Annons

D50 + 2 meter fritt fall = Skrot.

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Min stackars Nikon blev 2165 exponeringar gammal. Idag lämnade den jordelivet genom ett spektakulärt våghalsigt och förödande språng utför en 2 meter hög kajkant, ned på en betongbrygga, med stativ och allt. Självmord?
Kan fortfarande inte begripa hur det gick till. Hade riggat stativet en bit från kanten, vänder mig bort för att ropa till nån, och hör det icke angenäma ljud som uppkommer då dyra apparater utsätts för övermäktigt våld.
Måste ha lyckats lossa ett av benen eller nåt.
Stora delar av objektivet befinner sig i dunklet under ytan i Värtahamnen.

Nu vidtar dust med försäkringbolag, och jag hoppas det inte blir alltför dyrt.
Shit happens... Jag har aldrig förut haft sönder nåt dyrt, så det var väl dags kanske. Det var i alla fall inte jag som stod på näsan i betongen.

När jag nu kommit hem och granskat skadorna så märker jag dock att kameran faktiskt fungerar! Det som hänt är att objektivet slagit i backen, och vridit hela den "låda" som innehåller sensor, bajonett och spegel. Huset har spruckit, men inte så farligt. Saken är den, att hela "lådan" nu sitter en aning snett i huset, så det som syns i sökaren är skevt. Dock funkar allt, märkligt nog. Autofokusen till och med, och det blir skarpa bilder!

Vad ska man göra? Jag undrar om man får ut sånt här på hemförsäkringen, men det är väl tveksamt.
Antagligen går det i alla fall att reparera kameran. Ska undersöka den lite närmare, och kanske skruva av de ytliga plastdetaljerna för att se hur illa det är ställt inne i kameran.

Gäller försäkringar vid självmord?

Jo, kanske...
Innan tre år förflutit från det försäkringen trädde i kraft eller senast återupplivades gäller försäkringen vid självmord endast om det måste antas, att den tagits eller återupplivats utan tanke på självmordet och att den försäkrade skulle ha företagit handlingen, även om försäkringen inte funnits.

Beklagar ! Fan va trisst! Skulle gå å sätta mig i ett hörn och sura i 1 dag ! :)

Hoppas bolaget löser ut en ny åt dig ,

Lycka till ! Krya på Din Nikon

Mvh
David

Jag är faktiskt inte speciellt sur. Mest förargad över att jag inte var försiktigare.
Det är ju inget jag kan göra åt saken nu i alla fall, så det är inte lönt att deppa.
Det värsta är att jag är en fattig student. Pengar är inget jag bryr mig särskilt om annars, så hade jag en skaplig månadslön hade jag gått och köpt mig en ny. Man kan ju alltid spara in på nåt annat. Men denna kamera är köpt på avbetalning, och jag lär knappt ha råd att reparera den ens.

Lyckligtvis kan jag få låna en polares analoga Nikon-hus, så det ska nog bli lite fotat ändå:)
Funderar också på om jag skulle passa på att köpa mig en sån där Holga, så jag har nåt att göra tills det löst sig:-D

Jag har utyttjat, allrisk tror jag det heter, två gånger för kameror. en gång när jag tappade bort (!) en EOS 10 samt en gång när dottern drämde en olympusdigital i dörrkarmen.

1500 i självrisk, inga problem.

Kolla upp med dem till veckan, lycka till.

//Larsa

FelixSwensson skrev:
Kan man inte få en bild på förödelsen? :)
Och vad ska jag ta den med har du tänkt? :-D

Jodå, jag ska plocka fram min gamla kamera. Men det syns knappt att den är sprucken faktiskt. Man måste kolla rätt noga.
Objektivet däremot... Eller rättare sagt, det som är kvar av det, nämligen bajonetten och 1 cm framåt:-S

Du har verkligen en beundransvärd inställning Martin. En gåva att kunna ta motgångar på det sättet.

