Annons

D300s motiv rörelse

Produkter
(logga in för att koppla)

Totto15

Aktiv medlem
D300s motiv i rörelse

Jag läste en jämförelse mellan D300s och nya D7000.

Där stod "Nio av fokuspunkterna i D7000 är av korstyp. De ska vara säkrare i svagt ljus, men under testet har autofokusen hela tiden känts säker. Det går att välja att använda en punkt i taget eller välja en större yta med 9, 21 eller 39 fokuspunkter. Den främsta anledningen att använda fler punkter är att kunna fånga rörliga motiv som är svåra att träffa med en autofokuspunkt. Kameran kan inte följa motiv som rör sig över bildytan på samma sätt som exempelvis D300s utan man får göra det manuellt."

Jag har en D300s och kan just känna att det är svårt att sätta fokus rätt på motiv i rörelse. Vilka autofokuspunkter och inställningar bör man använda. Tex en fotbollsmatch ute bra ljusförhållanden. Fotar med 70-300 4,5-5,6.

Senast ändrad:
AF-C antagligen? Vet inte varför D7000 inte skulle kunna det, vilket den kan, den har af-c i 3d och utan, i 9,21 och 51 punkter.

Jag brukar

välja fokuspunkt i det stället där jag vill ha motivet.
Alltså bara ha en fokuspunkt, sen följer jag motivet med den punkten och följande fokus. Trycker av när läget är rätt.
//Henrik

välja fokuspunkt i det stället där jag vill ha motivet.
Alltså bara ha en fokuspunkt, sen följer jag motivet med den punkten och följande fokus. Trycker av när läget är rätt.
//Henrik

Jag har i de flesta fall just fotat med att ställa fokusväljaren till en fokuspunkt samt AF-C. Så där nöjd. Tänkte efter att läst jämförelsen mellan D300S och D7000 om det fanns något visst mode/inställning för rörliga motiv?

Vet inte riktigt hur det är på en Nikon, men mer avancerade Canon tillåter i alla fall ungefär femtioelva ytterligare inställningar för hur följande AF (AI Servo AF på en Canon) ska uppträda.

När NIkon F6 & D1 eller var det D2 släpptes intervjuades en tjänsteman från Nikon.
Då släpptes också en ny version av F5ans ljusmätare med 1023 punkter där var 3dje var RGB.

Det diskuterades att Nikon patenterat en lösning där man kan sätta skärpan på det rörliga motivet och sedan låta kameran följa det motivet med AF trots att inte kameran rörs.
Tex en röd bil på en racerbana.
Trots patentet så fanns det inte i några produkter pga att datorkraften som behövdes inte gick att trycka in i en kamera.
Det kanske syftar till att datorkraften nu finns i kameran?

Det är AF-C 3D-följning de pratar om när de säger att D300s följer ett motiv som rör sig utan att kameran rör sig.

Man sätter inställning A3 dynamiska AF-område till 51 punkts 3D-följning, sedan ser man bara en punkt i sökaren. När man fokuserar på ett motiv kommer den markerade fokuspunkten att synas i sökaren och den punkten kommer att följa motivet i 3D när det rör sig. Enligt min erfarenhet fungerar det inte mer än OK för det mesta. Det krävs att motivet är väldigt annorlunda än bakgrunden, annars blir det lät att fokus växlar över från motivet till något i bakgrunden och stannar där, sedan får man fokusera om på motivet igen och hoppas att fokus håller sig kvar.

Det fungerar genom att det identifierar färger och kontrast och på så sätt skiljer det ut motivet från bakgrunden. Med den nya mer högupplösta AF-sensorn i D7000 kanske det fungerar bättre.

Sport med D300? Lite av min hemmaplan :)

Generellt sätt så blir kameran långsammare desto fler punkter och finesser du använder. En punkt är snabbast men svårast att hela tiden hålla rätt om det börjar gå fort. 51/3D är klart långsammast. Så pass långsam att finessens värde kan diskuteras när det gäller sport. Schack kanske fungerar :)

Skämt å sido så kanske 51/3D fungerar med tex fotboll om du fotograferar från sidolinjen och tar översiktsbilder.

AF-C är givet om motivet rör på sig. Oftast använder jag 9 punkter som är en tillräckligt bra kompromiss. Snabb och exakt samtidigt som de 9 punkterna tillåter lite offset om man missar lite..

Det finns ytterligare en viktig inställning som ofta glöms bort. Minns inte vad den heter men inställningen tillåter dig att justera tiden för omfokusering när något objekt kommer in i mellan dig och ditt motiv. Tex på en fotbollsmatch när en spelare springer in i mellan. Denna tidsfördröjning går att ställa om. Är tiden för kort eller avstängd så ställer kameran om fokus direkt och är den för lång så kan kameran kännas seg när du byter motiv i djupled. Den har ingen funktion om du följer en och samma spelare som springer i djupled men stor påverkan när avståndet i djupled ändras hastigt.

Det är AF-C 3D-följning de pratar om när de säger att D300s följer ett motiv som rör sig utan att kameran rör sig.

Man sätter inställning A3 dynamiska AF-område till 51 punkts 3D-följning, sedan ser man bara en punkt i sökaren. När man fokuserar på ett motiv kommer den markerade fokuspunkten att synas i sökaren och den punkten kommer att följa motivet i 3D när det rör sig. Enligt min erfarenhet fungerar det inte mer än OK för det mesta. Det krävs att motivet är väldigt annorlunda än bakgrunden, annars blir det lät att fokus växlar över från motivet till något i bakgrunden och stannar där, sedan får man fokusera om på motivet igen och hoppas att fokus håller sig kvar.

Det fungerar genom att det identifierar färger och kontrast och på så sätt skiljer det ut motivet från bakgrunden. Med den nya mer högupplösta AF-sensorn i D7000 kanske det fungerar bättre.

Men är det inte så att just den funktionen saknas i D7000?
Hoppas jag har fel...

ANNONS