Annons

D200 review på dpreview.com

Produkter
(logga in för att koppla)
Det mest intressanta med PAs review är väl att D200 inte *bildmässigt* levererar speciellt bra bilder. Den brusar riktigt förtvivlat vid iso >=800 jmf med 20D och 5D. Den ger heller inte speciellt mycket mer detaljer än 20D och är mjuk i sin grundinställning. Man kan fundera över om Nikon har valt att ha en så mjuk grundinställning för att dölja bruset. PA jämför inte heller, vad jag förstår, brusnivåerna vid samma skärpa, utan med grundinställningen från respektive kamera. Det hade varit rimligt att jämföra dem vid ungefärligen samma skärpa i såväl rå som jpeg.
Är man bara ute efter bildkvalitet verkar 20D duga i stort lika bra och är dessutom 3kkr billigare. Nu har iofs D200 en massa andra fördelar framför 20D.
Kanske var Canons val att behålla 8 Mpix rimligt - ett val för att behålla en erkänt bra sensor och för att minimera bruset. 30D var kanske inte en så dum uppföljare till 20D?
Sonys DSC-R1, den enda andra kamera som har 10 Mp och APS-storlek på sensorn brusar också betydligt, till och med med än D200, vid höga iso. De brusnivåer som D200 verkar ha utifrån PAs review börjar nästan närma sig kompaktkamerornas.

Ja, fast sony använder en CMOS-sensor, så det är i varje fall inte "samma" sensor. Sensorn i sonyn är dessutom lite mindre. Den är något mindre än sensorerna i 350D/20D också om jag kommer ihåg rätt.

epep skrev:
Det mest intressanta med PAs review är väl att D200 inte *bildmässigt* levererar speciellt bra bilder. Den brusar riktigt förtvivlat vid iso >=800 jmf med 20D och 5D. Den ger heller inte speciellt mycket mer detaljer än 20D och är mjuk i sin grundinställning. Man kan fundera över om Nikon har valt att ha en så mjuk grundinställning för att dölja bruset. PA jämför inte heller, vad jag förstår, brusnivåerna vid samma skärpa, utan med grundinställningen från respektive kamera. Det hade varit rimligt att jämföra dem vid ungefärligen samma skärpa i såväl rå som jpeg.
Är man bara ute efter bildkvalitet verkar 20D duga i stort lika bra och är dessutom 3kkr billigare. Nu har iofs D200 en massa andra fördelar framför 20D.
Kanske var Canons val att behålla 8 Mpix rimligt - ett val för att behålla en erkänt bra sensor och för att minimera bruset. 30D var kanske inte en så dum uppföljare till 20D?
Sonys DSC-R1, den enda andra kamera som har 10 Mp och APS-storlek på sensorn brusar också betydligt, till och med med än D200, vid höga iso. De brusnivåer som D200 verkar ha utifrån PAs review börjar nästan närma sig kompaktkamerornas.

färgbruset är lägre hos D200 än hos 5D upp till och med ISO 1600,

att det inte är så himla stor skilland mellan 8/10/12 MP e väl ingen nyhet direkt,

vad menar du med bildmässigt inte så bra bilder?

Det är bara att testa, sätt kamerorna på stativ, kör 800iso raw+jpg och skriv ut och jämför bilderna.Har du inte tillgång till en fotoskrivare gå till ett Fuji Frontier lab får du 30 x 45cm under 100:-
Själv kör jag ut bilderna när jag jämför på Mattssons Foto i Lund.
Det har tidigare påståtts att en 20d ger mer detaljinformation än en d2x vid 800iso. Det kunde jag avfärda efter test.De små skillnader vad det gäller brus som kan ses i de mörka detaljerna vid jämförelse på en skärm kunde inte ses i den färdiga bilden.
D2x uppvisade bättre återgivning av små detaljer på kopiorna vid 800iso.

Mikael

Senast ändrad:
23.6 x 15.8 mm CCD (DX format) = D200
23.7 x 15.6 mm CCD (DX format) = D100

ÄR det så att det är vanligt att det skiljer sig i sensorstorleken mellan olika modeller, alltså mellan hus som skall ha lika stor/liten sensor? Jag trodde att det var exakta mått som gällde..

MVH Niclas,

Sensorn särs ut ur en "Wafer"

Sensorerna skärs ut ur en wafer som ha ett givet mått. Och för att få ut så många sensorer som möjligt på en wafer så blir det lite olika.

m.vh Johan

Niclasfoto skrev:
23.6 x 15.8 mm CCD (DX format) = D200
23.7 x 15.6 mm CCD (DX format) = D100

ÄR det så att det är vanligt att det skiljer sig i sensorstorleken mellan olika modeller, alltså mellan hus som skall ha lika stor/liten sensor? Jag trodde att det var exakta mått som gällde..

MVH Niclas,

Är det inte så att...

