Annons

D200 - Vädertätning

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy_H

Avslutat medlemskap
Är det någon på detta forum som har egna erfarenheter avseende hur tät D200 i verkligheten är? Någon som provat själv i verkligheten? Har någon utsatt en D200 för extrema yttre förhållanden?

Tommy

DEt är nog inte så många som vågar utsätta sin kamera för ösregn fast de är vädertätade. Jag råkade ut för ett åskväder med min F90x och var tvungen att fortsätta plåta. Inga problem. En kollega plåtade med en Canon Eos modell som pajade. Jag vet inte ens om F90x är vädertätad. Hade jag haft en D200 och regnet kom så hade jag nog skyddat den i alla fall.

Har inte hamnat i allt för elakt väder med D200 ännu.
Däremot så har jag fotat i ösregn i flera dagar i sträck med min D100 och den klarade det fint.

Jag har med mig en diskhanduk som jag använder till att torka av kameran regelbundet.
Jag försöker ochså ha på mig en keps, som då fungerar som regnskydd.
Jag fotar ofta på havet i små båtar i hög sjö.
Har inte haft några som helst problem med varken D100 eller D200.
Och de har blivit rejält blöta några gånger...

Se bara till att den torkar under natten.
Sen är det så, ju längre tid utrustningen är blöt desto längre in hinner vattnet.

Inte för att jag är slarvig eller vårdslös med min utrusning men, sköter man kameran under tiden man är i dåligt väder och efter så har jag inte haft några bekymmer ännu med D200.

Se till/undvik att kameran inte flyttas från kallt till varmt då risk för kondens inne kan uppstå, låt kameran sakta återfå rumstemp, eller lägg inte kameran på varmaste platsen i bilen efter att du varit ute.

Låt kamerna avfuktas långsamt i torr handduk och/eller torka bort det värsta blötan som tidigare förslag.
Men undvik kanske att byta objektiv i värsta vädret.

Plasta in objektiv och kamera är ett knep men blir lite besvärigare att fota. Finns ioförsig regnskydd för dyra pengar också, men i en del fall är plastpåsar att föredra. Använde det en del på D70 när jag var i riktigt dåligt väder.

Plastpåsar funkar bra i dammiga miljöer som motorsport o.sv.

Har nu använt D200 ett tag och tagit ca 10000 bilder i blandat kallt/regningt dimmigt.

mvh
Bengan

Min gamla 601a användes i ösregn och storm några gånger. Utförsåkning innanför jackan med 80-200, det är i & för sig varmt men fuktigt. Upp med den i 5-30 minus och tillbaka in i jackan. Filmbyte under snöväder. 10 års användning och den funkar än i dag.
Men "vädertätning" det har den inte.

Det digitala är givetvis känsligare.

Hi folks

Jag har använt min D100 (ca 40000 bilder) under 3-4 år utan problem i alla väder. Har nog inte utsatt den för hällregn speciellt ofta men det har hänt.

Däremot har min D2X råkat ut för detta under en helg i Venedig. Det fullkommligt öste ner under tre av fyra dagar. Trots paraply och regnkepe så kunde jag hälla ur vatten ur ryggsäcken varje kväll. Vattnet samlades givetvis i botten av väskan pga tyngdlagen. Där låg inga känslig elektronik eller gluggar utan enbart filter och annat bråte. Väskan var helt genomsur överallt, Kamerorna och objektiven klarade sig fint trots att de var hela tiden blöta och fuktiga. Det var droppar överallt och front och baklinsen var helt fyllda med kondens, 70-200:an låg även under första dagen i en litenliten vattenpöl i väskan men den överlevde det oxå.

Jag bar D2:an med 17-55 (oftast) och fastsatt stativ över axeln. Själva kameran och gluggen var insvept i en plastpåse. Såg kanske lite lodisaktigt ut men det fungerade. Vid varje fotografering blev kameran och objektivet ordenligt blöta men som sagt det fungerade helt utan anmärkning hela tiden. Jag använde en hadduk i början för att torka av kameran och gluggen men gav upp efter en kort tid eftersom handuken blev snabbt våtare än vad kameran var,

Prylarna klarar alltså en del...