Har du en stor hemförsäkring bör du också ha något som kallas "otur" i den. Då ska det inte vara några problem med försäkringen. Om du inte hittar försäkringsvillkoren finns dom förhoppningsvis att ladda ner på ditt försäkringsbolags hemsida.

Försäkringsbolaget kommer kanske att kalla det oaktsamt, att du inte kollat benlåsen, att du inte borde vänt dig bort etc, och kräva drulleförsäkring, men chansen finns att de betalar och får en kund för framtiden istället. Att ställa en kamera på stativ är ju knappast oaktsamt i sig. Undrar om någon stämt stativtillverkaren någon gång (i USA kanske?), för konstruktionsfel som orsakar skada övrig egendom..?

/Pontus

Slowfinger skrev:
Du har verkligen en beundransvärd inställning Martin. En gåva att kunna ta motgångar på det sättet.
Jo, det blir ju enbart värre om man ska gå runt och vara förbannad för nåt som inte går att ändra på. Glad är jag ju inte, men jag har annat att göra också;-)

Har du en stor hemförsäkring bör du också ha något som kallas "otur" i den. Då ska det inte vara några problem med försäkringen. Om du inte hittar försäkringsvillkoren finns dom förhoppningsvis att ladda ner på ditt försäkringsbolags hemsida.

Pongu skrev:
Försäkringsbolaget kommer kanske att kalla det oaktsamt, att du inte kollat benlåsen, att du inte borde vänt dig bort etc, och kräva drulleförsäkring, men chansen finns att de betalar och får en kund för framtiden istället. Att ställa en kamera på stativ är ju knappast oaktsamt i sig. Undrar om någon stämt stativtillverkaren någon gång (i USA kanske?), för konstruktionsfel som orsakar skada övrig egendom..?

Jag har faktiskt ingen aning om hur min hemförsäkring ser ut, eftersom mina föräldrar har hållit i den tills för några år sedan. Jag bara betalar premien, hehe.
Jag har aldrig nånsin behövt kontakta dem förr, då jag aldrig haft sönder nåt, så det kanske visar på att jag verkligen inte är oaktsam. Hoppas de ser den aspekten.

Har lusläst mina försäkringsvillkor, och det ser ganska ljust ut faktiskt. Jag har något som heter "hem plus" hos Trygg Hansa, och det ska täcka:

"Ersätter sådant som den vanliga hemförsäkringen inte ersätter, till exempel fickstöld eller om du själv råkar förstöra något i ditt hem. En så kallad allrisk- eller drulleförsäkring.
Kontanter eller stöldbegärlig egendom som stjäls eller förloras utanför bostaden ersätter vi också."

Och i det finstilta i villkoren står:

"FÖRSÄKRINGEN ERSÄTTER Skada på eller förlust av egendom genom plötslig och oförberedd händelse"

Det är väl precis det som har hänt, som jag tolkar det? Sen kanske det blir fet-avdrag för att jag klantat mig, men det får man väl ta då.

Har du "allrisk" så bör det funka. Det funkade iaf för mig när jag halkade och slog sönder min förra kamera. Visserligen har jag länsförsäkringar, men det är nog detsamma...

Detta hände mig för inte så längesedan.Jo rätt längesedan men inte så.

Skulle hoppa över lite vatten i en bäck så jag ställde kameran med stativ på andra sidan.. hoppade.. och stötte till kameran. varpå den föll ner i vattnet och fräste till.

Fick iaf ut på hemförsäkringen.

Bra att du har Trygg Hansas hem+.
Det hade jag oxåå när jag tappade min videokamera i stengolvet på en resaurang i skidbacken. Självrisken var 1500:-

Fläsk-Tarzan skrev:
Bra att du har Trygg Hansas hem+.
Det hade jag oxåå när jag tappade min videokamera i stengolvet på en resaurang i skidbacken. Självrisken var 1500:-
Låter betryggande. Det värsta är att jag just nu äger ca 300 kronor, haha.

ANNONS
Götaplatsens Foto