Annons

D200 frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Den trådutlösare som är snordyr är MC-36 som, precis som Jörgen säger, innehåller intervallometer, timer, pipfunktion (så man hör när det är mörkt) osv. Flera av dessa funktioner är dock ganska överflödiga på en D200 som har dem inbyggda i kamerahuset. På en F5:a däremot låg de i tillbehöret. Timer för exponeringar längre än 30 sekunder vore väl kul, men inte för det priset. Då kan jag köpa en digital äggtimer på Clas Ohlson eller Jula och göra det själv med en billigare trådutlösare. Skulle jag använda denna trådutlösare flera gånger om dagen skulle jag kunna kosta på mig den dyrare, men nu rör det sig om någon gång då och då för mig.

Sen existerar en MC-30 som är betydligt billigare men fortfarande dyr. Den är en knapp så vitt jag vet som man kan låsa. Jag har inte hittat den någonstans i Sverige, en handlare påstod att den utgått, en annan hade fått sin levererad efter runda halvåret. Ytterligare en kabel har tre banankontakter som man ansluter till externa triggermekanismer (ljud, ljus, laser, etc). Funderade på att köpa en sådan och bygga mig en switch, men sladden kostade 800:- hos en kille (beställning så klart).

Så då kommer Ebay och kinesiska tredjepartstillverkare in i bilden. Köpte en av dessa från säljaren hudsonriverphoto. Kaffebrus verkar ha en likadan fast inte med Nikons 10-pinnarskontakt utan för Canon. Kanske han kan ta in på sikt. Nåväl, jag betalade under hundralappen inklusive frakt och den kom efter fyra arbetsdagar. Kontakten är inte lika solid som originalet och man får väl räkna med att den inte håller lika länge, men för det priset behöver jag inte oroa mig.

Är man händig kan man bygga en sådan själv. Tydligen är två av pinnarna jord, en pinne fokuserar om den sluts med jord och en annan pinne tar bilden när den sluts med jord. Sök på nätet efter Nikon och 10-pins DIY så hittar du folk som gjort sådana.

Irriterande. Enligt manualen finns det flera varianter av trådutlösare:

♦ MC-22 Remote Cord (1 m/3 ft. 3 in.): Remote shutter release with blue, yellow, and black terminals for connection to a remote shutter-triggering device, allowing control via sound or electronic signals.
♦ MC-30 Remote Cord (80 cm/2 ft. 7 in.): Remote shutter release; can be used to reduce camera shake or keep the shutter open during a time exposure.
♦ MC-36 Remote Cord (85 cm/2 ft. 9 in.): Remote shutter release; can be used to reduce cam era shake or keep the shutter open during a time exposure. Equipped with back-lit control panel, shutter-release lock for use in bulb
photography, and timer that beeps at one-second intervals.
♦ MC-21 Extension Cord (3 m/9 ft. 10 in.): Can be connected to MC-series 22, 23, 25, 30, or 36.
♦ MC-23 Connecting Cord (40 cm/1 ft. 4 in.): Connects two cameras for simultaneous operation.
♦ MC-25 Adapter Cord (20 cm/8 in.): Ten-pin to two-pin adapter cord for connection to devices with two-pin terminals, including the MW-2 radio control set, MT-2 intervalometer, and ML-2 modulite control set.
♦ MC-35 GPS Adapter Cord (35 cm/1 ft. 2 in.): Connects camera to compatible GPS devices via PC cable supplied by manufacturer of GPS device, allowing latitude,
longitude, altitude, and UTC (Coordinated Universal Time) to be recorded
with photographs ( 96).
♦ ML-3 Modulite Control Set: Allows infrared remote control at ranges of up to 8 m (26 ft.).

Men ingen av dem tycks finns på de stora butikerna i Europa. Den sista (IR öga) hade varit intressant eftersom jag redan har IR-sändaren, man vad hjälper det om man inte kan köpa prylarna?

Det är de tre första jag nämnde, sen är det bara förlängningssladdar, adaptersladd så man kan använda de äldre trådutlösarna som hade tvåpinnarskontakt istället för tiopinnarskontakt samt GPS-kabeln (som ger dig en seriekontakt för att ansluta GPS till samt en ny 10-pinnarskontakt för trådutlösaren).

IR-mottagaren har en egen sändare som medföljer och jag undrar om IR-sändaren till D70 (ML-L3) funkar till den. Skulle gissa att den faktiskt inte funkar.

Ett tips är att försöka få tag i Nikons katalog "Fototillbehör". Där finns alla dessa kablar listade med bilder. Katalogen borde finnas hos välsorterade fotohandlare.

Annars så funkar den trådutlösare jag skaffade mycket bra (säkerligen en rak och billig kopia av just MC-30), och vad får du annars för hundralappen i fotoväg? Två öl på krogen? :)

Är du inte rädd för att betala med kontokortet ditt över Paypal har du din trådutlösare inom en vecka. Ebay är lösningen på världens prylproblem(?!?)

Jessops i England "har" (2-4 veckors leveranstid) flera av dessa. MC-30 verkar inte skrikigt dyr i alla fall (£49), men ML-3:n var svindyr (£190) och är mycket riktigt inte samma simpla billiga mojäng som jag har till min D70.

Dom vet var dom ska dra in pengarna Nikonfolket...

Nå, om det blir en D80 måste jag köpa nya minneskort som i vilket fall blir dyrare än MC-30 (eller en pirat). Med D200 kan jag behålla mina CF-kort men måste ha en MC-30 eller pirat.

Nu ska jag bara ha in pengarna och blidka frun :)

"Men ingen av dem tycks finns på de stora butikerna i Europa. Den sista (IR öga) hade varit intressant eftersom jag redan har IR-sändaren, man vad hjälper det om man inte kan köpa prylarna?"

ML-3 finns på Dustin Home och Webhallen för 2995 Kr (plus frakt) dock inte i lager.

MC-30 finns också hos dessa, webhallen tar 1249 Kr plus frakt dock inte i lager

Webhallen och Dustin Home brukar vara bra när det gäller kamera tillbehör, samt också cyberphoto och scandinavianphoto

Tyvärr är ju som någon sa tidigare sådant här väldigt mycket dyrare i Sverige :(

Ber om ursäkt om det inte var det här du menade.

Senast ändrad:
Jag köpte min MC-36 för halva priset på e-bay

HongKong Supplies tror jag det var, bad dom skicka den som present så jag slapp tull och moms.

kent.

Det måste väl finnas en helt vanlig fjärrutlösare till D200 som fungerar som den till D70, som inte kostar mer än 500 spänn..?

ANNONS
Götaplatsens Foto