Jag var uppe i Nordnorge och fotograferade späckhuggare i November och använde följande som regnskydd:

Jag köpte en vattentät 5 liters packpåse med rullförslutning av märket "Sea to Summit" på Naturkompaniet. Jag klippte bort botten i påsen och tejpade fast påsen (den klippta ändan) med eltape runt motljusskyddet på min 70-200. Öppningen (den oklippta ändan) passar perfekt runt ett D200 hus och kan förslutas genom rullförslutningen. Det var inga problem att hantera fokusring och/eller zoomring trots att påsen satt på. Detta innebar att jag hade både kamera och optik väl skyddad med en både billig och smidig lösning samt mycket hållbar lösning. Vattentäta förvaringspåsar med rullförslutning finns i flera olika storlekar så det går att skydda olika typer av objektiv.

Tommy Hansen

Hade D200 och en 24/2.8 på axeln, i ösregn och ca 1+ grad i en ca 40 min. Kameran var absolut drypande när jag satte mig i bilen, och kameran svek inte för det.

Värsta jag utsatte min gamla D70 för var vid att plåta en gubbe vid smältugn för koppar. Den stendog av strålningen och hettan men vaknade till liv efter en halvtimma i normal temp.

Brukar i regel sköta grejorna nogrant men har jag köpt en kamera med packningar för sjuton papper borde den ju tåla ett och ett annat.

Det värsta är nog inre kondens vid temp.skiftningar.
Skaffa en försäkring också så sover man bättre.
/K

Damm?

Hej!
Jag läste nånstans att sensorn på D200 blir dammig????
Har man köpt en tätad kamera så har man, inte fan ska det komma damm i den då?
Och om det nu gör det hur går man åt det?

Fast det är väl bara elakt förtal från SONY entusiaster;-)

När ni talar om brusreducering, är det den funktionen som finns i kameran el vid efterbehandlingen?

Ang kvalité, jag kan inte mycket om DSLR men när jag fick en D200 i handen kändes det som att hålla i en Karachnikov. Älskar metall och gummipackningar.

MVH
/Björn

Re: Damm?

reso75 skrev:
Hej!

Fast det är väl bara elakt förtal från SONY entusiaster;-)

När ni talar om brusreducering, är det den funktionen som finns i kameran el vid efterbehandlingen?

Ang kvalité, jag kan inte mycket om DSLR men när jag fick en D200 i handen kändes det som att hålla i en Karachnikov. Älskar metall och gummipackningar.

MVH
/Björn

För att vara helt säker på att slippa damm på sensorn måste du använda ett vädertätat objektiv också, sen får du låta det sitta på, dvs aldrig byta.

Angående brusredusering så finns den funktionen i kameran om du kör Jpg, fotar du i rawformat så får du fixa det i efterbehandlingen, vilket förövrigt alltid ger bäst resultat.

/kent

Re: Damm?

reso75 skrev:
Det allra största problemet med damm på sensorn kommer av att dammkorn letar sig in när du byter objektiv. Alla DSLR har ett stort hål framtill, det är en del av konstruktionen vare sig de är vädertätade eller ej.

Sen är det klart att man kan minska risken genom att göra som Kent säger. Men då förlorar man lite av vitsen med en DSLR. Och helt säker kan du aldrig vara. (Så vitt jag vet finns inga hermetiskt tillslutna objektiv, så även på vädertätade objektiv finns en mikroskopisk chans att damm letar sig igenom.)

Fast nu börjar vi komma in på absurditeter. Är det någon DSLR ägare som faktiskt gör så i syfte att undvika damm?

Man blåser bort det med en bälg precis som på andra kameror.

Upptäckte ett dammkorn på sensorn under en plåtning i förrgår, surt att bälgen låg hemma för en gångs skull, men det blev två minuter extra Photoshop för att ta bort något som bara jag lade märke till och 15 sekunder extra när jag rengjorde kameran hemma.

Damm på sensorn är störande, men av många ett gravt överdrivet problem. Med ordentlig materielvård är det inget stort problem. De tekniska lösningarna för att minska problemet är inte heller utan nackdelar.

ANNONS
Götaplatsens Foto