Större sensor - Mer vinjettering
Större sensor - Oskarpare kanter
Större sensor - Dyrare grejjer
Större sensor - Lika svårt att fånga drömbilden
Större sensor - Perfekt om man vill köpa ljussvaga gluggar eller köra studion utan ljus.

Större sensor - Större sensor!

Ha ha... ursäkta mig... kunde inte låta bli att vara lite ironisk, vad det gäller formaten.

Är det inte bara avståndet från optiken som är kritisk, så länge man håller sig under "fullformat"- småbild. Då det finns glas till övers runt en DX bild. Gissar att "Digitalfotoeran" bara är i begynnelsen av sin utveckling, så det vore ju tokigt att låsa sig helt vid formaten om det innebär en begränsning.

Bara en tanke...

Är det en högoddsare att tro att Nikons nästa proffskamera är en "fullsensor"?

Om man ska upp i fler pixlar tror jag att Nikon har kommit till vägs ände med DX-sensorn. Frågan är om inte Canon stannar på 8 mpix på croppande sensor.

Inte för att jag säger att det behövs fler pixlar för det gör det ju inte för 98% av världens fotografer utan för att det antagligen har blivit så bra som det kan bli med små sensorer. Och utvecklingen står ju aldrig still - marknaden kräver nya grejer.

Jag tror själv att vi har en fullsensornikon inom 18 månader. Men den kommer att bli riktigt dyr och inte behövas av många. Men den kommer att bli top of the line. Sensorpriserna har väl gått ner rätt mycket då så priset lär väl bli som dagens D2X.

Senast ändrad:
Chet skrev:
Är det inte så att...

Större sensor - Mer vinjettering
Större sensor - Oskarpare kanter
Större sensor - Dyrare grejjer
Större sensor - Lika svårt att fånga drömbilden
Större sensor - Perfekt om man vill köpa ljussvaga gluggar eller köra studion utan ljus.

Större sensor - Större sensor!

Ha ha... ursäkta mig... kunde inte låta bli att vara lite ironisk, vad det gäller formaten.

Är det inte bara avståndet från optiken som är kritisk, så länge man håller sig under "fullformat"- småbild. Då det finns glas till övers runt en DX bild. Gissar att "Digitalfotoeran" bara är i begynnelsen av sin utveckling, så det vore ju tokigt att låsa sig helt vid formaten om det innebär en begränsning.

Bara en tanke...

Det jag tänker på har inget med fördelar eller nackdelar att göra. Vi menar högst olika saker om detta med formaten och formatens storlekar...

Det jag reagerar på är att två sensorer som skall ha samma storlek faktiskt inte är lika stora.

Visst, skillnaderna är mkt små MEn skall det verkligen vara skillnad? Eller är det så att tex Canon 10D och 20D också har olika stora sensorer? Kanske ngt jag missat totalt..

Jag skall alltså räkna med att bara jag reagerar.., knepigt tycker jag.

MVH Niclas,

Hans William skrev:
Jag har observerat skillnaden, men har den någon praktisk betydelse?
MVH
Hans

Knappast av betydning men det beror ju på hur man ser det hela.. Visar sökaren i D200 hela 100%? Det tror jag inte.. alltså så vet man ju ännu mindre om tex vilken den egentliga bildvinkeln är..

Jag kanske är petig maximum meeeen jag menar hur som helst att det är lite knepigt hur NIKON kan tänka sig att variera storleken på sensorerna..

MVH Niclas,

epep skrev:

Det är lätt att ha åsikter innan man provat kameran. Jag ha testat den några timmar och tagit ca 200 bilder. Färger, toner, dynamiskt omfång, exponering och upplösning är helt överlägset min Nikon D100. Beträffande bruset: Jag har fått några ISO 1000 bilder med en D200 från en fotograf med ett mycket fint, filmliknande brus. I 50 procents storlek är det knappt synbart och då talar vi om en förstoring motsvarande 68x45 cm. Om vi sen tittar på bildexemplen från DP:s review vs dem från 20D blev jag mest imponerad av att bilderna med D200 och 18-200 (11x zoom!) ser minst lika bra ut som de med 20D och 17-85 zoomen.

Jag tycker det här brussnacket med 100% "cropar" börjar bli väldigt överdrivet. De flesta D-SLRkamerorna är tillräckligt bra för de flesta och denna närgranskning får ju kamerorna att framstå som dåliga. Jag har läst på dpreviews forum att folk anser att D200 har problem med väldigt mycket brus. Jag tycker D200 hanterar brus bra! Visst är 5D bättre men att säga att D200 är dålig är verkligen att överdriva.

epep skrev:

Har inte D2X åxå denna APS-storlek på sensorn och över 12MP?

FelixSwensson skrev:
Jag tycker det här brussnacket med 100% "cropar" börjar bli väldigt överdrivet. De flesta D-SLRkamerorna är tillräckligt bra för de flesta och denna närgranskning får ju kamerorna att framstå som dåliga...

Framför allt är problemet att bilder skådas i 100% på skärmar där de inte är avsedda att vara i den storleken. De ryms ju inte ens ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto