d3s har enligt en källa jag talade med på nyårsafton ca 90-100000e i full well capacity jämfört med gamla d3 som har 60-65000.
Skilnaderna bör därför ses främst efter 3200iso och uppåt enligt samma källa , dvs att nya d3s har bättre högisoegenskaper än någon annan kamera idag. Vad 1dmk4 har för FWC finns det inga uppgifter om än så länge
Så låt oss då helst se bilder tagna från 3200iso 6400iso 12800iso osv om du jämför gamla d3 och nya d3s.
tala gärna om vilken rawkonverterare du använder och själv vill jag gärna ta del av rawfilerna.
god fortsättning
Ja, dina iaktagelser stämmer men först lite tankar om bla färg.
Allra först så kan vi nog delvis glömma jämförelserna beträffande AWB då ju D3 fått en ny firmware som sägs ge bättre vitbalans.
Jag har jämfört dessa tre kameror och framför allt D3s mot D3.
1) Exponeringen har verkat vara något snålare i D3s men det är väldigt svårt att verifiera och replikera konstant. Vid kontrollerade tester med endast gråskala (medelgrått, vitt och svart) i motivet ger alla tre kamerorna samma exponering. I verkliga livet kan den faktiska exponeringen givetvis påverkas av små skillnader i scenen samt vitbalans och AF (AF-läge och AF-punkt). Även använt objektiv och dess reella ljusstyrka ger utslag. Min upptäckt är att 24-70/2.8 inte verkar hålla f2.8 på 70 mm då det läget kräver längre slutartid vid samma utsnitt och motiv jämfört med 70 mm på 70-200/2.8 VRII.
2) I färghänseende har jag testat om och om igen med olika motiv med något motsägelsefulla resultat. Min upplevelse har varit att D3s ger tre iakttagbara om än så små skillnader i färgrendering i förhållande till D3:
a) något lägre färgmättnad,
b) något kallare (mer blå) gröna färger,
c) något varmare (mer gula) röda färger.
Min tvekan ligger i om det trots allt är ett resultat av skillnader i vitbalans eller hur rawkonverteraren behandlar filerna. Men i de flesta fall, trots ihärdig färgkorrigering, får jag de små skillnader jag här redovisar. Skillnaderna är säkert i de flesta fall av underordnad betydelse.
Utsnitt från bilder där manuell eller samma fasta vitbalans i Kelvin använts. Rawkonverting i Raw Therapee och färgkorrigering med svart-, grå- och vitpunkt i Photoshop.