Annons

D300s exponerar inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadid

Aktiv medlem
Hej.
Är på resa och kameran har börjat jävlas med mig.
Autofocusen fungerar och markerar i sökaren med en prick att den hittat rätt, men det går inte att trycka av.

Väljer jag Manuell funkar det.

Vrider på objektivet fungerar det. Felet uppstår ibland och ibland inte. När Avtryckaren trycks ner står det r17 nere th i sökaren.

Vad är detta och vad gör jag åt det?

/David

Hej.
Är på resa och kameran har börjat jävlas med mig.
Autofocusen fungerar och markerar i sökaren med en prick att den hittat rätt, men det går inte att trycka av.

Väljer jag Manuell funkar det.

Vrider på objektivet fungerar det. Felet uppstår ibland och ibland inte. När Avtryckaren trycks ner står det r17 nere th i sökaren.

Vad är detta och vad gör jag åt det?

/David

Detta är ett relativt vanligt problem som många stöter på. Ta av och rengör objektivets kontakter. Om problemet kvarstår lämna in till Nikon.

r17 indikerar hur många bilder du kan ta innan minnesbufferten fylls. Läs i manualen under Serietagningsläge.

Titta igenom de olika alternativen för autofokusen. Om du har kameran inställd på AF-S och har skärpeprioritet, kan kameran bli extra kinkig och inte vilja ta bilder vid minsta olägenhet.

Jag har haft exakt samma problem ett fåtal gånger med min D300s faktiskt!

Jag har inte kommit på någon lösning annat än att hittills har den börjat fungera efter en liten stund igen.

ANNONS
Götaplatsens Foto