Advertisement

Annons

D30/60 Start-up tid?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
henab skrev:
Min D30 har jag i alla fall på så länge jag använder den. Den vaknar upp rätt snabbt från sovläget.
Det här är intressant info tycker jag. Kan någon vänlig själ fylla på med lite mer om detta?
Drar den något alls i viloläget?
Kan den vara i viloläge flera dagar utan att tömma batteriet?
Hur snabbt startar den från viloläget?
etc.etc...

Jag har nästan alltid min D60 i viloläge. När jag tar upp den för att fota något trycker jag ner avtryckaren innan jag lyfter upp kameran till ögonhöjd eller tar bort linsskyddet. Jag skulle tro att startuptiden ligger på runt 1-2 sek, men kameran är alltid redo innan jag är det. :). Jag har kameran i viloläge i flera dagar ibland, och jag har inte märkt att den drar någon ström för det.

Det låter fint. Ett par sekunders starttid är nästan aldrig problem. Som du säger tar det oftast några sekunder innan man är beredd själv...

Min analoga kan jag använda närsomhelst! Blir jobbigt annars om man har flera hus vid sportfoto och mans kall vänta för att kunna ta en bild!

Om man fotar t ex ett idrottsevenemang kan man ställa in kameran så att den inte stänger av sig själv, då är den alltid redo. Min är inställd på automatisk avstängning efter 2 minuter, men det finns flera inställningar. Den drar inte mycket ström när den är på heller.

Är man riktigt kräsen vad gäller kameraprestanda köper man knappast en D30/D60/D100 ändå. D60:ans autofokus är inte så snabb att jag skulle vilja fotografera någon action-sport av något slag. Möjligen ett snigel-race. :)

Eftersom jag aldrig ägt något snabbare än den allra,allra första EOS:en som kom (650) har jag lite svårt att förstå att den kan vara så otroligt mycket snabbare, särsilt med USM-objektiv.
OK för att det skulle kunna vara lite känsligare och ha korssensor (eller flera) men ändå. Är D60 lika snabb som den blir jag helnöjd.
Har någon sedd en hemsida med uppmätta värden på detta med olika märken/modeller?

bugkiller skrev:

Är man riktigt kräsen vad gäller kameraprestanda köper man knappast en D30/D60/D100 ändå. D60:ans autofokus är inte så snabb att jag skulle vilja fotografera någon action-sport av något slag. Möjligen ett snigel-race. :)

Jag fotar både flygande fåglar, fladdermöss och insekter med D30. Det är action om något. Jag använder dock inte AF utan VHF (vänsterhandsfokusering)...). Så visst går det att använda D30/D60 till actionfotografering.

Hej

Det är lite skillnad i AF fokushastighet beroende på (enligt vad jag sett)

Låster man så att alltid mittre focuspunkten gäller går det fortare

Objektivet. Mitt 35-350L är snabbare än mitt 100-400L IS och dessa två är snabbare än Sigma 24-70/2.8

Man kan använda AI servoläge som klarar av att prediktera rörliga förmål som kommer mot dig, men det har jag aldrig provat, har liksom inte längtan att bli överkörd.....

Har fotat flygande fåglar utan problem med AF:en alls, det har funkat bra i dåligt väder i Tysslingen osv.

Har fotat bilar på Gälleråsens motorbana vid flertalet tilfällen, inga problem med focusen..

Ang uppstart efter timeouten. Använder 8 minuter. Man kan förnya genom att halvägs trycka ner "avtryckaren" om man vill vara alert.

Det tar nån sekund att väcka den till liv, dvs en evighet om MOTIVET dyker upp!

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto