Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 Exponering

Produkter
(logga in för att koppla)
D2x skrev:
Med andra rawhanterare visas inte kamerainställningarna, eftersom Nikon valt att krypterat den informationen så att endast deras egen programvara kan läsa den.
rolle

Jag undrar om inte Lightroom läser bilddatan för bilderna där ser nästan precis ut som i capture.

Alla proffs fotar inte RAW. Det är en tidsfråga där också. Ibland är det viktigare att kunna producera en användbar bild på nolltid.

Dessutom om du använder en okalibrerad skärm och så sitter du och famlar i mörkret vad gäller färg.

Senast ändrad:
Detta blev en riktigt lärorik diskussion, tack för det =).
Framöver tänker jag köra både jpg & raw & försöka ägna kvällarna åt att leka med photoshop.
Men det vore då attan om jag inte skulle kunna få kameran att se det jag ser i dagsljus när min lilla sketna kompakt klarar det.

Färgmättnaden har jag fått korn på sedan jag testat:
srgb & rgb, normal, intensiv & extra förstärkt.
Vitbalansen körde jag vid första tillfället på Auto, & senaste gången moln.
Bilderna blir dock fortfarande extremt mörka, bilderna jag bifogar nu togs i normalt eftermiddagsljus vid 16 tiden med ett underbart solljus...ett rätt rejält ljuspådrag, precis innan det gyllene eftermiddagsljuset trädde in.
I kameran ser bilderna betydligt bättre ut säkert beroende på, hur jag ställt in displayen.
De är dock inte alls tillfredställande i kameran heller skall väl tilläggas....har även testat med 2 olika datorer.
Jag får helt enkelt gå ut nu i veckan & testa samma motiv med olika inställningar tills jag hittar vad jag gör fel.....det är med all säkerhet ett korkat & helt uppenbart enkelt fel jag gör....hoppas jag.

Bilagor

• fotosidan.jpg
    fotosidan.jpg
    41.2 KB · Visningar: 177
Det ser underexponerat ut ja.

Du har inte råkat glömma exponeringskompensationen i minusläge?

/ Paj

Ahhhh intressant...kan inte minnas att jag rört den , möjligtvis av misstag, den stog på minus 1,7 nu.
Måste ha råkat pilla på den istället för modeknappen när jag famlat utan att kolla.....det skulle kanske kunna förklara varför den inte gör såhär hela tiden, när jag precis köpt kameran så betedde den sig såhär, sen upphörde problemet ett tag för att sedan komma tillbaks....ifs då skumt att jag lyckats få tillbaks den rätt emellanåt....hmmm

Möjligtvis kan kompensationen lagras i minnesbankarna A-D? Jag är inte säker på detta för jag använder bara bank A hela tiden (för tankspridd för att komma ihåg vad de innehåller) ;-)

/ Paj

paul innergård skrev:
Jag fotade som andrefotograf på ett bröllopp för ca en månad sen. Han som var anlitad för fotograferandet är en relativt lokalt etablerad frilansare och han kör naturligtvis nästan alltid RAW-format. Jag själv fotade glatt på med JPEG och upplevde faktiskt slutprodukterna som relativt likvärdiga. Man kan knappast se vem som fotat RAW kontra JPEG.

Oftast inte. Men att fota raw är ändå att ha bilddata i reserv om man är är tvungen att redigera mer än man tänkt sej.

Men på små kopior blir väl knappast skillnaden så stor mellan raw o jpg.

/K

Rörande tankspriddhet har jag lärt mig en sak på Ken Rockwells sidor, och det är att när man grabbar kameran på väg ut, tryck in de två gröna knapparna!

Kalle

Jag måste erkänna att efter decader med manuella kameror, tog jag steget fullt ut och skaffade mig en D80, som blev en D200 simsalabim, i ett steg. Ett litet steg för mänskligheten kanske, men ett gigantiskt steg för mig. Så jag läste manualen! Där finns mycket att lära sig. Och jag läste Ken Rockwells manual! Där finns också mycket att lära sig. Jag ska läsa Thom Hogans manual också, men inte pärm till pärm, den är över 700 sidor... Hur mycket kan det inte finnas att lära sig där.

RTFM :)

Kalle

PS
Tänk på att grön-knapps-återställning ger endast jpeg. Vill man ha raw måste man lägga till efter varje återställning. Lär dig vilka avvikelser från återtällningen du vill ha och skaffa en rutin! En hel del saker ska sitta i ryggmärgen så kan du fota med hjärnan!

Senast ändrad:
Måste jag söka på nätet nu igen.

Vad betyder RTFM. Om det går att översätta till svenska (det brukar det göra) så översätt gärna!

RTFM = read the f*cking manual
eller på inhemska
läs den j*vla manualen

Men det är nog inte så svårt att hitta med en googling

:)

Nej, det är inte särskilt svårt att hitta med en googling, men varför ska jag behöva?

Efram skrev:
nej exakt.. kör man I RAW så görs ingen redigering i kameran alls..

kör man jpg så gäller dom inställningar man ställer in i kameran..

dock är det mycket svårare att efter redigera en jpg eftersom du har mycket mindre information att jobba med och du har inte enkelheten i rawkonverteraren till din hjälp
Hur är det med vitbalansen i RAW..? Den måste väl ha ett 'default' läge i RAW-'negativet'..? 'Auto'..? ' Eller..?
_/h.

swepri skrev:
Möjligtvis kan kompensationen lagras i minnesbankarna A-D? Jag är inte säker på detta för jag använder bara bank A hela tiden (för tankspridd för att komma ihåg vad de innehåller) ;-)

/ Paj
Här ett förslag för inställningar i bankerna A-D - ändra i excel-dokumentet först till egna varianter, spara och ställ in i D200:an. Så har du minneslista vad du ställt in.

http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID202/15495.html#0
_/h.

Efram skrev:

anledningen till branch snacket var för att understryka att proffsen har en anledning att arbeta I RAW.. det är helt enkelt bättre på alla sätt och vis. det var mer något som kom av vår sido disskution och inte direkt till trådskaparen.
.

Inte tror jag att killarna som sitter och fotar GE galan i Globen, och "w-lanar" sina bilder direkt till tidningarna efter loppet kör RAW....

Det har de inte tid med!

Vilka är proffsen?

Hälsningar

Adam

Jag är inte helt säker än, men en del av detta problem tror jag utgjordes av en alltför dålig skärm....kom precis hem med en ny & nu blir bilderna betydligt bättre gällande färger bla de jag lade in från början.
Det faktum att jag lyckats komma åt exponeringskompensationen istället för programknappen både upp & ner beroende på tillfälle är nog resten av problemet antar jag....det återstår att se när jag har tid att fota ute i solen som jämförelse igen...jag återkommer om detta & stänger ärendet i så fall *s

Testade ett gäng inställninigar igår & jag har pillat omedvetet på exponeringskompensationen som jag misstänkte efter tipset jag fick.....jättetack för ert engagemang det är mycket värt =))))
Tråden blev riktigt lärorik =)

ANNONS
Götaplatsens Foto