Annons

D40 ->Vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

eriknorum

Avslutat medlemskap
Hej!

Min D40 började häromdagen fördärva mina bilder, se länk http://forumbilder.se/images/f73201182039A1876.jpg . Jag vet inte vad det beror på, men något säger mig att det inte är lönt att lämna in en billig gammal kamera för service/reparation heller. Jag behöver alltså en ny kamera. D7000 ser onekligen väldigt trevlig ut, men även D90 borde vara en trevlig bekantskap och ett stort steg uppåt kameramässigt.

Hur ska man tänka?

Det där du har på dina bilder är bara lite skit på sensorn, en liten tråd eller något ser det ut som. Lätt att pilla bort!

Normalt ska man vara försiktig, men eftersom du ändå funderar på att byta kamera kan du testa en fulvariant för att få bort det. Ta en bomullstops som du fuktar mycket lätt och vrider ihop så det inte sticker ut något ludd alls från den. Sedan tar du av objektivet, sätter på kameran och går in i menyerna där du väljer "fäll upp spegeln för sensorrengöring". Exakt hur du gör det får du kika på i manualen, det skiljer sig lite.

Nu när spegeln är uppfälld lägger du kameran på ett bord med en bra lampa så du kan lysa ned i kameran och se sensorn. Ta topsen och försök pilla bort det som sitter på sensorn (eller egentligen ett glas framför sensorn, själva sensorn rör du aldrig). Topsen måste vara tllräckligt fuktig för att inte ludda men den måste vara tillräckligt torr för att inte lämna vattenspår, testa på något annat av glas innan du går på sensorn.

Vill du kosta på den lite mer kan du gå till en fotoaffär, bor du i Stockholm kan du också gå till Nikon i Solna eller Lasses kameraservice i Saltsjö-Boo. På fotomässor brukar Nikon bjuda på gratis sensorrengöring.

Å andra sidan, har du råd och vill uppgradera av andra orsaker finns det ju mycket att vinna med både en D90 och en D7000. D90 är en bra och prisvärd kamera, D7000 är ungefär motsvarande bättre och motsvarande dyrare. Båda är ett rejält steg upp från D40 så du kan välja vilken du vill efter budget och intresse, det finns mycket skrivet om just det här på forumet, använd sökfunktionen.

Tusen tack för hjälpen, jag låste spegeln och såg skräpet på sensorn, med en stora stygga vargenpustning blåste jag bort det och problemet är löst :D Det ger mig mer tid att fundera på vilken kamera jag ska byta upp mig till.

Gott att höra!

Är du nöjd med kameran finns det ju ingen orsak att byta, den du byter till kommer ju rätt snart att behöva bytas ut när du väl kommit in i byteskarusellen.

Lägg isåfall hellre pengarna på optik om du har några du vill bli av med. Har du t.ex. bara ett 18-55 som du fick med när du köpte kameran skulle du vinna mycket på till exempel ett Tamron 17-50/2,8 eller kanske ett AF-S 35/1,8.

ANNONS
Götaplatsens Foto