Annons

D200 frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Legur Laugar

Aktiv medlem
Hej på Er.

Står ikast med att ev. byta ut min D70 mot en D200. Mina största argument:

- Vädertätad.
- Drygt 5 bilder/sek.
- Möjlighet till "riktigt" batterigrepp.
- Bättre display som ger mkt bättre möjlighet att kontrollera bilder direkt i kameran.
- Snabbvalsknappar.

Nu några frågor som jag inte har koll på:

- Räcker mina bef. Sandisk Ultra II, eller måste jag införskaffa nya snabbare kort för att utnyttja hastigheten i kameran vad gäller seriebildtagning?

- Hur stora blir NEF filerna?
- Hur mkt bättre är aufofocusen kontra D70?
- Med min D70 och 80-200/2,8D så har jag problem med focuseringen vid 200mm läget....kvarstår detta problem med D200:n?

Mvh Patrik W

Legur Laugar skrev:
- Räcker mina bef. Sandisk Ultra II, eller måste jag införskaffa nya snabbare kort för att utnyttja hastigheten i kameran vad gäller seriebildtagning?
Kameran har en ganska stor bildbuffert (tror det är 22 NEF/37 JPEG), så du kan ta dina 5 bilder per sekund ett tag, se produktbroschyren. Men sen måste ju buffern skrivas ned till minneskort och då är så klart snabbare minneskort bättre. Rob Galbraith testar minneskort och får man tro hans test så presterar ett Ultra II ungefär 75% av skrivhastigheten ett Extreme IV gör i en D200.

Ställ dig frågan hur ofta du kommer blåsa på med fem bilder i sekunden i fyra sekunder? Gör du det ofta kommer du vilja ha ett så snabbt minneskort du kan köpa så du inte måste vänta för länge. Jag gör det aldrig så för mig räcker betydligt långsammare kort.

Ungefär 15-15,5Mb har mina blivit. JPEG på största storlek, bästa kvalitet och optimerad efter bildkvalitet ger filer på runt 3-3,3Mb.

Jag upplever den som snabbare och säkrare, men hur mäter du bättre? Hur mycket snabbare den är innan den fått lås eller antalet gånger den inte bommar? Jag kan inte ge siffror, men känner en klar skillnad mellan D70 och D200.

- Med min D70 och 80-200/2,8D så har jag problem med focuseringen vid 200mm läget....kvarstår detta problem med D200:n?
Äger ingen 80-200 så jag kan inte hjälpa dig. Men den gången då jag lånade en sådan av en kompis och använde på min D70 hade jag inga problem att fokusera. Vet inte hur ofta jag låg på just 200mm. Det kan inte vara något som spökar med gluggen annars?

Själv bytte jag inte ut min D70 utan har den kvar. Det är fortfarande en ruskigt bra kamera och använder den fortfarande som backup- eller alternativkamera. Känner inte att jag skulle få ut något större belopp för den, inte vad den är värd för mig i alla fall.

Hej
Jag har svar på några av dina frågor.

* Ultra II har jag fortsatt att använda och märker inga symptom på långsamhet. Däremot har jag övergått till minst 1GB i storlek.

* Nef-filerna är mellan 7 och 9 MB i storlek.

* Autofocusen ja, den känns så där mycket snabbare att man aldrig tänker på att den finns där.

Fride

Tack för dina svar Max och Fride.

Jag fotograferar mkt hästtävlingar där seriebiltagning är ett måste för att få den perfekta bilden vid rätt ögonblick.....hmmm, verkar som jag behöver införskaffa minne också. Inte minst pga storleken på filerna.
Idag har jag ett 512Mb och 1Gb kort...

Hur stora blir dom komprimerade NEF filerna?

/Patrik

Legur Laugar skrev:
[B?

Mvh Patrik W [/B]

Det problemet har jag aldrig märkt med min D70 och 80-200/2.8D. Inga problem heller med D200 och 80-200/2.8D.

Re: Re: D200 frågor

Slowfinger skrev:
Det problemet har jag aldrig märkt med min D70 och 80-200/2.8D. Inga problem heller med D200 och 80-200/2.8D.

om jag focuserar på ett motiv i tex.105mm läget och sedan ändar brännvidd till 200mm så ändrar sig focusen.

Det skall den ju inte göra...och det märks på bilden oxå! :(

Dett testet gjordes med kameran på ett kraftigt stativ så avståndet ändrade sig inte det minsta vid brännviddsändringen.

/Patrik

Jaså. Så har jag aldrig gjort, men vad jag vet så är det ganska vanligt på objektiv. Beror nog på objektivet och inte på kameran, så du lär ha samma "problem" med D200. Men är det så mycket problem egentligen? Att fokusera om tar ju bara någon tiondels sekund. Att ändra brännvidd tar ju oerhört mycket längre tid...

Slowfinger skrev:
Jaså. Så har jag aldrig gjort, men vad jag vet så är det ganska vanligt på objektiv. Beror nog på objektivet och inte på kameran, så du lär ha samma "problem" med D200. Men är det så mycket problem egentligen? Att fokusera om tar ju bara någon tiondels sekund. Att ändra brännvidd tar ju oerhört mycket längre tid...

Men det måste väl vara anledningen till varför det blir fel focus?
För jag har väl inte missuppfattat att focusen skall vara i samma läge oavsett brännvidd om avståndet är det samma???

/Patrik

Legur Laugar skrev:
För jag har väl inte missuppfattat att focusen skall vara i samma läge oavsett brännvidd om avståndet är det samma???
Det har du nog dessvärre. Det finns inget som garanterar att ett godtyckligt zoomobjektiv fokuserar på exakt samma punkt när du ändrar brännvidd.

