Annons

D200 - Oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)
AeS skrev:
Då är nästa fråga till er Nikon D200-ägare.
Har ni märkt någon förändring i ert fotande, kör ni på längre tider och dyra orginaloptik?
Själv får jag liknande resultat med Nikon 17-55/2,8, det objektivet kanske även det är för klent?

Arne

Får erkänna att jag märkte en viss skillnad mot resultaten jag fick med min D70, D200 avslöjade min taskiga teknik direkt utan pardon.. så numera är jag extra medveten om min kamerahållningsteknik samt kör genrellt så ofta jag kan med snabbare slutartider. Jag har vidare sålt av alla utom ett simgaobjektiv o har numera endast fisheyen kvar, resten är nikon orginal. Men även med dem så kvarstår faktum att det är jag som är ytterst ansvarig för resultatet o inte kameran :) (såvida vi inte snakkar fabrikationsfel el likn..)

mvh Johan

Lämna in kameran för service tillsammans med dina obektiv. Det måste ju vara något fel med huset/objektivet.

Jag fotade med min D2x i 3månader med frontfokus. När det äntligen gick upp för mig att det inte är min teknik (döh!) som är problemet så lämnade jag in den för service.

Lämnade in huset + objektivet och fick det fixat på ett par dagar. Köpte nyligen D70S hus och samma sak där --> service och allt är ok.

I fortsättningen kommer jag också att testa för fram/bak fokus med jämna mellanrum.

Vad jag vill säga här är att man inte skall dra sig (som jag gjorde) för att skicka iväg grejerna för kontroll. Misstänker man minsta lilla strul --> service.

Utnyttja garantin, den ingick ju i priset!

Hur sjutton kunde Nikon ge en sådan förklaring till din oskärpa. D200-bilden är ju helt felfokuserad eller lider av rejäl skakningsoskärpa. D200 är minst lika skarp som D70. Jag kör på plus ett på skärpa och jag behöver efterskärpa bilderna minimalt.

Re: Respons på provbild med D200

Skall du testa grejerna så använd en större bländare. Vid f/17 så börjar diffraktionen redan försämra skärpan synbart.

Hur du nu lyckats ställa in f/17. Jag trodde inte D200 rapporterade i högre upplösning än tredjedels steg.

Testa att ta bilder med stativ med spegelföruppfällning och självutlösare, dels med blixt - det hjälpte mig att inse att det inte var ett jota fel på kameran.

D200 skärper förvisso lite mer konservativt i standardinställningen och har ett lite effektivare lågpassfilter men skakningsoskärpa ger också en större negativ effekt på 10mpix jämfört med 6mpix.

Re: Respons på provbild med D200

hakan_a skrev:
Tänkte höra med er om vad ni tycker om skärpan på denna bild jag tog igår. Är det "normal" skärpa på det fotot anser ni ?
Bilden tagen med D200, 17-55/2.8, 1/160, f6.3, ISO 100.

Nyfiken på respons....det verkar ju som om vissa kameror alt. objektiv inte är helt korrekta vid leverans.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=651342

/ Håkan

Jag tycker att det ser helt normalt ut. Men det beror ju också lite på jpg-kompression och hur mycket du efterskärpt bilden. Kameran står ju inställd på medium high men man bör alltid efterskärpa digitalbilder utifrån hur stort de ska visas eller tryckas.

Skärpning

Tack för svaren !
Trots +1 i skärpa i kameran, efterskärpte jag lite i datorn. Med en 1/160:del blir det förståss lite skakningsoskärpa i de minsta detaljerna, så jag skall naturligtvis testa med stattiv och föruppfällning av slutaren innan man kan dra någon slutsats.

För övrigt var Zoomen satt till 17mm, vilket också syns i EXIF.

Annars en mycket nöjd D200-ägare =)

Ser fram emot långledig Påsk då det lär bli en hel del fotande ...

Glad Påsk !

/ Håkan

Re: Skärpning

hakan_a skrev:
Tack för svaren !
Trots +1 i skärpa i kameran, efterskärpte jag lite i datorn. Med en 1/160:del blir det förståss lite skakningsoskärpa i de minsta detaljerna, så jag skall naturligtvis testa med stattiv och föruppfällning av slutaren innan man kan dra någon slutsats.

För övrigt var Zoomen satt till 17mm, vilket också syns i EXIF.

Annars en mycket nöjd D200-ägare =)

Ser fram emot långledig Påsk då det lär bli en hel del fotande ...

Glad Påsk !

/ Håkan

Så mycket skakoskärpa får du ju inte med 1/160 på 17mm...

Jag tycker bilden ser lite matt ut men å andra sidan finns det inget att fästa blicken på.

ANNONS
Götaplatsens Foto