Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 problem akut

Produkter
(logga in för att koppla)

4080

Aktiv medlem
Fick tillbaka d200 från Nikon där den varit på justering och rep. de har också uppgraderat till senaste programvaran...toppen trodde jag.
Nu fungerar inte autofokusen med något objektiv.
Har testa alla möjliga inställningar m.m. men det fungerar inte. Allt annat verka fungera som det ska. Autofokuspunkten lyser inne i kameran när jag ställer skärpan manuellt och VR funktionen kör igång på de objektiv som har det när jag försöker köra med autofokus.

Nu har jag panik hinner inte lämna kameran till Nikon innan resan jag ska på i nästa vecka...har någon varit med om ngt liknande???
Tacksam för hjälp

Har du kollat att knappen för AF-mode (den vid sidan om objektivet) inte står i "M"?

Notera också att alla egna val i menyerna ibland nollställs till sina defaultlägen när kameran varit på service.

...jo jag har kollat alla liknande åtgärder jag kan komma på ett antal gånger. Tagit ur batterierna, kollat menyern m.m.

Borde du inte kunna begära att få ett fungerande ersättningshus av Nikon?

Annars:
Fungerar autofokusen med AF-s objektiv? Fungerar avståndsmätaren (fokusindikatorn)?

Yepp...fokusindikatorn fungerar och bildstabilserings funktionen också (VR funktionen)...men inte autofokusen.

Det är alltså inget fel på objektivet. Autofokuskretsarna fungerar och sänder korrekt information till sökaren men lyckas inte sända korrekt information till objektivet (eller ingen information alls). Om jag har förstått situationen rätt.

Har du gått igenom och prövat alla olika alternativ vad gäller autofokus i D200:s meny?

Har du prövat att återställa kameran till fabriksinställning?

Annars är det väl bara att ringa till Nikon på måndag och fråga varför de har skickat tillbaka en defekt kamera från reparation.

Ring dem och tala om ditt problem. De borde kunna skaka fram en lånekamera om du är lite stursk. Har du tur så kanske de annars vet precis vad felet är, och att det går lätt att åtgärda.
Det känns som att det borde vara nåt knas i kopplingen mellan hus och objektiv, eftersom du får fokusindikering.
Funkar det om du ställer om till AF-C?

Jo...jag har testat AF-C och AF-S och provat alla meny alternativ jag kan tänka mig...och några till ;)
Har också provat att nollställa kameran men inget hjälper.

ring dom omedelart, begär vänligt att få en lånekamera då dom precis haft den på reparation och då MÅSTE den fungera 100%, dom kan juh inte lämna tillbaka en icke fungerande kamera.. så ja tycker dom måst ejuh absolut förse dig med en lånekamera under din resa..

Jag ska ringa dem i morgon får vi se...det är ca 20 mil enkel resa för att hämta kameran också...

Jag pratade med Nikon idag och det verkar som det löser sig med en utbyteskamera så jag har något att fota med under tiden de undersöker vad som hänt med min kamera.
Jag skickar kameran så slipper jag åka 40 mil
Tack alla för hjälpen!!!

ANNONS
Götaplatsens Foto