Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

d200 börjar om efter 10 000 bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Jepper

Aktiv medlem
Jag har haft en d200 sen i somras och riktigt nöjd. Jag har också inställningarna så att den fortsätter räkna så man kan se hur många bilder man har tagit.

Men idag tog jag min bild nr 10 000 men efter 9999 st så började han om och kallade dom 0001 igen.

Varför? Är fem siffror i namnet för mycke?

Går det att få kameran att fortsätta över det?

tack på förhand //Jesper

eller så gör du som dom tuffa och ristar du in en 1 i botten på kameran.

Att varva kameran är ett bevis på att man varit duktig. Kontemplera nu dina första 10000 bilder, reflektera över vad du kunde gjort bättre, så kommer du kommer du bli en mycket bättre fotograf på andra varvet.

OBS! Köp aldrig en kamera med fler än 4 streck i botten!

Jepper skrev:
Men idag tog jag min bild nr 10 000 men efter 9999 st så började han om och kallade dom 0001 igen.

Varför? Är fem siffror i namnet för mycke?

Går det att få kameran att fortsätta över det?
Det var en massa putslustiga svar men ingen som svarade på din fråga så jag tar mig friheten.

Nej, fem siffror kan tyckas att inte vara mycket men många kameror följer standarden DCF (Design rule for camera file system). På sidan nio i standarden står följande om filnamnen:

File names conforming to the following rules are called DCF file names.

• The file name is 8 characters (not including the file extension).
  • The first four characters consist only of the upper-case alphanumeric characters
    shown in Table 1-1. These are referred to as the DCF file name Free characters.
    They shall not contain two-byte characters or special codes.
  • The four characters that follow are a number between "0001" and "9999". "0000"
    shall not be used. These four digits are referred to as File number.
  • Files with the same file number stored in the same DCF directory are considered to
    be object component files as defined in 3.2.2.
Så, om din kamera följer DCF (vilket D200 gör) så numreras bilderna alltså med fyra siffror. Det är möjligt att någon av de första fyra tecknen skulle bli en siffra, men det är inget jag sett på någon av de kameror jag stött på. Istället är det nästan som regel "DSC_" (Digital Still Camera) eller _DSC (beroende på färgprofil).

Tvivlar mycket starkt på att man kan tvinga en sådan kamera att numrera med fem siffror istället, då skulle den bryta mot standarden och det skulle kunna bli problem om man stoppade in minneskortet i en annan kamera utan att ha raderat det först.

hi folks

Det finns en lösning och den är rätt enkel även om den kräver lite handpåläggning efter varje varvning vid 9999. Du kan i menyerna välja hur filerna ska namnges. Normalt döps bilderna med en bokstavskombination om tre bokstäver och fyra siffror, ex _DCS5545. Vad du kan göra att att helt enkelt byta ut den tredje bokstaven mot en siffra som motsvarar 10000 talssiffran som din kamera är uppe i. Jag ställt in mina kameror (D100 + D2X) till att ge filnamn som börjar på _D2?xxxx respektive _D1?xxxx. Helt enkelt för att skilja bilderna åt redan innan jag har öppnat dom. X:en är löpnummren som kamerorna ger och ? är den bokstav som jag har bytt ut mot en siffra. Min D2X har i dagsläget gått ca 15000 bilder och filerna har då namnet: _D215000.nef medan min D100 som har passerat 40000 ger filer med namnen D14_0000.nef. På detta sätt har jag löst problemet med dubbletter. I just mitt fall så funkar det alldeles utmärkt. I fallet med just Nikon så tillkommer det ett _ (underscore) på lite olika platser beroende på vilken färgrymd du har valt. Den sitter först när du använder ADOBE RGB och mellan bokstäverna och siffrorna när du använder sRGB. (Detta funkar bara på de senare kamerorna, inte på D100:an)

MAnkan

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto