Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom - frågor efter datakrasch

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Har kört LR 3 i Windows Vista-miljö. Fotar ganska mkt, har nu drygt 30 000 bilder och det tillkommer typ
5 000 nya per år. Allt i RAW, dvs knappt 20 MB/ bild. Har länge haft mkt problem med Vista-programmet och hade redan beställt Windows 7 . Innan jag kom till skott med uppgraderingen till 7 kraschade datorn. Inte diskkrasch men det gick inte att komma in, min anv-profil hade förstörts. En datakunnig kompis har nu datorn och han har gått in som adm och kopierat över allt på en extern hårddisk, rensat datorn och lagt in Windows 7 och nu lagt tillbaka alla mina program och bildfiler. Bildfilerna ligger ordnade i samma interna struktur men ligger inte på samma ställe som tidigare. Han har ännu inte försökt att importera bildfilerna till LR. Jag har nu några frågor med detta som bakgrund.

Först ett par frågor om hur jag får tillbaka befintliga bilder till LR:
1 Jag räknar med att LR-kataogerna ska finnas kvar. Kan jag räkna med att dom ligger kvar i LR-programmet eller måste jag först hitta katalogerna och importera dom till LR?
2 Om jag sedan importerar alla bildfilerna till LR igen, kommer LR "känna igen" bilderna och hitta alla bildjusteringar jag gjort? Alla bildfiler är ju inte justerade, men jag vill inte göra om bildjusteringarna på kanske 10 000 bilder.

Så några frågor ang hur jag lämpligen sköter bildarkiveringen i fortsättningen
3 Hittills har jag importerat allt jag tagit via LR. Bilderna hamnar organiserade efter datum under bilder, vilket jag är nöjd med. Är däremot mindre nöjd med att jag bara skrotar säg 10 % av bilderna - dom som är direkt undermåliga med fel på skärpa eller annat. Jag tar ju massor av likartade bilder med små skillnader hos motiv eller i kamerainställningar. Alldeles för ofta blir nästan allt sparat för att jag inte orkar deleta bilder. Vad jag istället gör är att jag gör collections under rubriker i klartext av de som är värda att visas upp. Det gör att jag faktiskt har serier som är begränsade i storlek och inte innehåller för mkt likartade bilder och som går att visa för intresserade. Om jag nu inte vill skrota de andra bilderna, kan jag flytta dom till ex-vis en extern hårddisk men ändå kunna titta på dom via LR? Jag har en modern dator med 1.5 TB hårddisk men jag har redan använt drygt 0.5 TB och vill inte fylla den interna disken för mkt.
4 Mer generellt, hur gör ni andra som har mkt bilder och kör LR? Gallrar ni mkt hårdare efter import eller? Problemet måste ju vara allmängiltigt för intresserade amatörer- ni fotar mkt, kör RAW och har stora bildfiler.
 
Jag kör inte Lightroom så jag har inga utförliga svar på dina frågor, men när det gäller alla dina bildjusteringar etc så använder Lightroom mig veterligen en databas. Du måste alltså ha databasen för att få tillbaka justeringar, nyckelord och så vidare, om du inte exporterat hela klabbet förut.
 
Om du har kvar din gamla LR-katalog (filen som heter någonting.lrcat) så är det bara att köra den (dubbelklicka på den) så startas LR med den katalogen (databasen). LR kommer nu inte hitta dina bilder eftersom du tydligen ändrat huvudmappen för dem, och alla bilder borde då få ett frågetecken över sig. Det borde räcka med att du högerklickar på en bild och väljer "locate missing photo" eller liknande och pekar ut var den bilden finns nu. Sen ska LR hitta alla andra bilder automatiskt.

Vad du än gör: importera inte bilderna igen. Det är detsamma som att börja om från början med en helt ny katalog, och du kommer därmed att tappa allt du gjort med dina bilder. Du ska alltså köra med din gamla befintliga katalog.

Sen vad gäller bildhantering i övrigt så gör jag så att jag rensar ganska hårt. Det blir tillräckligt med bilder ändå. Å andra sidan är hårddisk ganska billigt idag. Men visst, vill du flytta lite bilder till en annan disk så är det inga problem. Se bara till att göra denna flytt inifrån LR så att kopplingen till bilderna behålls. Flyttar du bildfilerna ute i Windows filhanterare så kommer LR inte hitta dem nästa gång och du måste köra proceduren med "locate missing file".
 
Du klarar dig om du har LRs databas som har filtyp .lrcat och samma mappstruktur på bilderna.
Du skall alltså inte importera bilderna igen om du har en aktuell LR databas (katalog) som erro skrev.
 
Instämmer, Robert har givit dig lösningen på det akuta problemet.

Vad gäller långsiktigt så tycker jag du kan gallra lite hårdare. Själv gör jag så att om jag har flera bilder som är i princip identiska så raderar jag de flesta och behåller den bästa och kanske någon till. Är serien väldigt intressant eller unik så väljer jag att behålla fler bilder. Generellt sett så raderar jag fler bilder idag än vad jag gjorde för några år sedan - hittills har jag aldrig saknat en raderad bild! :)

Detta sagt, om du bara har 5000 nya bilder per år så är det väl ingen större fara. Det gör väl 100 GB per år om jar räknar rätt och med 1000 GB ledigt så har du ju god marginal. Dessutom, om du behöver mer diskutrymme köp en disk till - de blir bara billigare och större för varje år som går.

Hittills har utvecklingen av hårddiskar kapacitet och pris vida överträffat kamerornas utveckling av pixlar och seriebildstagning - så tror jag det kommer att förbli under lång dit framöver (åtminstone om det är stillbilder vi talar om).
 
Det blir väldigt omständigt om du vill ha vissa gamla bilder på den interna hårdisken och andra på en extern. då blir du tvungen att flytta över bilderna en och en. Tanken är snarare att man (inifrån LR) flyttar hela mappar till externa hårddiskar allteftersom de inte är så aktuella längre, t.ex att man flyttar ett helt års filer samtidigt, en sorts arkivering helt enkelt. Collections går inte att flytta på detta sätt vad jag vet eftersom de inte direkt motsvara mappar på hårddisken.
 
ANNONS