Bussmicke
Aktiv medlem
maxzomborszki skrev:
Canons S3 och Fuji S3 är helt olika kameror.
Glöm det där, jag läste raden för dåligt..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
maxzomborszki skrev:
Canons S3 och Fuji S3 är helt olika kameror.
erro.se skrev:
Stog det inte något i senaste Kamera & Bild om slutaren? Att D80 fått mekanisk slutare med lite långsammare maxtid oxh blixtsynk, men att den mekaniska slutaren skulle enligt Nikon ge bättre bildresultat i högkontrastbilder... eller nåt sånt. Inte för att jag riktigt vet hur slutaren skulle påverka det?
Spegeluppfällingen då? D200 har väl en riktigt "mirror up"-funktion. Har D80 en fördröjning? Alltså att när man trycker på avtryckaren så fälls spegeln upp och strax därefter öppnas slutaren? Hur lång fördröjning?
jkene skrev:
Skulle vara trevligt med en internetsajt som listar "expected lifetime" för slutare på olika kameror - tyvärr verkar tillverkarna hålla tyst om detta.
Med fördröjd exponering efter spegeluppfällning påkopplat ska det vara 0.4 sekunder. Om vibrationerna hinner dö ut på den tiden vet jag inte.
Jag har inte kört med "äkta" spegeluppfällning på D200 i skarpt läge (bara testat det), däremot har jag kört med fördröjningen på 0,4 sekunder och tycker det funkar bra. Anledningen var att jag inte hade en fjärrutlösare fram tills nyligen och då får jag darr när jag trycker av andra gången.jkene skrev:
Med fördröjd exponering efter spegeluppfällning påkopplat ska det vara 0.4 sekunder. Om vibrationerna hinner dö ut på den tiden vet jag inte.
jorgene skrev:
Har för mig att det är ungefär så här:
D50/70 (80?) = minst 50000
D200 = minst 100000
D1/D2 = minst 150000
Observera dock ordet "minst". Nikon säger sig redan förra året ha fått in D1X-hus med 1 MILJON slutarrörelser.
maxzomborszki skrev:
Jag har inte kört med "äkta" spegeluppfällning på D200 i skarpt läge (bara testat det), däremot har jag kört med fördröjningen på 0,4 sekunder och tycker det funkar bra. Anledningen var att jag inte hade en fjärrutlösare fram tills nyligen och då får jag darr när jag trycker av andra gången.
0,4 sekunder räcker nog väl. Enligt Bob Atkins ska de "kritiska" slutartiderna vara ungefär i intervallet 1/30s - 1/4 s vilket gör att en väntan på just kring halvsekunden är en bra avvägning. Se hans artikel: http://bobatkins.com/photography/tutorials/mlu.html
Vilket är en sällsynt knäpp placering eftersom det är samma ratt man ställer in självutlösaren på. Så vill man använda den riktiga spegeluppfällningen måste man alltid ha med sig trådutlösare.maxzomborszki skrev:
Ja, den förstnämnda väljer du genom att välja "Mup" på funktionsratten