Annons

D100 överexponerar rejält

Produkter
(logga in för att koppla)

jensohlsson

Aktiv medlem
Idag var farsan och lånade en studioblixt på YFO som vi testkörde lite i min lägenhet.

Farsan kör Nikon, en D100, jag har en Canon 20D. Han lånade en ljusmätare av märket Minolta också. Nu till det konstiga.

På ISO 1600, bl. 5,6 och 1/15 exponerarde våra kameror precis likadant, UTAN blixt.

Med blixtmätaren mätte jag upp ISO 200, bl 8 och 1/90 sekund. Med de inställningarna på min kamera (20D) fick jag en perfekt exponerad bild.

Med exakt samma inställningar på farsans kamera blev det kraftigt överexponerat. Efter lite experimenterande uppskafttade jag överexponeringen till ca 1,5 steg.

Vad är det som händer egentligen? Båda kamerorna kördes på manuellt och blixten är ju också manuell. Av någon anledning ändrar D100:an exponeringen när den har en blixt tillkopplad. Vad är det som kan göra att de manuella inställningarna upphävs? Konstigt...

/Jens
 
Har du kollat så att Nikonobektivets bländare bländar ner ordentligt, så det inte är oljapå bladen?
 
Bra fråga!

Kan inte kolla det förrän på söndag, då jag träffar farsan nästa gång. Ska testa med ett annat objektiv på hans kamera då.. Kanske kan vara det. Det är ju ett ganska gammalt objektiv han har.

Dock har han aldrig haft något problem med objektivet tidigare. Dessutom verkar det vara så att den överlag överexponerat så mycket, för gick vi upp till bl 14-20 någonstans så blev bilden väl exponerad. Det borde ju inte gå om objektivet inte bländar ner ordentligt, eller hur?

/Jens
 
Jag har precis samma problem med min D100 , bara värre , minst 2 stegs överexp. med Elinchrome studioblixt , mätt med Minolta exp. mätare , som mäter perfekt vid analog kamera.
 
Jag känner igen det där från min D100 också. Jag brukar ställa mätaren på 160 ASA istället och sedan prova mig fram och ev sänka ett halvt bländarsteg. Det är ju lätt att kolla med digitalare, hade varit värre om det hade varit på min F90X.

Greven
 
Hej

ställ in snabbaste tid som kameran klarar gällande blixtsynk 1/160 kan nu ju prova med

Ni kan ju ha fått med modellljus mm med så lång tid

Tiden som blixten löser är kanske 1/1000 del eller snabare
 
Jag har kört endel i studio med min D100, och har aldrig haft problem med exponeringen. Har faktiskt aldrig läst om detta i något forum heller.

Mvh // Martin - välexponerad

Som Roine skrev, testa att ställa in 1/160s som max!
 
Tycker ändå att det är konstigt. två kameror som utan blixten tillkopplad exponerar likadant, exponerar helt olika om man kopplar till en blixt, trots att man angett samma inställningar i M-läget. Märkligt.

Kan det ha med firmware-versionen att göra..? Jag har ingen aning om vilket version farsan har, men han köpte den i somras och har aldrig uppdaterat kameran.

/Jens
 
Har du dubbelkollat EXIF-informationen i bilderna så att du inte gjort någon miss? T ex dragit ISO i botten på båda kamerorna, 200 på Nikonkameran och 100 på den andra.
 
Hittade felet med överexp. med studioblixten , hade kameran inställd på "AutoIso" , och av nån anledning "drog den på " till 1600 Asa med studioblixen , som man kan se i RÖTT då jag knappar runt i bildinfot , ställer jag "Autoiso" på OFF är allt helt normalt .
 
Jag hade ju oxå ställt in ISO manuellt till 200 Asa , som de även står på displayen , och de gör de även då jag anslutit blixten , men kollar jag på den över exp. bildens info. , ser jag att bilden är tagen på 1600 ISO , å de verkar vara nåt som Auto -Iso hittar på utan att man begär det , är säkert bra till nåt ...??
Jag har firmware 1,0 på min D100 ... !!
 
Jag tror de handlar om att kameran inte "förstår" att man kopplat in en extern blixt å föreslår ett högre ISO under rådande ljusförhållanden .
"AUTO ISO " väljes under MENY / CSM meny / 3 Iso auto :eek:n/Off
 
ANNONS