Det finns objektiv som håller fokusen på samma punkt vid zoomning, men det finns också många som inte gör det.

På ett ljusstarkt objektiv som det du har kommer det dessutom vara tydligare om fokusplanet flyttar sig lite.

Tänk på att kameran inte ändrar på fokus när du zoomar, den har redan ställt in den. Fokuseringen sker ju genom att optiska element i objektivet flyttas. Har du den här effekten med ett objektiv på en D70 kommer du ha exakt samma effekt med en D200.

Legur Laugar skrev:
Hej på Er.

Står ikast med att ev. byta ut min D70 mot en D200. Mina största argument:

- Vädertätad.
- Drygt 5 bilder/sek.
- Möjlighet till "riktigt" batterigrepp.
- Bättre display som ger mkt bättre möjlighet att kontrollera bilder direkt i kameran.
- Snabbvalsknappar.

Nu några frågor som jag inte har koll på:

Mvh Patrik W

Tilläggsfråga: Klarar D200 motljus och svåra ljussituationer bättre än D70 som gärna vill bränna ut högdagrar?

Nej, det dynamiska omfånget är ungefär det samma. Och D200 exponerar snarare mindre konservativt än D70 vid matrixmätning. Men det går att justera hur mycket kameran ska exponera i menyerna. Mycket bra funktion.

Men det hela är ju egentligen inget problem. Du känner ju din utrustning som fotograf och kan mäta på rätt saker i bilden så att du slipper problem med utfrätning om du tycker att det är störande.

Kanske ska du välja Fujis S3 istället - den kameran har bättre dynamiskt omfång än alla andra digitala systemkameror och klarar svåra kontraster bättre.

maxzomborszki skrev:
Det har du nog dessvärre. Det finns inget som garanterar att ett godtyckligt zoomobjektiv fokuserar på exakt samma punkt när du ändrar brännvidd.

Det finns objektiv som håller fokusen på samma punkt vid zoomning, men det finns också många som inte gör det.
Om jag inte missminner mig så brukade man en gång i tiden skilja på objektiv med "äkta zoom" och objektiv med variabel brännvidd. "Äkta zoom" ändrar inte fokus när man ändrar brännvidd, medan ett objektiv med variabel brännvidd kunde göra det.

Numera är det kanske ovanligt med objektiv som har "äkta zoom"?

PMD skrev:
Om jag inte missminner mig så brukade man en gång i tiden skilja på objektiv med "äkta zoom" och objektiv med variabel brännvidd. "Äkta zoom" ändrar inte fokus när man ändrar brännvidd, medan ett objektiv med variabel brännvidd kunde göra det.

Numera är det kanske ovanligt med objektiv som har "äkta zoom"?

Jag misstänker att det som oftast har med ekonomi att göra.

Sen är det väl också så att om man låser fokus vid 105 mm och sedan zoomar in till 200 mm så har man förstorat bilden och därmed minskat felmarginalen för autofokusen. Alltså, vid 105 mm kan man kosta på sig en viss mängd felfokusering, men det är ändå tillräckligt bra. När man sen zoomar in till 200 så kanske det inte längre är tillräckligt bra.

PMD skrev:
Det må vara att språkbruket var så tidigare, men inget som jag märkt vara spritt idag. Tittar man i Fotografisk Uppslagsbok (Norstedts) från 1972 står inget om äkta zoomar vad jag kan se, däremot nämner de att zoomobjektiv snarare borde heta variofokalobjektiv och uppmärksammar problematiken med att fokalplanet kan förskjutas vid zoomning.

De visar också de två principerna för mekanisk respektive optisk kompensation för att motverka förskjutningena. Som de beskriver detta fanns behovet främst inom filmindustrin där man ville kunna zooma mitt under en pågående tagning utan att förlora skärpan.

Idag säger man väl zoomobjektiv om alla objektiv som kan ändra brännvidd, men precis som jag skrev finns det sådana av båda typerna. För stillbildsfotografi har jag personligen aldrig upplevt problem med att behöva fokusera om efter zoomning. Fokuseringen är den sista justeringen för mig innan exponering.

Jag tror liksom Robert att detta är (delvis) en kostnadsfråga. Dessutom är det säkert också en kvalitetsfråga i många fall. Med optisk kompensation, som verkar vara den vanligare metoden, införs fler linselement och det är alltid problematiskt.

Zoomar är ju alltid optiska kompromisser. Du vinner vissa saker genom att offra andra. Det gäller att få helheten så bra som möjligt. Därför kan jag inte se problemet med att man tappar skärpan när man ändrar brännvidd. Det har säkert en optisk förklaring och antagligen har man vunnit något annat på det...

Slowfinger skrev:
Nej, det dynamiska omfånget är ungefär det samma. Och D200 exponerar snarare mindre konservativt än D70 vid matrixmätning. Men det går att justera hur mycket kameran ska exponera i menyerna. Mycket bra funktion.
Absolut inte min erfarenhet. Plockade fram min D70 i helgen och blev påmind om hur svår den är i t.ex. stadsmiljö med solig himmel + solbelysta fasader + skuggiga gator. Hopplöst lågt dynamiskt omfång (mindre än dia?), med antingen kritvita himlar eller kolsvarta gatumiljöer som resultat...

D200 är inte perfekt på något vis, vad gäller DR, men visst är den en klass bättre än D70.

ANNONS
Götaplatsens Foto