Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300, D3 (motsvarande canons 5d)

Produkter
(logga in för att koppla)
Omar skrev:
Hej

På 80 talet körde jag med Nikon ((Bla Nikon F4) så jag kollade inte priser då . I början av år 2000 bytte jag till Canon, och det var lite lättare att jämföra priser då ( de var mer lika), tex på semiproffshusen kostade EOS 3 10995kr och Nikon F100 15689kr på Hegethorns år 2004. Proffshusen, EOS 1v kostade ca 19790-21990kr (med eller utan vertikalgrepp) och Nikon F5 var dyrare, troligtvis ca 25.000kr.

Mvh

Omar

Avd OT-kuriosa: år 1999 betalade jag 11 000 för en Olympus C-2000... En 2-megapix kompaktkamera...

Leo S skrev:
Avd OT-kuriosa: år 1999 betalade jag 11 000 för en Olympus C-2000... En 2-megapix kompaktkamera...

Haha! Det var väl ingenting! Hösten 1999 betalade jag 54.000:- för en Nikon 1D dslr på 2,7 mp. Laddare och batter fick köpas separat!

Om vi lämnar avdelningen OT-kuriosa anser jag det bevisat att Nikon verkligen behöver en motsvarighet till 5D. Annars hade inte så många deltagit i tråden.

5D har blivit något av en referenskamera vars egenskaper är hög upplösning, FF-sensor, lågt brus och ett relativt billgt pris. Den känns inte omodern direkt heller.

Tror det är ett måste för Nikon att få fram en kamera med liknande egenskaper snart i prisläget 20.000:-. Betänk att upplösningsmässigt kommer inte ens D3 att klå 5D.

Mvh/Lennart

ANNONS
Götaplatsens Foto