Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Döpa om bilder vid import, Nikon-Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Mala_

Aktiv medlem
Hej,

jag använder iPhoto på min iMac för att hantera mitt bildbilbiotek och är nöjd med hur det funkar utom i ett avseende: bilderna får samma namn som när dom skapades i kameran (jag har en Nikon D70) vilket innebär att jag emellanåt får dublicerade filnamn på dom. Jag har tex flera bilder som heter DCS_0001.JPG även fast dom ju ligger i olika mappar på datorn.Detta kan skapa problem och förvirring, så jag skulle vilja döpa om bilderna när dom kopieras över till datorn enligt något schema typ "copy DCS_0001.JPG to Barnen_Skansen_001.JPG". Någon föreslog mig att använda Nikon View som verkar ha denna funktion inbyggd men i övrigt ha ungefär samma funktionalitet som iPhoto. Nu gillar jag iPhoto och byter helst inte. Vad använder ni och varför?

ANNONS
Götaplatsens Foto