Annons

D200 frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hakar på den här tråden. Sitter med en D70 idag. När det finns pengar (och frun tillåter) är det dags för en uppgradering. Lutar år D200 men kanske räcker en D80? Mina skäl att uppgradera är

a) Jag vill ha lite mer än 6 Mpx, inte så mycket för att kunna göra större förstoringar (för det är ända hyfsat marginellt) utan för att ha lite mer beskärningsyta att jobba med.
b) Jag vill ha spegeluppfällning (D200) eller fördröjd exponering efter spegeluppfällning (D80) eftersom jag fotar mycket makro.
c) Jag vill ha en slutare som håller för många exponeringar och överhuvudtaget en byggkvalitet som gör att den håller länge.
d) Dubbelexponering i kameran är önskvärt.
e) Den skall stödja min SB-600
f) Autofokus som funkar bra i dåligt ljus är önskvärt.
g) Ergonomi - den skall vara i storlek som min D70.

Jag behöver inte extrem snabbhet, inte några andra programval än A, S och M-lägen (samt möjlighet att enkelt välja kontinuerlig autofokus). Vertikalgrepp är ointressant. Vädertätningen är inte heller någont primärt köpargument. Har använt min D70 i regn utan problem, det är inte kameran som tar stryk - det är objektiven.

Är mest nyfiken på om någon vet vad det är för skillnad på slutarna i D80 respektive D200 samt om autofokusen är bättre i D200 (framför allt i dåligt ljus). Inbillar mig att D200 borde ha bättre generell kvalitet och vara byggd för fler exponeringar.

De har samma autofokussystem, Nikon Multi-CAM 1000.

När det gäller slutarens livslängd så har jag inte hört några fakta. Och om det är annan slutare i den än D200 är också något som jag inte hittat fakta på. De har olika maxslutartid och framför allt olika blixtsynktid (slutarlamellerna åker olika fort alltså), så det lär nog vara olika slutare. Frågan är om de har olika livslängd då.

Jag har inte hållit i en D80 men har hört att de ska ha samma sökare. Får man tro de fakta som DPRewiew presenterar så har de samma specifikationer.

OK, så summa sumarum, för mina behov har D80 bara

- Mindre storlek (jag har stora händer)
- Ej CF-card (måste köpa nya minneskort)
- Ingen "äkta" spegeluppfällning

som talar emot (såvida det inte är radikal skillnad på slutarna vilket tycks vara okänt - har letat på DPReview men sånt skriver dom aldrig om).

Stog det inte något i senaste Kamera & Bild om slutaren? Att D80 fått mekanisk slutare med lite långsammare maxtid oxh blixtsynk, men att den mekaniska slutaren skulle enligt Nikon ge bättre bildresultat i högkontrastbilder... eller nåt sånt. Inte för att jag riktigt vet hur slutaren skulle påverka det?

Spegeluppfällingen då? D200 har väl en riktigt "mirror up"-funktion. Har D80 en fördröjning? Alltså att när man trycker på avtryckaren så fälls spegeln upp och strax därefter öppnas slutaren? Hur lång fördröjning?

erro.se skrev:
Stog det inte något i senaste Kamera & Bild om slutaren? Att D80 fått mekanisk slutare med lite långsammare maxtid oxh blixtsynk, men att den mekaniska slutaren skulle enligt Nikon ge bättre bildresultat i högkontrastbilder... eller nåt sånt. Inte för att jag riktigt vet hur slutaren skulle påverka det?

Spegeluppfällingen då? D200 har väl en riktigt "mirror up"-funktion. Har D80 en fördröjning? Alltså att när man trycker på avtryckaren så fälls spegeln upp och strax därefter öppnas slutaren? Hur lång fördröjning?

Skulle vara trevligt med en internetsajt som listar "expected lifetime" för slutare på olika kameror - tyvärr verkar tillverkarna hålla tyst om detta.

Med fördröjd exponering efter spegeluppfällning påkopplat ska det vara 0.4 sekunder. Om vibrationerna hinner dö ut på den tiden vet jag inte.

