Annons

D2X uppochner

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats G

Aktiv medlem
Har någon erfarenhet av att använda kameran uppochner?
Tänker mig plåta småkryp och då kan man vända mittstolpen på stativet, till följd att kameran kommer uppochned.
Fungerar spegel/slutare klanderfritt i detta läge? Kamera: Nikon D2X.
/ Mats G

Testa!
Jag har ytterst svårt att tänka mig att det skulle vara något problem.
/Johan

Nema problema, har aldrig märkt något konstigt, sitter ju fjädrar i kameran.
Har ett litet skruva-fast-stativ som jag använder flitigt.
Då kan kameran hamna upp och ned när jag vill komma åt på låg höjd.
Stolsben på pinnstolar är ypperliga till sånt förresten...

Om du fotograferar med kameran upp och ner kommer dina bilder bli upp och ner. Detta fenomen är helt normalt och går att rätta till med dom flesta bildbehandlingsprogrammen, inte ens om du kör Linux eller OS/X är detta ett problem.

/Karl

Vända bilden

Om du fotograferar med kameran upp och ner kommer dina bilder bli upp och ner. Detta fenomen är helt normalt och går att rätta till med dom flesta bildbehandlingsprogrammen, inte ens om du kör Linux eller OS/X är detta ett problem.

/Karl

Vända bilden är inget problem, inte om man jämför med att stå på huvudet när man tar den :)
/ Mats G

Vända bilden är inget problem, inte om man jämför med att stå på huvudet när man tar den :)
/ Mats G

Att det kan vara ett problem förstår jag, speciellt för D2X fotografer som är vana vid att ha grepp över allt på sin kamera. Finns det extra batterigrepp till D2X för att täcka dom två sista sidorna? :)

Lycka till med småkrypen, vi ser fram emot att se resultatet här senare.
Karl

Har inte NASA (haft) ett gäng D2X(s)? Borde i så fall gå att plåta i såväl tyngdlöshet som andra, något udda, positioner...
/A.

Har inte NASA (haft) ett gäng D2X(s)? Borde i så fall gå att plåta i såväl tyngdlöshet som andra, något udda, positioner...
/A.

Jag tror att den kamera som förlitar sig på tyngdkraften får svårt att fotografera med 1/8000sek eller mer än en bild varannan sekund.

/Karl

Jag fotar iblen på det sättet du beskriver men då har jag ett vridbart stativfäste på objektivet, då får jag rättvänd kamera. Vilket objektiv har du? /FW

Fästet på objektivet

Jag fotar iblen på det sättet du beskriver men då har jag ett vridbart stativfäste på objektivet, då får jag rättvänd kamera. Vilket objektiv har du? /FW

Jo, då slipper man ju "stå på huvudet" :)
Men då är väl oftast objektivet ett tele.
Jag ämnar krypa omkring men mitt gamla Micro Nikkor 3,5 55 mm non ai (för övrigt ett av de bästa objektiv som gjorts, detta är konverterat).
/ Mats G

Har någon erfarenhet av att använda kameran uppochner?
Tänker mig plåta småkryp och då kan man vända mittstolpen på stativet, till följd att kameran kommer uppochned.
Fungerar spegel/slutare klanderfritt i detta läge? Kamera: Nikon D2X.
/ Mats G

Photax har ett multvinkelhuvud vilket gör att Du kan använda kameran rättvänd även om pelaren pekar åt fel håll. http://www.photax.se/ Köpte ett sådant för en tid sedan.

ANNONS
Götaplatsens Foto