Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

D40 eller D70S?? Broder behöver hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Exiffen

Aktiv medlem
Min bror behöver ny kamera och landar i prisklassen runt D40 och D70s vad bör han köpa???
Jag blir mycket osäker då jag inte testat de båda.

Tillägas bör att det finns gamla nikon objektiv men utan af.

Det är två kameror med ganska olika målgrupp. D40 är en "nybörjarkamera" som är liten och enkel, men också modernare. D70s är mer en "riktig" systemkamera funktionalitetsmässigt. Dock är den ju äldre och omodernare.

Till D40 måste man använda AF-S-objektiv för att få autofokus. Det betyder att utbudet av gluggar är ganska begränsat.

De gamla manuella objektiven kan användas med båda, men ger inte ljusmätning med någon av kamerorna. Det blir till att gissa exponering alltså. Dessutom blir det svårt att fokusera manuellt eftersom sökaren är optimerad för klarhet och ljusstyrka, inte kort skärpedjup.

Edit: Förresten finns det nog vissa manuella objektiv som måste modifieras för att inte pajja kameran har jag för mig. Nån grunka som inte passar i bajonetten eller så. Nån som vet mer kanske?

Tack för det snabba svaret.
Nu gjorde jag en bättre sökning i forumet och fannn en likanande tråd.
Moderator får gärna låsa denna.

Jag hade en liknande valsituation sent i höstas. Mitt val blev D70s. Jag valde den därför att kameran var större, stadigare, hade dubbla tumhjul (hur låter det - två tummar på samma hand...) och förmåga att nyttja äldre AF-objektiv (skruvmejseldrift) tillsammans med nya (motorn i objektivet).

Baksidan för bägge dessa kameror (och D50, som ligger mitt emellan de båda) är att mina gamla Nikkorobjektiv inte ger ljusmätning. Det kan man IOFS hantera rätt elegant på en digitalkamera - man gissar (vanligen kommer man nära) och så kollar man histogrammet eller bilden direkt. Det påminner inte så litet om att ha ett inbyggd polaroidbakstycke... Detta sagt - så vill jag inte jobba - det går för sakta och för osäkert när det behöver gå undan (relativt sett). D70s visade därvid goda takter - skillnaden till äldre, analoga AF-kamerahus är mycket märkbar.

Här är det svårt att råda, för det kommer att handla om tycke och smak: D40 är liten, nätt och ger ett smidigt intryck. Jag misstänker (men vet inte) att JPEG-bilder rakt ut ur kameran kan vara litet "snyggare" också. Jag väntar mig ingen skillnad avseende RAW-bilderna. D70s är stabilare, "karlaktigare" (bra eller dåligt?) och har mer "riktig, gammaldags" mekanism och funktion. Den har en funktionsdisplay där D40 använder bildvisningspanelen.

Jag har själv löst mätarproblemet (har en del speciella macroobjektiv från Leitz och Olympus, som jag vill använda med bälg) med att bygga en "smart mellanring" som lurar kameran. Men det är naturligtvis inte för alla.

Du kommer nu att få (eller har fått) ca 700 tips om att köpa en helt annan kanera som är mycket bättre. Det tror jag inte att de är, men det visar (förmodligen) på att
a) de flesta DSLR-fabrikat är tillräckligt bra och
b) man kan lätt lära sig att trivas med och sympatisera med de flesta märken.

Att man får höra närmast hysteriska "du måste bara köpa en likadan som jag för den är bara så GRYM" är väl egentligen bara ett tecken på att kameran fungerar bra och är omtyckt. Men det är inte ett bevis på att den är "bäst". Ingen kamera är bäst på allt, alltid... Inte ens Nikon. :)

Martin undrar "vissa manuella objektiv som måste modifieras för att inte pajja kameran har jag för mig":

Det framgår i instruktionsboken till varje kamerahus vilka objektiv som kan användas. En sak som instruktionsboken inte kan hjälpa till med är att visa på de objektiv som tillverkats som tidiga "F"-objektiv, utan klack för AI (Aperture Indexing), men som ändå kommer att fungera finfint. Ett stort antal av dessa tidiga "Non-AI" har modifierats, antingen av Nikon eller på oberoende verkstäder. Är detta gjort kan man använda dem - kännetecknet är att det finns urtag och klackar på bländarringen som kopplar mot följare och kontakter på kameran. Googlesökning på "AI Nikkor modification" ger bra länkar som förklarar och visar bilder.

Sedan finns det specialobjektiv som i sig själv sticker in i kamerahuset. Sådana kräver att spegeln kan fällas upp, men då talar vi om mycket ovanliga och speciella tidiga fisheye och liknande.

En vanligare fälla är i så fall att komma över ett IX-objektiv, dvs ett APS-objektiv till Pronean - dessa går att montera MEN INTE ATT TA AV IGEN. Det kommer antingen att böja spegeln ohjälpligt eller låsa spegeln halvöppen. Sedan kommer man inte att kunna ta bort objektivet utan att huset förstörs.

Varken D70 eller D40 har väl Ai-koppling? Varför då bekymmra sig över att den ska gå sönder ifall man monterar ett gammalt objektiv.

PerFogelberg skrev:
Varken D70 eller D40 har väl Ai-koppling? Varför då bekymmra sig över att den ska gå sönder ifall man monterar ett gammalt objektiv.

För att det är troligt att objektivet gör sönder kameran i så fall - inte tvärtom!

Studerar du kamerahuset (D70/s har AI-koppling) ser du en liten kontakt ungefär klockan 7 på bajonetten. Ett tidigt objektiv trycker in den kontakten i huset, medan de senare ansluter till den och aktiverar den.

partajare skrev:
Jag skulle aldrig våga "tvinga" på mitt IX(pronea)objektiv på min d80 det tar emot kanska snabbt.

Det är ju bra, när det är så uppenbart. Men alla IX-objektiven har inte lika lång "akterkon" och har man otur så kan man montera det, men aldrig få av det. Lömskt.

ANNONS
Götaplatsens Foto