Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

D-optik och F4

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Broman

Avslutat medlemskap
Har fått ett erbjudande att köpa D-optik till min F4.
Kommer D-optiken att fungera tillsammans med F4:an?
Missar jag någon funktion, (bortsett från D-funktion), eller kommer den att fungera som en "icke D-optik" på F4:an.

Eftersom jag tidigare inte brytt mig i senaste generationerna av Nikon-optik så har jag ingen koll alls när det gäller D-optik.

Tacksam för alla råd

/Lars

D-optiken kommer att fungera perfekt på din F4. D-funktionen kommer du inte att få eftersom F4:an inte stödjer den.

D-funktionen överför avståndet till blixten för bättre blixtmätning.

Jag ser det som klokt att satsa på D-optik om du framöver kommer att komplettera med ett hus som stödjer D-funktionen.

Kommer att fungera utmärkt, men någon D-funktion får du inte. Kommer att fungera som ett "icke D-objektiv".

Dock så säger en del stora förstå-sig-påare att D-funktionen i princip bara ger skillnad om du tycker om att ta bilder på dig själv i speglen med blixt, annars är det samma resultat.

Någon som kan dementera detta?

ANNONS
Götaplatsens Foto