Annons

D3s vs D3 vs D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Vilka skillnader i bildkvalitetshänseende finns mellan Nikons senaste FX-DSLR och den tidigare modellen samt D300.

Först lite test av vitbalans och exponering i olika scener. Första scenen är ett ganska knepigt blandljusmotiv med dagsljus, glödlampsljus och levande ljus.

Kamerorna väljer olika sätt att exponera denna scen, tagen på ISO 400, och med AWB:

D300 väljer 1/30s på f2.8, D3 väljer 1/40 s och D3s 1/80 s.
 

Bilagor

  • _3001622.WB.EXP.1.jpg
    _3001622.WB.EXP.1.jpg
    46.3 KB · Visningar: 1,907
  • _ND35797.WB.EXP.1.jpg
    _ND35797.WB.EXP.1.jpg
    43 KB · Visningar: 1,899
  • _D3S3219.WB.EXP.1.jpg
    _D3S3219.WB.EXP.1.jpg
    42 KB · Visningar: 1,899
I glödlampsljus med blixt SB-900 riktad i taket, TTL BL FP, 3330K, ISO 800, f2.8: D300 (1) ger 1/20s. D3 (2) 1/10 s och D3s (3) 1/13 s. Lite motsägelsefullt jämfört med tidigare scen. Ringa skillnader syns i färg och vitbalans i denna samlade översiktsbild.
 

Bilagor

  • D300.D3.D3s.WB.Exp.2jpg.jpg
    D300.D3.D3s.WB.Exp.2jpg.jpg
    46.3 KB · Visningar: 1,886
Blandljus igen med glödlampa direkt framför den svarta katten och dagljus från fönster ca 1 m åt höger. AWB, ISO 800, f2.8. D300 ger 1/13 s, D3 1/13 s och D3s 1/15 s. D300 ger en kallare färgtemperatur medan D3 och D3s ligger nära varandra.
 

Bilagor

  • _3001619.AWB.EXP.3.jpg
    _3001619.AWB.EXP.3.jpg
    44.4 KB · Visningar: 1,862
  • _ND35795.AWB.EXP.3.jpg
    _ND35795.AWB.EXP.3.jpg
    41.2 KB · Visningar: 1,844
  • _D3S3215.AWB.EXP.3.jpg
    _D3S3215.AWB.EXP.3.jpg
    42.7 KB · Visningar: 1,866
Senast ändrad:
Intressant! Vore intressant att se en brusjämförelse dom emellan. D3s skulle ju dock vara lite sämre än D3/D700 på iso över 1600.
 
Jag åter kommer med jämförelser av färger, DR, brus och skärpa på olika ISO-tal.


d3s har enligt en källa jag talade med på nyårsafton ca 90-100000e i full well capacity jämfört med gamla d3 som har 60-65000.
Skilnaderna bör därför ses främst efter 3200iso och uppåt enligt samma källa , dvs att nya d3s har bättre högisoegenskaper än någon annan kamera idag. Vad 1dmk4 har för FWC finns det inga uppgifter om än så länge
Så låt oss då helst se bilder tagna från 3200iso 6400iso 12800iso osv om du jämför gamla d3 och nya d3s.
tala gärna om vilken rawkonverterare du använder och själv vill jag gärna ta del av rawfilerna.

god fortsättning
 
d3s har enligt en källa jag talade med på nyårsafton ca 90-100000e i full well capacity jämfört med gamla d3 som har 60-65000.
Skilnaderna bör därför ses främst efter 3200iso och uppåt enligt samma källa , dvs att nya d3s har bättre högisoegenskaper än någon annan kamera idag. Vad 1dmk4 har för FWC finns det inga uppgifter om än så länge
Så låt oss då helst se bilder tagna från 3200iso 6400iso 12800iso osv om du jämför gamla d3 och nya d3s.
tala gärna om vilken rawkonverterare du använder och själv vill jag gärna ta del av rawfilerna.

god fortsättning

Ja, dina iaktagelser stämmer men först lite tankar om bla färg.

Allra först så kan vi nog delvis glömma jämförelserna beträffande AWB då ju D3 fått en ny firmware som sägs ge bättre vitbalans.

Jag har jämfört dessa tre kameror och framför allt D3s mot D3.

