Annons

Dödslängtan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengus

Aktiv medlem
Har suttit och surat till efter att inte ha något nytt fotoprojekt efter min senaste tur till Staterna.

Hittade av en slump http://www.kiddofspeed.com - en underbar liten sida om mänsklig dumhet och alltings förgänglighet. En tanke föddes - tänk att ta en liten tur till chernobyl - med en Geigermätare som närmaste verktyg- alltså inte något riktigt korkat projekt som att ta sig till områdena utanför rektorn utan till utkanterna av det avspärrade områdena där radiaktiviteten inte är så hög.

Vi som är av årgång runt '70 och är uppväxta med "After the disaster" -filmer och med atomvintern som ett centralt substantiv för tillvaron borde väl ha ett litet sug att se ett riktigt scenario och få ett litet äventyr på köpet? Jag är lite intresserad av att starta ett litet projekt (kräver sannolikt en hel del planering, tillstånd och inte minst studier hur man ska fixa det praktiska i denna zon). Någon som har liknande planer? Skulle vara kul att köra ett projekt och kanske ordna lite sponsring...

BAW

Du bör vara medveten om att sidan avslöjades som fejk. Bilderna ska tydligen vara tagna under helt vanliga turistturer som går genom säkra delar av "zonen".

Jag kommer inte ihåg detaljerna men i samband med att sidan uppmärksammades i media så framkom det att hennes historia hon tack vare kontakter (far som var professor?) ensam kunde köra runt på sin MC i den förbjudna zonen.

Det var väl t.o.m. någon som jobbade med turerna som hävdade att den här tjejen hade följt med på en tur medförandes en MC-hjälm...

Hmm... efter att ha kollat igenom materialet på sidan har jag lite svårt att förstå vad med sidan som skulle vara fejk. Allt verkar mycket autentiskt. Nu har jag ju själv inte varit där men om man drar slutsatser utifrån andra parametrar. Bilderna verkar inte vara manipulerade. Sarkofagen på nära håll. Bilder från "ghost town". Sättet texten är skrivet på. Inga egentliga överdrifter och inget direkt skryt. Varför skulle en sådan här sida fejkas över huvud taget? Man kan ju besöka platserna med vanliga turist resor i vilket fall som. Enda uppgiften på sidan som skulle vara fejkad skulle i så fall vara transportmedlet, d v s motorcykel istället för buss. Verkar vara lite tunn anledning till att göra en fejk.
Är lite nyfiken. Har du, Erik, något mer info om hur sidan skulle avslöjats som fejk?

Ett litet tillägg. Själva staden "ghost town" eller Припать (Pripatj) som den tydligen heter, ligger ju väldigt nära själva kraftverket. 4 km som det står på sidan verkar vara en rimlig uppgift. Om det nu är så verkar det konstigt om Turistresorna bara går till "säkra" delar i zoonen. Mycket mer osäkert än Pripatj blir det ju liksom inte ;-) Till detta kommer att det i hela området förekommer en hel del personer. Dels de som valt att bo kvar eller att flytta tillbaks, vilket är ett känt faktum. Dels arbetarna på själva kraftverket vilket hölls i drift mer eller mindre ända fram till år 2000. Om man till det lägger Ukrainsk organisations filosofi vilken förmodligen är ungefär samma som Rysk skulle det innebära att regler är väldigt töjbara. Med rätt kontakter kan man göra vad tusan man vill. Speciellt om det som i det här fallet bara rör en själv. D v s är man korkad nog att utsätta sig själv för fara får, kommer en ukrainsk byrokrat eller polis knappast bry sig ett dyft om det.
Och sedan om det där med "speed". Med tanke på hur folk kör i Ryssland och Ukraina tycker jag snarast att författaren verkar vara en tämligen försiktig förare med gott omdöme ;-) Minst 25% av alla ryssar kör som om de vore Kenny Bräck :)

Måste erkänna att det är en av de bästa siterna jag sett på länge- inte ofta en informationsstressad byråkrat lägger ner så mycket tid på en enda site...

Fejk eller inte...

Gillar även hennes andra serie över Keivs blodiga historia - vilken sannolikt inte är fejk... Misstänker att det nog får bli en rysslandsresa iallfall.. Har fått min fru som är gymnasielärarinna att intressera sig för siten - hur fejk den än är är det en ruskigt bra källa över vår nutidshistorias värsta blunder...

BAW

Alltså, det är historien om hennes ensamma motorcykelturer genom den öde zonen som framstod som fejk när man lade ihop den information som framkom lite här och var. Det borde gå att ta reda på med en jädrans massa googlande om man vill men tyvärr har jag varken tid eller lust att göra det nu. Jag vill bara påpeka att det finns all anledning att tro att det inte var fullt så "äventyrligt" som det verkade vid första anblicken.

Det hindrar givetvis inte att bilderna är bra och tankeväckande.

Jag la också ovanligt mycket tid på sajten. Jag gillade hennes kortnoveller om sägner från fängelser. Tror faktiskt fortfarande inte att den är fejk.
Du kan säkert ordna en lyckad resa till området, kanske t o m på egen hand. Lycka till!

Hehe... tur att du är "LeadHead" (blyhuvud) det skyddar ju liksom på ett mycket praktiskt sätt mot strålningen ;-)

Fotobok

Utan att komma ihåg fotografens namn satt jag faktiskt för 2 timmar sedan hemma hos en kompis och blädrade i en fet coffeetable-bok med enbart bilder från Tjernobyl efter katastrofen. Riktigt intressanta och fina (hemska) bilder oxå för den delen.

Kan återkomma med fotografnamn...

/ Andreas

SixBySix skrev:
Hehe... tur att du är "LeadHead" (blyhuvud) det skyddar ju liksom på ett mycket praktiskt sätt mot strålningen ;-)

Fast frågan är ju om det är skalet eller innanmätet som utgörs av bly? I det senare fallet spelar det ju ingen roll. ;-)

Jag kan tillägga att jag tog nicket när jag spelade demot till spelet "Delta Force". Man fick ju en del bly i huvudet då...

jag vill absolut följa med om det är så att det är några stycken som ska åka tillsammans! blir det till våren tro?

Det är inte det minsta bevisat att den är fejk om jag inte minns helt fel, däremot går det rykten, precis som om allt annat på internet.

Själv skulle jag gärna ta en sväng om Tunguska i Sibirien, om det fortfarande finns spår kvar...

Jag såg den där sidan för ett bra tag sen, och om jag minns rätt så fanns det då en hel drös bilder som såg direkt manipulerade ut. Kanske man har tagit bort dem efter att folk påtalat att det ser fejkat ut?

Förresten kan man ju undra om det verkligen ÄR farligt att befinna sig i närheten av den före detta reaktorn nu för tiden? Den är ju ingjuten i betong, och det radioaktiva stoft som satt sig i och på allt levande borde väl ha förpassats ut i havet vid det här laget. Det är ju för böfvelen 20 år sen.
Nån liten becquerell-dos lär man kanske få, men farligt? Hmm...

Men visst är det fascinerande och fängslande med den ödslighet man ser på bilderna! Jäkligt kusligt att det är så nära, och verkligen på riktigt.

Edit: Kolla denna bild: http://www.kiddofspeed.com/chernobyl-revisited/imag5.2.jpg
Ser jäkligt fejkad ut.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto