Annons

D300 Ska jag stänga av brusreducering?

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Hej
Jo det är så att jag undrar; eftersom bildkontrollerna och aktiv d-lightning inte påverar själva RAW-filen utan "läggs på" i efterhand i Capture NX. - Är det samma med brucerduceringen i kameran?

Dvs fungerar själv brucerduceringen bara om jag kör på jpeg och är onödigt så jag kan stänga av den om jag kör RAW? Eftersom jag ändå vrider på brusreduceringen i Camera Raw när jag använder filen sedan.

Om du tar en bild i både jpg och RAW och jämför dem? Får du inte själv svaret på din fråga då?

Brusreducering vid långa exponeringstider kan du inte fixa i efterhand då den tar en extra bild och drar ifrån bruset vid exponeringstillfället. Detta görs ju bara för långa exponeringstider och påverkar inget vid korta tider så jag har min alltid på. Brusreducering vid höga ISO kan du sätta till vad du vill när du framkallar din råbild, så den kan du ju stänga av i kameran om du vill (det spelar ju ingen egentlig roll vad den står på mer än att tala om för View NX eller Capture NX att brusreducera så mycket som du har valt om du inte väljer något nytt när du framkallar bilden förstås).

Brusreducering vid höga ISO kan du sätta till vad du vill när du framkallar din råbild, så den kan du ju stänga av i kameran om du vill (det spelar ju ingen egentlig roll vad den står på mer än att tala om för View NX eller Capture NX att brusreducera så mycket som du har valt om du inte väljer något nytt när du framkallar bilden förstås).

Tack det var precis detta jag ville veta!

Om du tar en bild i både jpg och RAW och jämför dem? Får du inte själv svaret på din fråga då?

Inte direkt. Jag var ju osäker på hur det fungerade. Dvs om Brusreduceringen i kameran arbetade för sig och Camera Raw för sig.

Jag trodde att kamerans brusreducering skapade en RAWfil som var brusbehandlad från början och att jag lade på "extra" brusreducering i Camera Raw sedan"

Hej
Jo det är så att jag undrar; eftersom bildkontrollerna och aktiv d-lightning inte påverar själva RAW-filen utan "läggs på" i efterhand i Capture NX. - Är det samma med brucerduceringen i kameran?

Dvs fungerar själv brucerduceringen bara om jag kör på jpeg och är onödigt så jag kan stänga av den om jag kör RAW? Eftersom jag ändå vrider på brusreduceringen i Camera Raw när jag använder filen sedan.

Aktiv d-lightning påverkar så vitt jag vet RAW-filen.

/Karl

ANNONS
Götaplatsens Foto