Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3100 - avtryckaren låser sig

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie_1

Aktiv medlem
Det går inte att trycka på knappen. Avtryckaren på min nikon 3100 låser sig ibland. Om jag t ex riktar kameran uppåt mot himlen eller mot solen så låser den sig. mvh/marie

Det går inte att trycka på knappen. Avtryckaren på min nikon 3100 låser sig ibland. Om jag t ex riktar kameran uppåt mot himlen eller mot solen så låser den sig. mvh/marie

Beror troligen på att kameran inte kan fokusera (mot t ex en jämnblå himmel). Kameran är inställd så att den måste hitta rätt fokus innan det går att exponera. Går nog att ändra någonstans i menyerna, men avråder dig att göra det. Kolla i instruktionsboken.

är inställd så att den måste hitta rätt fokus innan det går att exponera. Går nog att ändra någonstans i menyerna, men avråder dig att göra det. Kolla i instruktionsboken.

Nu har jag inte så bra koll på Nikonkameror, men om man byter från enbildsfokus till följande fokus kan man väl ta en bild även om af inte lyckats låsa på något i motivet?

Nu har jag inte så bra koll på Nikonkameror, men om man byter från enbildsfokus till följande fokus kan man väl ta en bild även om af inte lyckats låsa på något i motivet?
Har själv en D7000 och på den kan man välja AF-prioritet eller slutarprioritet både för AF-S och AF-C. Default är AF-prioritet vid AF-S , dvs focus måste sitta innan exponering kan ske. För AF-C (fökljande focus) är slutarprioritet default, dvs exponering kan ske utan att fokus sitter. Ganska logiskt att ha det inställt så.

Precis som andra sagt så är det precis i sin ordning, och beteendet beskrivs tydligt i instruktionsboken.

Däremot kan man INTE ändra detta beteende på D3100, vilket man kan på de "större husen". Alltså får du antingen välja AF-C eller fokusera manuellt om du vill göra detta.

manual

Tack för era svar....Det finns inte mycket att läsa i manualen. Jag ska försöka experimentera enligt era svar. mvh/marie

Jaså?

http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/kie88335f7869dfuejdl=-cww2/D3100_EN.pdf

(Sid 55)

Jag lovar att den svenska (som dock inte kan laddas ner utan tillgång till ett serienummer) är precis lika omfattande.

Jag hade en annan manual som är mindre omfattande. Bara 70 sidor.......
Jag har nu laddat manualen på svenska och ska läsa på.......
Jag ska även anmäla mig till Nikon kursen.
Jag hade missat allt detta!
verkligen stor tack för tipset! mvh/marie

ANNONS
Götaplatsens Foto