0,4 sekunder kan ju låta lite väl lite. Men det borde ju vara en smal sak för Nikon att fixa det så att det är ställbart via nån meny.

jkene skrev:
Skulle vara trevligt med en internetsajt som listar "expected lifetime" för slutare på olika kameror - tyvärr verkar tillverkarna hålla tyst om detta.

Med fördröjd exponering efter spegeluppfällning påkopplat ska det vara 0.4 sekunder. Om vibrationerna hinner dö ut på den tiden vet jag inte.

Om jag inte minns fel garanterar Nikon 100 000
slutarcykler för D200.

jkene skrev:
Jag har inte kört med "äkta" spegeluppfällning på D200 i skarpt läge (bara testat det), däremot har jag kört med fördröjningen på 0,4 sekunder och tycker det funkar bra. Anledningen var att jag inte hade en fjärrutlösare fram tills nyligen och då får jag darr när jag trycker av andra gången.

0,4 sekunder räcker nog väl. Enligt Bob Atkins ska de "kritiska" slutartiderna vara ungefär i intervallet 1/30s - 1/4 s vilket gör att en väntan på just kring halvsekunden är en bra avvägning. Se hans artikel: http://bobatkins.com/photography/tutorials/mlu.html

Har för mig att det är ungefär så här:

D50/70 (80?) = minst 50000
D200 = minst 100000
D1/D2 = minst 150000

Observera dock ordet "minst". Nikon säger sig redan förra året ha fått in D1X-hus med 1 MILJON slutarrörelser.

jorgene skrev:
Har för mig att det är ungefär så här:

D50/70 (80?) = minst 50000
D200 = minst 100000
D1/D2 = minst 150000

Observera dock ordet "minst". Nikon säger sig redan förra året ha fått in D1X-hus med 1 MILJON slutarrörelser.

Har också hört lösa rykten åt detta håll och logiskt sett borde det vara en kvalitetsskillnad mellan Dnn och Dnnn. Även om jag har ett glatt avtryckarfinger lär jag dock inte komma i närheten av en miljon :)

maxzomborszki skrev:
Jag har inte kört med "äkta" spegeluppfällning på D200 i skarpt läge (bara testat det), däremot har jag kört med fördröjningen på 0,4 sekunder och tycker det funkar bra. Anledningen var att jag inte hade en fjärrutlösare fram tills nyligen och då får jag darr när jag trycker av andra gången.

0,4 sekunder räcker nog väl. Enligt Bob Atkins ska de "kritiska" slutartiderna vara ungefär i intervallet 1/30s - 1/4 s vilket gör att en väntan på just kring halvsekunden är en bra avvägning. Se hans artikel: http://bobatkins.com/photography/tutorials/mlu.html

OK, så D200 har både spegeluppfällning och fördröjningen som två olika alternativ?

Ja, den förstnämnda väljer du genom att välja "Mup" på funktionsratten (den som sitter under ISO-, kvalitets- och vitbalansinställningen) den senare väljs som egen inställning d5 (Exp. inst. fördröjning).

maxzomborszki skrev:
Ja, den förstnämnda väljer du genom att välja "Mup" på funktionsratten
Vilket är en sällsynt knäpp placering eftersom det är samma ratt man ställer in självutlösaren på. Så vill man använda den riktiga spegeluppfällningen måste man alltid ha med sig trådutlösare.

Som är snordyr här hemma (2400:) och slut i staterna... Om man inte väljer att köpa tredjepartsprytteln från Ebay som kostar under hundralappen inkl frakt. :)

Lite mer funktioner än bara en trådutlösare.
Timer, intervallometer, mm.
Ändå "hyfsat" dyr...

Priserna på denna typ av lösa tillbehör är groteska i Sverige. 2400:- på Scandinavian Photo, men mindre än halva det priset på B&H ($129).

Vilket väl måste betyda att det även finns enklare och betydligt billigare av typen "tryck och håll tiden själv"? Eller är det så illa att om man köpt sig en D200 måste man ha den dyra tingest om man vill kunna använda trådutlösare?

ANNONS
Götaplatsens Foto