb består av runt 4 miljarder transistorer, minst. Jag har för mig att RAM har funktioner för att mappa bort defekta delar iofs.
Hela datorn innehåller ganska många miljarder 'komponenter' och varenda en funkar sedan tre år, såvittjagvet, perfekt just nu..
 

PhotoJoe

Aktiv medlem
Hmm, nu börjar det hamna lite off-topic diskussioner här. Kan vi hålla oss till ämnet. Döda pixlar i display och sensor på Canon EOS 10D, tack. :)

Är det verkligen ingen annan 10D-ägare som har döda eller missfärgade pixlar på sin CMOS-sensor???
 

Damocles

Aktiv medlem
Det är skillnad på en död pixel och en hot pixel, vet inte riktigt vad Hot pixeln består i, men en död pixel blir ingenting, oavsett exponeringstid.

För displayen borde dom ha någon policy liknande den på skärmar.
 
Senast ändrad:
ANNONS