Annons

D100 och Fuji S2 - motljusegenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke_e

Medlem
Hej!

Skulle någon vänlig själ med en D100 eller en S2 kunna gå ut och ta lite motljusbilder (stark sol helst) och välja lite olika exponeringar för att frysa solstrålarna, och sedan lägga upp ett par exempel här på fotosidan?

Önskar se bilder med så mycket vidvinkel som möjligt, gärna med t ex ett fisheyeobjektiv.

Anledningen är att det är mycket diskussioner om övergång till digitalt, men relativt lite bilder som visar digitala kamerors motljusegenskaper. Visst beror det på val av objektiv också, men om man använder originaloptik kan man relativt lätt avgöra om det är kameran eller optiken som ger konstiga effekter. Är inte så nyfiken på interna reflexer i optiken utan är snarare intresserad av att se hur färgövergång från mörkt till ljust respektive pixeleringen blir runt solstrålarna i bilden. Det är t ex svårt att scanna in en bild med en jämn tonövergång från t ex mörkgrönt till vitt utan tydliga datoreffekter pga bit-djupet och därför är jag nyfiken på hur dagens digitala kameror hanterar detta istället (vem vill inte slippa scanning på sikt....).

Hoppas på några bildexempel så småningom

Tack på förhand, Mikael Eriksson

Hej

dia eller annan film klarar övergångar avsevärt bättre vill jag påstå.. digitalt har helt enkelt inte det dynamiska omfång som krävs ej heller den mjukare övergång som analog media erbjuder.

Mellan dessa 2 kameror vill jag påstå att D100 är aningen bättre, detta efter egen erfarenhet då jag har haft en S2 och har nu en D100.

Men, dia är klart bättre att hantera stor kontrastskillnad, även efter scanning på en rel enkel skanner, Nikon Colscan IVED

Men ändring på detta kan vara på väg.. det ryktas om 11 stegs omfång på Nikons nya LBCAST sensor och Fuji har ju utvecklat en sensor med 2 dioder.. en som tar hand om de ljusapartierna o en som tar hand om de mörkare

Mvh
Johan

Men ändring på detta kan vara på väg.. det ryktas om 11 stegs omfång på Nikons nya LBCAST sensor och Fuji har ju utvecklat en sensor med 2 dioder.. en som tar hand om de ljusapartierna o en som tar hand om de mörkare
Tror nikon hade totat den funktionen otroligt mycket om det var sant då det hade varit en sann revolution inom digitalfoton. Det dynamiska omfånget har delvis att göra med storleken på varje fotosite, och då denna sensor är lika stor som dom andra (1.5x förlängning, så ung. 22x15mm) men aningen färre antal pixlar(dock går en hel del yta åt till den dubbla utläsningen av sensorn) så pekar allt på att det är just ett rykte. Dock har den 11 AF sensorer varav 9 är korssensorer. Den har också 11 stegs hue adjustment. Kanske en felöversättning någonstans....

Allt jag sett som inte är rena spekulationer är att det är en helt vanlig teknik motsvarande CMOS med lite utveklcingar. Allt jag sett är en tysk sida som spekulerade om 11stegs, ingen info från nikon, ingenting i något pressmaterial, inget från nikon på fotomässor där dom visat det, etc.

Fujis är färdig och dom har visat den, men pga av dom dubbla sensor siterna får du bara 3MP har jag för mig att det var. Fuji SuperCCD SR heter den iaf.

Senast ändrad:
Hej

tack för du så initierat avskrev detta som endast ett falsk rykte.

Vad betyder fö 'totat'?

Med vänlig hälsning
Johan

Damocles skrev:
Tror nikon hade totat den funktionen otroligt mycket om det var sant då det hade varit en sann revolution inom digitalfoton. Det dynamiska omfånget har delvis att göra med storleken på varje fotosite, och då denna sensor är lika stor som dom andra (1.5x förlängning, så ung. 22x15mm) men aningen färre antal pixlar(dock går en hel del yta åt till den dubbla utläsningen av sensorn) så pekar allt på att det är just ett rykte. Dock har den 11 AF sensorer varav 9 är korssensorer. Den har också 11 stegs hue adjustment. Kanske en felöversättning någonstans....

Allt jag sett som inte är rena spekulationer är att det är en helt vanlig teknik motsvarande CMOS med lite utveklcingar. Allt jag sett är en tysk sida som spekulerade om 11stegs, ingen info från nikon, ingenting i något pressmaterial, inget från nikon på fotomässor där dom visat det, etc.

Fujis är färdig och dom har visat den, men pga av dom dubbla sensor siterna får du bara 3MP har jag för mig att det var. Fuji SuperCCD SR heter den iaf.

Vad betyder fö 'totat'?Förlåt, glömmer mig ibland, jag skriver väldigt mycket på engelska normalt och det kryper in lite svengelska ibland.

Det är lite långsökt, men tote används i syftet, dock ofta kanske inte i den mest positiva meningen.

'ar - presens verb, någon ____ar (bockar, bugar, etc).

Tote - 2 : HAUL, CONVEY

Convey - b : to impart or communicate by statement, suggestion, gesture, or appearance

ANNONS
Götaplatsens Foto