Annons

Nikon+objektiv problem med bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

ThrashStar

Medlem
Hoppas någon har någon idé vad detta problem kan vara.
Har en Nikon D700 och plåtar just nu med ett 24-70 2,8. Den senaste tiden så har kameran betett sig väldigt märkligt och något som jag aldrig varit med om innan. När jag fotograferar så rätt så hoppar bländaren ner till 1,8, och samtidigt som detta händer fungerar inte autofokusen och jag ser bara 1 fokuspunkt genom sökaren. Tar jag en bild i detta läge så blir den nästan helt svart. Någon sekund senare kan bländaren hoppa tillbaka till det f-stoppet jag valt, te.x 2,8.. Och allt fungerar som vanligt igen.
Brukar kunna lösa det med att skruva bort objektivet och sätta tillbaka det när detta sker, och då fungerar det ett litet tag igen tills samma problem uppstår.

Är ute på en jorden runt resa under 6 månader och väldigt tråkigt när sådant här sker i början på resan. Vad tror ni felet kan vara? Är det gluggen eller huset som spökar tror ni? Nån som haft samma problem?

Ser fram emot svar :)
 

Johansson1956

Aktiv medlem
Hmmmm

Händer detta bara med ditt 24-70 eller mad andra objektiv också? Kolla kontakterna på objektiv och kamera. Eventuelltvrengör med sprit på tops. Om du är o varmt o fuktigt klimat kan du får smuts eller oxid som stör elektroniken

L
 

ThrashStar

Medlem
Händer detta bara med ditt 24-70 eller mad andra objektiv också? Kolla kontakterna på objektiv och kamera. Eventuelltvrengör med sprit på tops. Om du är o varmt o fuktigt klimat kan du får smuts eller oxid som stör elektroniken

L

Har inte provat med 70-200an ännu. Så vet inte riktigt det. Ska kolla upp det imorgon!
För några veckor sedan upptäckte jag att det gick lite trögt när man zoomade. Detta var efter några timmars plåtande nere på en sandstrand. Så kunde mycket väl kommit in nå sand/smuts dylikt som kanske stör på något vis. Du vet inte hur man får bort sånt? Ska testa rengöra kontakterna så får vi se!
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag utgår ifrån att du kört en "vaktmästarreset" , dvs ta ur batteriet och testa igen.
Min D71:a bete'r sig också märkligt ibland , men en reset brukar lösa problemet.
 
ANNONS