Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300 Färgskiftning i mitten på bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxieboy

Aktiv medlem
Jag har fått ett stort problem med min D300 som jag inte kommer till rätta med. Det blir en ganska stor blå eller lilafärgad fläck mitt i bild om jag fotar någon med svart eller mörkblå kläder på.

Se testbilder i råformat på:
www.pix4chicks.se/Testbilder/_DSC6253.NEF
www.pix4chicks.se/Testbilder/_DSC6473.NEF
www.pix4chicks.se/Testbilder/_DSC7377.NEF

Alla bilder tagna inom en vecka och under i stort sett samma ljusförhållanden. Är det någon annan som upplever det samma eller har fått det åtgärdat. Min kamera har idag ca 18000 bilder på sitt samvete. Bilderna är tagna med Nikkor 50mm/1,8

Andra kläder med annorlunda färg ger inga missfärgningar i mitten av bilden. Är det jag som gör fel kanske?

Hej Max.

Du måste ladda upp jpeg-filer om bilderna ska kunna visas på internet.

Vad har du för optik? Kanske är optiken gammal och ytbehandlingen av frontlinsen delvis har putsats bort? Kanske har ytbehandlingen blivit bortskavd vid något tillfälle i mitten av frontlinsen?

Glöm det, Sigge har angagligen rätt.

Men varför har du isåfall fotat på så liten bländare? Allt över bl. 8 ger bara sämre skärpa och uppenbarligen även missfärgningar på bilden. Obs, gäller bara digitalt.

Här kommer bilderna i JPG
Se testbilder i råformat på:
www.pix4chicks.se/Testbilder/_DSC6253.JPG
www.pix4chicks.se/Testbilder/_DSC6473.JPG
www.pix4chicks.se/Testbilder/_DSC7377.JPG

Ni får rotera själv efter behag men blåfläcken är det viktiga.

Objektivet är ett år gammalt Nikon AF50mm/1,8 D bländare 9 till 14
KAnske det som är problemet! Kombinationen: Objektiv, bländare, svarta kläder, för mycket ljus från blixtarna?

Läs länken som Sigge skrev, den innehåller all info om detta fenom. Samt hur nikon förklarat det!

ANNONS
Götaplatsens Foto