1) Exponeringen har verkat vara något snålare i D3s men det är väldigt svårt att verifiera och replikera konstant. Vid kontrollerade tester med endast gråskala (medelgrått, vitt och svart) i motivet ger alla tre kamerorna samma exponering. I verkliga livet kan den faktiska exponeringen givetvis påverkas av små skillnader i scenen samt vitbalans och AF (AF-läge och AF-punkt). Även använt objektiv och dess reella ljusstyrka ger utslag. Min upptäckt är att 24-70/2.8 inte verkar hålla f2.8 på 70 mm då det läget kräver längre slutartid vid samma utsnitt och motiv jämfört med 70 mm på 70-200/2.8 VRII.

2) I färghänseende har jag testat om och om igen med olika motiv med något motsägelsefulla resultat. Min upplevelse har varit att D3s ger tre iakttagbara om än så små skillnader i färgrendering i förhållande till D3:

a) något lägre färgmättnad,

b) något kallare (mer blå) gröna färger,

c) något varmare (mer gula) röda färger.

Min tvekan ligger i om det trots allt är ett resultat av skillnader i vitbalans eller hur rawkonverteraren behandlar filerna. Men i de flesta fall, trots ihärdig färgkorrigering, får jag de små skillnader jag här redovisar. Skillnaderna är säkert i de flesta fall av underordnad betydelse.

Utsnitt från bilder där manuell eller samma fasta vitbalans i Kelvin använts. Rawkonverting i Raw Therapee och färgkorrigering med svart-, grå- och vitpunkt i Photoshop.
 

Bilagor

  • Färger.crop.jpg
    Färger.crop.jpg
    58.8 KB · Visningar: 1,283
  • Rött.crop1.jpg
    Rött.crop1.jpg
    54.5 KB · Visningar: 1,287
  • Rött&Grönt2.jpg
    Rött&Grönt2.jpg
    62.3 KB · Visningar: 1,288
  • _ND35870.Färg.Rött-Grönt.jpg
    _ND35870.Färg.Rött-Grönt.jpg
    67.6 KB · Visningar: 1,294
  • Grönt.crop2ijpg.jpg
    Grönt.crop2ijpg.jpg
    4.4 KB · Visningar: 1,285
Senast ändrad:
Måste ändå säga att D300, som har ett par år på nacken och låg då i 16000kr-klassen, klarar sig riktigt bra i jämnförelse med en för 30000kr-klassen.

Hade D300 varit fullformat hade jag behållt den hur länge som helst, för det är det enda jag saknar förnärvarande.
 
Brus och skuggdetaljer ISO 1600

På ISO 1600 i ljuset av ett värmeljus blir skillnaderna ännu tydligare.

Urprunglig scen:

http://farm5.static.flickr.com/4010/4306802710_e4869bf95d_o.jpg

Utsnitt efter lyft (D300 till vänster, D3 i mitten och D3s till höger):

http://farm5.static.flickr.com/4009/4306783448_81674cb93d_o.jpg

Efter NR:

http://farm3.static.flickr.com/2709/4306788340_132a366f64_o.jpg

Efter skärpning:

http://farm3.static.flickr.com/2717/4306051663_4c187f2681_o.jpg

Skärpeplanet ligger lite längre fram på D3s men det syns tydligt hur ren D3s är och hur väl dess filer tål skärpning. Filen från D300 faller sönder men på håll kan ögat luras att tro att luminansbruset medför högre skärpa i bilden.
 
Måste ändå säga att D300, som har ett par år på nacken och låg då i 16000kr-klassen, klarar sig riktigt bra i jämnförelse med en för 30000kr-klassen.

Hade D300 varit fullformat hade jag behållt den hur länge som helst, för det är det enda jag saknar förnärvarande.

D300 ger bra resultat så länge man inte behöver lyfta skuggorna och kan exponera optimalt. Dock kommer man aldrig ifrån att luminansbruset är mer påfallande redan från ISO 800 jämfört med FX-kamerorna. Slarvig, allmän skärpning förstärker det resultatet.
 
Brus i mer normala ljusförhållanden

Under lite bättre ljusförhållanden (jämnare belyst med glödlampsljus och mindre kontraster) ses inga skillnader vid ISO 800 men de kan ses vid ISO 6400. D300 till vänster, D3 i mitten och D3s till höger.

