Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3000,slutarljud.

Produkter
(logga in för att koppla)

galaxer

Medlem
Hej,jag undrar om de går att få bort slutarljudet på kameran,någon påstod de men jag kan inte hitta detta någonstans,tacksam för svar på detta :)
Mvh Helene Nilsson.

Nej, slutarljudet i den typen av kameror kommer från en riktig slutare, och inte en högtalare som i vissa kompaktkameror eller mobilkameror - det går alltså inte att stänga av.

Det är nog tyst läge du tänker på, jag vet inte om D3000 har det, finns på tex D5000 och andra Nikons, det gör att spegeln går tystare.

Nej, slutarljudet i den typen av kameror kommer från en riktig slutare, och inte en högtalare som i vissa kompaktkameror eller mobilkameror - det går alltså inte att stänga av.

Nja, det finns ett Quiet mode som faktiskt är tystare än vanligt.

I andra kameror typ D4, som också har en slutare, finns dessutom ett Silent mode som är helt tyst.

Ja det är nog tyst läge ,men kan inte hitta de på min ,har kollat överallt ,så de kanske inte går på min kamera :)
Helene.

Nja, det finns ett Quiet mode som faktiskt är tystare än vanligt.

I andra kameror typ D4, som också har en slutare, finns dessutom ett Silent mode som är helt tyst.

Poängen är att slutaren låter i systemkameror, och inte är ett inspelat ljud som i en del kompaktkameror. Helt tyst blir det aldrig, och i instegskameror har man i allmänhet inget "tyst" läge.

Poängen är att slutaren låter i systemkameror, och inte är ett inspelat ljud som i en del kompaktkameror. Helt tyst blir det aldrig, och i instegskameror har man i allmänhet inget "tyst" läge.

Jag är fullt medveten om fejkljudet i äldre kameror och jag tror inte TS efterfrågade en typ volyminstälning på högtalaren. D4 har definitivt mekanisk slutare, spegel samt bländare och det går trots det att ta bilder helt ljudlöst så det räcker inte med att kolla om kameran har spegel (eller slutare+bländare) för att avgöra om det kan bli tyst/ljudlöst.

D3000 har så vitt jag vet ett tystare läge "Quiet" som är ljuddämpat men inte helt tyst "Silent" men det har nog TS förstått nu.

Hej,jag undrar om de går att få bort slutarljudet på kameran,någon påstod de men jag kan inte hitta detta någonstans,tacksam för svar på detta :)
Mvh Helene Nilsson.

Nej, inte om du vill ta bilder.
D3000 har inget "tyst läge" som t ex D7000, även om läget ändå inte är helt tyst... Ett mer uppdelat ljud bara. Tämligen värdelös funktion.

Jag är fullt medveten om fejkljudet i äldre kameror och jag tror inte TS efterfrågade en typ volyminstälning på högtalaren. D4 har definitivt mekanisk slutare, spegel samt bländare och det går trots det att ta bilder helt ljudlöst så det räcker inte med att kolla om kameran har spegel (eller slutare+bländare) för att avgöra om det kan bli tyst/ljudlöst.

D3000 har så vitt jag vet ett tystare läge "Quiet" som är ljuddämpat men inte helt tyst "Silent" men det har nog TS förstått nu.

Jag tolkade frågan som att TS var van vid den kompaktkamera där detta går att stänga av, och inte något som har med systemkameror att göra.. Om jag hade fel så var det väl så, och det finns ingen anledning att göra detta till en diskussion.

Svaret är alltså att det inte går att stänga av eller minska slutarljudet i en D3000 om du bortser från vårt tjafs :)

Svaret är alltså att det inte går att stänga av eller minska slutarljudet i en D3000 om du bortser från vårt tjafs :)

Jo, det går att minska med Quiet mode men det blir inte tyst, bara tystare.

Med "slutarljudet" underförstås det som normalt hörs vid avtrycket, dvs slutaren, spegeln och bländarens rörelseljud.

Pipet som markerar att motivet är i focus borde väg gå att stänga av. Det stör väl mer än själva slutarljudet.

En liten anekdot om jag tillåts: Vid ett tillfälle smög jag upp kameran i ett officiellt sammanhang. Slutaren lät. kvinnan som satt framför mig vände sig om och viskade: "Vilket gott ljud, det var länge sedan" Kompakterna gjorde nästan slutarljudet utrotningshotat, men nu är systemkamerorna tillbaka.

ANNONS
Götaplatsens Foto