Annons

D200 brusar mer än d80, hur vet ni det?

Produkter
(logga in för att koppla)

EnbersBuskE

Aktiv medlem
Hej, är lite inne på d80 och d200, jag har dock fastnat lite för diskussionen om brus, där jag har förstått det som så att d80 skulle brusa mindre än d200, som i sin tur verkar ses som en ganska brusig kamera.

Förövrigt verkar gamla d70 anses brusa ännu mindre än både d80 och d200... och om ni undrar var jag har fått detta ifrån är det bara kontentan av hur jag förstått forumet, så jag har ingen direkt källa tyvärr.

Så..

D70 är bättre än d80 som är bättre än d200 vad gäller brus.. eller?

Om svaret är "ja", hur fasen vet ni det? har inte sett någon direkt jämförelse, och jag tycker tyvärr min d70 brusar något fruktansvärt om jag skall vara ärlig.

Mina erfarenheter efter att ha ägt både D70 och D200 är att D70 brusar betydligt mer än med D200, framförallt att den får märkbart brus tidigare.

Bilderna blir iofs också lite skarpare med D70n så där finns antagligen mer utrymme för brusreducering.

strombergjo skrev:
Mina erfarenheter efter att ha ägt både D70 och D200 är att D70 brusar betydligt mer än med D200, framförallt att den får märkbart brus tidigare.

Bilderna blir iofs också lite skarpare med D70n så där finns antagligen mer utrymme för brusreducering.

Den största skildnaden mellan D80 och D200 handlar om hur kameran processar jpg-bilder. D70 och D80 ger (som brukligt vid den här typen av kameror) lite skarpare bilder vid "normal"-inställning än tex D200. Om D80 brusar mindre, ja då handlar det om att kameran är inställd på att reducera bruset lite mer. Det här är ingenting du manuellt inte kan göra i ett enkelt bildprogram. D200 är i sitt "normal"-läge inställd på att ge maximal detaljrikedom och tonomfång, vilket man till viss del förlorar om man skärper och brusreducerar hårdare.
Rawfilerna skiljer sej inte märkbart åt kamerorna emellan. D70 har färre pixlar vilket gör det lite marigt att jämföra mot D200 och D80.
Jag äger både D200 och D70 och tycker att största skildnaden mellan dom är att D70 tappar lite information i skuggorna. Bör påpeka att jag inte är proffs nog att bedömma detta på annat sätt än högst lekmannamässigt. D70 verkar också brusa något mer (tror jag).
Men enda sättet att rättvist jämföra kamerorna i i såna här tester är att först och främst fota raw.

Läs här:

http://www.kenrockwell.com/tech/dslr-comparison/index.htm

/K

Tack för länken, är en flitig läsare sedan länge av denna underbara sida, men jag har inte hittat direkta jämförelser mellan de tre kameror jag tog upp, så jag har fortfarande svårt att bilda mig en uppfattning i frågan :).

Tack också Kenneth och Johannes, det verkar som att det finns väldigt delade meningar om hur det ser ut på brusfronten, men jag är nog på er sida utefter vad jag studerat på nätet. Mycket intressant länk till ken rockwell också, läser den med intresse :), dock tycker jag att kens bilder är otroligt brusfria överlag, min d70 brusar långt mycket mer än ken:s.

EnbersBuskE skrev:
Tack för länken, är en flitig läsare sedan länge av denna underbara sida, men jag har inte hittat direkta jämförelser mellan de tre kameror jag tog upp, så jag har fortfarande svårt att bilda mig en uppfattning i frågan :).

Alla dom kamerorna är väl testade på DP, spara ner brustesterna på datorn och jämför.

/kent.

Min D70...

... var betydligt brusigare än vad min D80 är.

Min D80 har ett mycket mer "film-aktigt" brus tycker jag medan D70:an hade ett väldigt "stänk" av olika färger i brusiga partier på bilderna.

Vad jag förstått så ser det ut så här:

D70 Mest brus av de tre

D200 Mindre brus än D70 mycket god detaljåtergivningsförmåga

D80 Minst brus av dem alla MEN på bekostnad av detaljåtergivningen som är sämre än på D200

Jag tyckte att bruset på D70 var ovanligt lite crominasbrus (färgstänk) utan mer luminansbrus.
D2H och D2X har mer crominansbrus eftersom de inte har CCD-sensor på samma sätt som Canons crominansbrus.

/Erik

ANNONS
Götaplatsens Foto