ISO 800:

http://farm3.static.flickr.com/2698/4306111807_64317d50bd_o.jpg

ISO 6400:

http://farm3.static.flickr.com/2786/4306122479_ec563a15d2_o.jpg

ISO 6400 på D300 vs D3 och D3s på ISO 12800:

http://farm3.static.flickr.com/2723/4306140237_ac743d0fac_o.jpg
 
Tomtemotiv

Den här scenen har jag använt för flera jämförelser:
 

Bilagor

  • _D3S3249.RT.Tomte.ISO800.400px.jpg
    _D3S3249.RT.Tomte.ISO800.400px.jpg
    51.2 KB · Visningar: 1,121
"Tomteutsnitt" på ISO 800

Här är jämförande utsnitt på ISO 800. Vad vi kan uppmärksamma här är egentligen mest att D300 som DX-kamera har ett längre skärpedjup, vilket kan uppfattas som en fördel i vissa fall. (För att få samma skärpedjup i ett och samma motiv med en FX DSLR behöver man blända ner 1 - 1/1/3 steg mer än med DX-kameran. Allt annat lika förlorar då D3/D700 större delen av sin brusfördel på högre ISO-tal.) D300 i mitten, D3 till vänster och D3s till höger. Eftersom jag inte vill att skärpedjupet skall förvilla så mycket kommer jag i fortsättningen att redovisa mindre utsnitt.

http://farm5.static.flickr.com/4010/4307784886_765f4975d5_o.jpg
 
Det är känt att D3/D700 har drygt 1 steg bättre brusegenskaper på höga ISO-tal jämfört med DX-modellerna på 12 MP. Det påstås även att nya D3s är minst ett steg bättre än föregångaren D3. För att testa dessa antaganden eller påståenden har jag gjort några jämförelser där det skiljer ett ISO-steg mellan de tre kamerorna.

Alla bilder är tagna med manuell vitbalans. Filerna är sedan konverterade i Raw Therapee med samma inställningar.

I ordning uppifrån och ner har vi 1) Obehandlad jämförelse av ISO 1600 på D300 vs ISO 3200 på D3 vs ISO 6400 på D3s, 2) Samma jämförelse som 1) men efter NR och skärpning, 3) ISO3200 på D300 vs ISO 6400 på D3 vs ISO 12800 på D3s med obehandlade filer samt 4) Det samma som 3) men efter NR och skärpning.
 

Bilagor

  • ISO1600.3200.6400.oskärpt.jpg
    ISO1600.3200.6400.oskärpt.jpg
    66.3 KB · Visningar: 374
  • ISo1600.3200.6400.jpg
    ISo1600.3200.6400.jpg
    74.5 KB · Visningar: 376
  • ISO.3200.6400.12800oskärpt.jpg
    ISO.3200.6400.12800oskärpt.jpg
    72.1 KB · Visningar: 373
  • ISO.3200.6400.12800skärpt.jpg
    ISO.3200.6400.12800skärpt.jpg
    81.1 KB · Visningar: 374
1) ISO 6400 på D300 vs ISO12800 på D3 vs ISO25600 på D3s i "original" 2) Som 1) men efter NR och skärpning.
 

Bilagor

  • ISO.6400.12800.25600.oskärpt.jpg
    ISO.6400.12800.25600.oskärpt.jpg
    65.5 KB · Visningar: 373
  • ISO.6400.12800.25600.skärpt2.jpg
    ISO.6400.12800.25600.skärpt2.jpg
    95.6 KB · Visningar: 376
Innan vi lämnar Tomteland kan vi "roa oss" med att jämföra D3s på ISO 102400 och ISO 800. Utsnitten är inte helt lika men tillräckligt överensstämmande för att få en uppfattning om kvaliteten på ISO 102400 under relativt svaga ljusförhållanden (1/200s, f2.8 på ISO 102400 vilket motsvarar 1/1,6 s på ISO 800.) ISO 102400-filen är brusreducerad och skärpt medan ISO 800-utsnittet bara är skärpt.

http://farm5.static.flickr.com/4041/4307913472_72aa4c1cb4_o.jpg
 
ANNONS
Götaplatsens Foto